Advies gevraagd over stofzuigers

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Ik ben van plan om in de nabije toekomst een stofzuiger te kopen om o.a. aan mijn bovenfrees- en zaagtafel aan te sluiten. Tot nu toe heb ik me gered met een oude huishoudstofzuiger, maar de zakken daarvan slaan gauw dicht door het fijne stof en de slang raakt gauw verstopt als de spaanders eens wat groter dreigen te worden. Wat is volgens de deskundigen hier een verstandige en niet al kostbare aankoop?
 

harold

Actieve deelnemer
30 jun 2012
127
1
Deventer
Voor mijn zaagtafel heb ik een grotere afzuiging met slang van 80mm.

Voor de bovenfrees en schuurmachines, e.d. heb ik op marktplaats een Festool CTL 26 gescoord. Voldoet prima, veel zuigkracht. Voor verspanende activiteiten is de slang meestal te dun (30-40mm geloof ik) en verstopt snel. Voor max. 250 euro moet je wel iets kunnen vinden.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb een ctl26 uitstekende stofzuiger. Geen problemen met de maat slang bij bovenfrees, zaag en schuurmachine. Voor het zuigen van mijn werkplaats heb ik de 50 mm slang. De dunne is zo verstopt.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Ik gebruik een oude Dyson stofzuiger voor het afzuigen van fijnstof.
Voldoet uitermate goed en nooit gezeur met stofzakken is toch wel erg fijn.
Wat het verschil met "echte" bouwstofzuigers is weet ik niet.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Een goede en goedkope oplossing even wachten tot Lidl weer de parkside alles zuiger aanbied, die met inschakel automaat moet je hebben kost 79 euro. Ze hebben ze ook zonder inschakel automaat zijn iets kleiner. Heb ze beide al jaren en bevallen prima, je kunt er ook een aszuiger voorzetten van het zelfde merk (motorloos) en dan heb je gelijk een opvang voor het grotere stof en spaanders Werkt als een cycloon.
Heb ook een festool ctl26 deze gebruik ik voornamelijk met m'n schuurmachines en op klus (is een redelijk prijzige aanschaf)
Je kunt ook voor een stationaire aftuiging gaan van bijvoorbeeld HBM ( in mijn optiek heb je en stationair en mobiel nodig)

groetnis Roeland
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Welke bovenfrees heb je? Nadat ik een Festool OF1010 kocht, kwam ik er achter dat deze niet paste op mijn Flex Vc 21. De aansluiting opmerkingen Festool is ovaal en daar past de hard plastic aansluiting van de Flex niet op. Ik heb een rubberen mof op de Flex gelijmd, waardoor het wel past. Maar daarmee is het prijsverschil met een Festool zuiger al weer bijna teniet gedaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.