oefenen met het incra ls systeem

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Rendew en ik hebben beide het incra ls systeem en maken te weinig gebruik van de mogelijkheden die dit systeem bied. Gewoon frezen gaat prima en een enkelvoudige vingerlassen gaat ook prima. We hebben beide een broertje dood aan het lezen van gebruiksaanwijzingen. Dus gisteren kwam rene op bezoek en wij aan de slag. Wij probeerden een dubbele vingerlas te maken. Zag er veelbelovend uit. Toch zat er overal dezelfde speling tussen in de hoogte en breedte van iets minder dan een mm. De hoogte is er simpel uit te krijgen maar wie van de incra gebruikers kan ons hierbij helpen. Wij gebruiken template 25 de double double boxjoint? Hout niet vlak of haaks genoeg?
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Hey Wim,

gebruik je wel de goede frees diameter voor de gebruikte template?
Kun je ook een foto laten zien van de speling?
volgens mij heb je voor verschillende diameters frees, verschillende templates!

Groet John
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
We hebben de maten op de template genomen. Frees met de schuifmaat nagemeten. Nieuwe frees. 10 mm. We hebben alles afgezaagd voor de volgende oefening.
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Is prima te doen. Maar zoals je zelf al zegt is vlak- en haaksheid wel een echte pré.
Vlakheid kan je heel goed zuiver krijgen met de wonder fence. Heb je die ook? Dan kan je daarna met behulp van de 'Right-angle fixture' de boel haaks frezen.
Als je vlak- of haaksheid niet goed is zie je als je de verbinding eenmaal in elkaar hebt aan de ene kant nog een spleetje en aan de andere kant niet.
Jullie hebben het over speling die overal even groot is dus ligt dat puur aan de hoogte/ diepte instelling van de frees. Heb je de diepte van de frees niet goed staan, wat overigens ook zeker een precisie werkje is, dan krijg je of de verbinding niet goed in elkaar (te strak) of hij zit veel te losjes waardoor je dus over het gehele stuk een gleuf hebt.
De enige manier om dit zuiver goed af te stellen is door proefblokjes te maken net zolang totdat de verbinding strak in elkaar valt.

Nu moet je me alleen zo even niet vragen of hij bij een losse verbinding nou dieper of juist hoger afgesteld moet worden... is alweer een tijdje geleden dat ik met de mijne gespeeld heb.


Het is wel mogelijk:
20141226_000210.jpg

Overigens... als je zat bent van lezen: Kijk dan eens de dvd die erbij zit. Dan pik je het veel sneller op!
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ja de dvd heb ik heel goed opgeruimd. Toch maar goed zoeken. Ik heb de hele uitgebreide set. Het probleem deed zich voor bij de proefstukjes. Ik zal bij de volgende pogingen meer aandacht bestedener aan het uitgangsmateriaal.

heel mooi kistje.
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Gevonden!

Lower to Loosen, Heighten to Tighten.

Zit de verbinding dus te los, dan moet je de frees omhoog bijstellen. Dus meer materiaal weghalen. Doe dit in heeeele kleine stapjes!
Maar hoe dan ook.. Elke keer als je een kistje maakt.. Meten.. frezen.. controleren... eventueel bijstellen.. frezen.. controleren. Totdat het proefstukje past. En dan nergens meer aan komen totdat je ze allemaal gefreesd hebt.
 
Laatst bewerkt:

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
HE Woldenga moest je nu echt dat kistje laten zien :p
Heb de DVD niet echt goed bekeken en die handleiding eeeuh tja eeuh ...

Moet er echt is voor gaan zitten en dan geen koffie erbij leuten want dan ga ik stuiteren.

Misschien bij onze hof leverancier een bananen doos met verklooi hout bestellen stukkie DVD kieken en dan zelf proberen .
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Haha, precies!
Maar dat gaat tegen onze natuur in. Wij mannen weten wel hoe het moet en anders zoeken we het zelf wel uit:cool:

Been there, done that and do it again :rolleyes:;)
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Volgens mij ligt het niet aan de hoogte instelling van de frees, de heren willen een double double BOXjoint maken, in tegenstelling tot de zwaluwstaart heeft de freeshoogte niets met speling te maken toch?
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
stel je hebt een frees van 10 en materiaal van 10 dik, dan zullen bij een enkele boxjoint de stapjes 20mm uit elkaar liggen zodat je blokjes over hebt van 10 bij 10mm.
Als de frees niet bij de template hoort, bijvoorbeeld omdat hij dikker is, dan zou je iets meer materiaal wegnemen door het diameter verschil, en het overblijvende blokje zou iets kleiner worden.
bijvoorbeeld: 12mm frees, dan krijg je gleufjes van 12mm en blokjes van 8mm omdat de stapjes 20mm uit elkaar liggen en je dus bij ieder streepje 6mm weg haalt aan bijde kanten. ( 20-6-6 )
wat je precies verkeerd hebt gedaan kan ik niet zo bedenken, laat maar es zien hoe het er uit ziet.
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Freeshoogte heeft juist heel veel te maken met hoe strak de zwaluwstaart in elkaar grijpt.

Met de onderlinge afstand tussen de zwaluwstaarten kan het simpelweg niet mis gaan als je de juiste template er bij hebt.
.....tenzij je te snel wilt en het richtlijntje niet goed boven het lijntje van de template hebt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Natuurlijk hebben wij het incra boek er naast gehad maar hierin vond ik niets om het maatverschil bij de double double boxjoint te verhelpen. Wel voor de zwaluwstaarten. De frees was een nieuwe van rvs tools volgens de schuifmaat 10 mm. Vandaar dat ik niets snap van de zijdelingse speling. Ja bij het maken van scharnieren deed ik dat de eerste keer ook bijna net zo snel als ze het op de video lieten zien. Nou dat scharnier moest dus over. Je moet, ondanks dat het groeven zijn waar de schroefdraad invalt, zeer goed het streepje op de goede plek zetten. Dat was bij onze poging niet het geval. De afwijking was overal gelijk. Ik ga het natuurlijk opnieuw proberen met zuiver vlak en haaks hout.
Dan zal ik er wel foto's van maken. (Waarom hebben we dat niet gedaan rene?) Als het dan nog niet lukt moeten we maar een incra hulpdag organiseren.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Natuurlijk hebben wij het incra boek er naast gehad maar hierin vond ik niets om het maatverschil bij de double double boxjoint te verhelpen. Wel voor de zwaluwstaarten. De frees was een nieuwe van rvs tools volgens de schuifmaat 10 mm. Vandaar dat ik niets snap van de zijdelingse speling. Ja bij het maken van scharnieren deed ik dat de eerste keer ook bijna net zo snel als ze het op de video lieten zien. Nou dat scharnier moest dus over. Je moet, ondanks dat het groeven zijn waar de schroefdraad invalt, zeer goed het streepje op de goede plek zetten. Dat was bij onze poging niet het geval. De afwijking was overal gelijk. Ik ga het natuurlijk opnieuw proberen met zuiver vlak en haaks hout.
Dan zal ik er wel foto's van maken. (Waarom hebben we dat niet gedaan rene?) Als het dan nog niet lukt moeten we maar een incra hulpdag organiseren.
Incra hulpdag...wat een goed idee, kan ik gelijk meegluren:cool:
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
ben ik ook voor in, toch denk ik dat het iets te maken heeft met de diameter.
Staat in het grote boek niet toevallig dat de gebruikte template een andere frees diameter nodig heeft?
Ik ga vanavond naar mijn eigen huis, dan zal ik es in het boekje kijken.
De beste manier om te zien hoe groot je frees is, is een gleufje frezen en opmeten met de schuifmaat, dan kun je ook niet fout meten.

Het niet haaks zijn van het materiaal heeft ook geen invloed op eventuele speling, wel op de uiteijndelijke zuiverheid van de verbinding.
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Oh haha, boxjoint... even overheen gelezen. Maarja, ook dan blijft het een kwestie van de template volgen.
Al geprobeerd met een enkele boxjoint en dan kijken hoe dat in elkaar grijpt? Als je dan ook al gelijk zijdelingse speling hebt dan komt de maat frees inderdaad niet overeen met de template.
Ik gebruik WhiteSide frezen van Routercutter.co.uk en daarmee tot nu alleen nog nooit last van zijdelingse speling gehad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.