Wie kan mij iets vertellen over deze bankschroef?

HoutVlooi

Actieve deelnemer
7 mei 2010
33
0
Beste mensen,

Ik ben bezig met het opknappen van een oude bankschroef die ik al lange tijd op mijn successievelijke verhuizingen meezeul..... het ding was onherkenbaar door roest, vet en vuil, maar na een goede schoonmaakbeurt ben ik aan het ontroesten gegaan en inééns komen er zo wat gegevens naar de oppervlakte over deze bankschroef.

Ik heb geen flauw benul meer waar ik dat ding vandaan heb, maar ik kom uit een familie van ambachtslieden, dus vermoedt dat ik het ding ooit eens van mijn vader heb gekregen (een loodgieter-installateur) of zelfs van een oude buurman (een timmerman). Beiden leven niet meer en kan ik niets meer vragen. Nou ja, ik krijg in ieder geval geen antwoord meer ;)

Op de bankschroef staat "LES" hetgeen denk ik het merk moet zijn. Ik kan op internet echter niets terugvinden over een merk "LES". Misschien is het ding wel uit een school gejat ? :oops:
Er staan ook een cijfercode op: "S150". Daarnaast staat aan de ene zijde een "4" en aan de andere zijde een "5". Verdere info kan ik niet op de bankschroef ontdekken, maar hij is nog niet helemaal blinkend schoon, dus wat niet is komt misschien nog.

Heeft iemand méér informatie voor mij over deze bankschroef, of de betekenis van die cijfercodes, of het merk "LES" (als dat tenminste al een merk is) ? Dit zodat de bankschroef niet alleen fraai wordt, maar ook een historische "setting" voor mij krijgt....
Bij voorbaat dank!!
 

Rictap

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
27
0
Ik zou je graag willen helpen, maar met foto's kunnen we meer vertellen........
 

HoutVlooi

Actieve deelnemer
7 mei 2010
33
0
Bijgaand wat foto's van de bankschroef.
Zoals je ziet was ik abuis met 1 van de omschrijvingen: "S150" was feitelijk "S80".

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Je wil het misschien niet geloven, maar ik heb precies dezelfde bankschroef. Deze komt uit de fabriek waar m'n vader werkte. Bij het moderniseren van de werkplaats bleef deze over. De spindel en hendel waren flink beschadigd en zijn nieuw gemaakt. Het is een zeer degelijke bankschroef. Ik heb geen idee waar hij gefabriceerd is.
Bij mij zit er nog een beschadigde decal op de voorkant van de bankschroef. Verder heeft het nog de originele blauw-grijze kleur.
De aanduiding S80 slaat op de breedte van de bek, 80 mm.

Attached files
 

HoutVlooi

Actieve deelnemer
7 mei 2010
33
0
Prachtig... kijk, dat is nou het leuke van zo'n forum!
Ik weet natuurlijk wél dat het op zich niet zo'n heel bijzonder ding is, die bankschroef, maar het ding heeft voor mij tóch een bepaalde persoonlijke waarde, en dan is het leuk om er iets meer van te weten te komen.
Nou is in ieder geval ook het logo van LES boven water en is het wel duidelijk dat het merk inderdaad LES is.
Als S80 iets zegt over de breedte van de bek, dan zegt de "S" misschien iets over de oorsprong, het land, van dat merk. Waarvoor staat de "S"? Is het misschien Duits, zoiets als "Seite" of zo, om maar wat te noemen. Ook zegt het merk LES mij niks. Het kan ook Frans zijn.
Ik heb het ding denkelijk ook uit een werkplaats, en inderdaad hij is oer- en oerdegelijk.....

Misschien heeft iemand nog meer info voor ons?
 

WR1944

Oud hout
Ik vermoed dat de bankschroef Duits is. De S van S80 zou op Spannweite of Schraubstock kunnen slaan. Ik ben al op Internet gaan speuren maar ik heb nog niets gevonden. Maar als je de bankschroef weer gaat verven weet je in ieder geval de originele kleur.
 

HoutVlooi

Actieve deelnemer
7 mei 2010
33
0
Ik wil jullie nog even laten zien hoe hij uiteindelijk weer geworden is, klaar voor "een nieuw leven". Op de bek zal ik nog 2 hardhouten plaatjes lijmen, en dan kan hij er weer tegen......

Attached files
 

macboookielol

Nieuw lid
10 mei 2014
3
0
veel plezier met je mooi gerestaureerde bankschroef [schraubstock] je vermoeden dat hij uit Duitsland is klopt.
het is een voormalig DDR fabrikaat, namelijk van het vanaf 1944 tot 1979 bestaande VEB Leipziger Eisen und Stahlwerke.
Deze kwam weer voort uit de op 14 april 1874 opgerichte Firma Meier & Weichelt, Leipzig.
ik zelf heb een "Brockhaus Heuer Front" met een bekbreedte van 15 cm met draaitafel en dezelfde "LES" S80 maar helaas in niet werkende staat.
daar ga ik dus morgen iets aan doen.
hopelijk heb je iets aan de info.
nogmaals heel veel plezier met je mooie stuk geschiedenis toegewenst.
 
Laatst bewerkt:

herb1965

Actieve deelnemer
6 sep 2013
42
0
Toch eens gekeken in mijn eigen werkplaats. Dit lijkt een exponent te zijn van LES, er staat ZS of SZ op. Aan de andere kant S80. Helaas geen historie bekend.....Ik heb deze bankschroeven nog niet eerder gezien en was blij met de info hierboven!
foto 1.jpgfoto 2.jpg
 

macboookielol

Nieuw lid
10 mei 2014
3
0
altid leuk om een beetje te graven in de geschiedenis.
bij die van mij bleek het terughaal schroefje van de bewegende klem losgegaan te zijn, het wringijzer krom en de schroeven van de verwisselbare bekjes zitten deels vast.
die staan nu in de kruipolie te weken.
ik heb er nog een tekeningetje van gemaakt daar ik het wel een interessant ontwerp vond.
bij deze:
doorsnee LES bankschroef ingekleurd.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.