Multiplex schuifdeur

johanc

Actieve deelnemer
22 apr 2014
49
11
Grave - Noord Brabant
Beste houtbewerkers

Ik lees al een tijdje mee op het forum en heb al veel mogen leren over houtsoorten, de eigenschappen van hout en verbindingen. Met behulp van deze kennis heb ik wat bedacht, maar weet nog niet zeker of dit goed gaat functioneren. Vandaar mijn eerste vraag aan jullie.

De afgelopen jaren heb ik al veel verbouwd aan mijn huis en nu is de zolder aan de beurt. Op de zolder wil ik graag een schuifdeur in het knieschot bouwen en juist daar heb ik een vraag over.

Ik wil graag populieren multiplex gebruiken voor de deuren omdat ik dit mooier vind dan spaanplaat en ik zoek een manier om deze platen recht/vlak te houden. Ik wilde hierbij 5 of 9mm dikke populieren multiplex platen gebruiken met aan de achterkant 20mm dikke vuren latten van 40mm breed. de hele deur wordt ongeveer 1200mm bij 1200mm. De latten zal ik verbinden met een halfhoutverbinding waarna de plaat erop gelijmt kan worden.
Het geheel moet er dan als volgt uitzien.
De rail is van het bovenrollende type en de deuren hangen dus vrij.
schuifdeur.jpg

Wat denken jullie, zal dit recht blijven?


Groeten Johan
 

Bijlagen

  • schuifdeur.jpg
    schuifdeur.jpg
    14 KB · Weergaven: 356

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Ik heb zo'n deuren die hangen gemaakt van 'gewoon' MDF. Blijven vlak en zijn prima af te werken. Maar als je een hout-look wil hebben is MDF natuurlijk ongeschikt.
 

temmink

Nieuw lid
19 apr 2015
10
0
Ik heb zo'n 8 jaar geleden een schuifdeur gemaakt van multiplex. Ik heb de plaat niet bewerkt, behalve op maat gemaakt (een vlakke plaat, met afmetingen ongeveer van 230 mm x 1250mm en 18mm dik). En deze aan beide kanten geschilderd. En natuurlijk een handvat aan beide kanten van de plaat :)

Hangt al 8 jaar kaarsrecht aan zijn geleiderail. De onderkant van de deur word begeleid via een hardhouten latje waar een sponning van 19mm in gefreesd is.
Hij leunt niet op de onderlat maar schuift er dus net in!

groet,
Martin
 

johanc

Actieve deelnemer
22 apr 2014
49
11
Grave - Noord Brabant
Ok dat geeft al wat vertrouwen. Ik wilde inderdaad graag voor multiplex gaan in verband met de houtlook. Ik wilde voor de dunne plaat gaan ivm het gewicht. Dit wilde ik graag laag houden.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Dit zal geen probleem zijn, je hebt hier zelfs geen dwars stuk nodig of halfhout voor de verbindingen, alle stevigheid komt van het paneel. Het is natuurlijk mooier als je het wel doet.
Of het recht zal blijven hangt af van hoe droog dat hout is, je slaat het best een paar dagen in de zolder op voordat je het verwerkt.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Ik heb wel problemen gehad met 18mm berken multiplex die krom trok.

Deurtjes waren 600x800mm. Er was iedere keer 1 hoek die net naar buiten of binnen trok, waardoor de 3 deurtjes niet mooi in eenzelfde vlak lagen.
Heb ze uiteindelijk vervangen door melamineplaten met berkenpatroon.

Het is belangrijk hoe de plaat gestockeerd is/was. Eens ze krom zijn, krijg je ze niet meer recht. Althans in mijn geval niet.
 

johanc

Actieve deelnemer
22 apr 2014
49
11
Grave - Noord Brabant
Bedankt voor de tips ik zal het hout goed laten drogen, dan heb ik er alle vertrouwen in. Ik neem ook alleen platen mee die recht zijn. Dat van die sponning is wel een goede. Bij de rail worden van die ielige houdertjes geleverd voor op de vloer, een lat met sponning zou daar veel mooier en degelijker zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.