Molenaarstrap zelf maken

Willi

Actieve deelnemer
27 okt 2016
77
10
Gisteren en vandaag gestart met het vandikte schaven en lamineren van de houten platen waaruit de treden zullen gemaakt worden.
20170115_101612.jpg
Treden worden 30mm dik. Uit een gelamineerde plaat zullen om en om twee treden gezaagd worden. Planken werden koud verlijmd om geen lamello's te kruisen bij het verzagen van de treden.
20171117_172542.jpg20171117_172510.jpg20171117_165422.jpg
Met betrekking tot het vastzetten van de gemonteerde trap in het trapgat heb ik wel nog een vraagje. In mijn geval is het trapgat een betonnen trapgat. Hoe zou ik de trap het best fixeren in het trapgat? Ik zou zichtbare schroeven liefst zo veel mogelijk vermijden...
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Die heb ik vanavond nog eens op mijn gemak bekeken
Hoe stijl is jouw trap
hoe hoog en wat is de daadwerkelijke footprint die de trap in beslag neemt

Als je in mijn topic naar bericht 59 kijkt zie het schema met alle maten die je vraagt!

Succes met je verkenning!

Fons
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Als je in mijn topic naar bericht 59 kijkt zie het schema met alle maten die je vraagt!

Succes met je verkenning!

Fons

Ah super, dank je
Als ik zo kijk dan is het verschil van trede 1 naar 3 (dus zeg maar telkens om en om links of rechts) niet zo heel groot
Kun jij met die trap ook nog (prettig) vooruit naar beneden lopen ?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
De trap loopt goed, ook naar beneden. Mijn schoonzus gebruikt echter voor het vervoer van spullen voor haar atelier vanaf de zolder altijd een mandje. Geeft haar een zekerder gevoel. Ik begrijp je opmerking over de treden niet goed, je beloopt de trap net zoals een gewone trap, maar je moet altijd bij de eerste stap kiezen voor de goede brede trede, dan heb je om en om altijd een brede trede die je hele voet ondersteunt, zowel naar boven als beneden. Ik heb gemerkt dat als je stilstaat op de trap met beide voeten op een trede, je sneller en vergissing maakt in het weer kiezen van de brede trede, daar is het dus even opletten:rolleyes:

Fons
 

de waard 71

Nieuw lid
17 aug 2016
14
0
Dag Fons,

zeer mooi en leuke Felder machine. Motiveert zeker tot starten van een project, heb er helemaal zin in! Vraag, waarom lijm je de bomen, kon je de balken niet zo kopen, of misschien kostentechnisch een betere oplossing? Hoe dik zijn je bomen en treden?

gr,
Marcel
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik heb gebruik gemaakt van de courant beschikbare maten bij Bouwmaat, is SLS van 38mm dikte, de ronde hoeken er afgeschaafd. Mischien iets duurder, maar in dit geval was het motto: “gang is alles” :rolleyes:

Fons
 

treehugger

Nieuw lid
15 jan 2017
17
0
Beste Athanor, ik heb je post aangaande molenaarstrap gezien en het sprak me zeer aan. Ik moet zelf een steile trap maken en ik vroeg me af hoe hij je nu bevalt?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Beste Athanor, ik heb je post aangaande molenaarstrap gezien en het sprak me zeer aan. Ik moet zelf een steile trap maken en ik vroeg me af hoe hij je nu bevalt?

In bericht 42 en 66 hierboven kun je de ervaringen met de trap lezen, die zijn goed onder de kanttekeningen die daar zijn beschreven!

Fons
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Fons, als ik vragen mag, die klemmen (op de ronde gasbuis), waar heb je die gekocht (of hoe noemen die)? Ik heb deze nog nooit gezien! Ik ken wel de variant waarbij er 1 deel op het uiteinde van de buis bevestigd is door draad op de buis te trekken, maar bij jou kan je blijkbaar beide klemhelften verschuiven over de buis... Dit lijkt me een interessant systeem!
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Fons, als ik vragen mag, die klemmen (op de ronde gasbuis), waar heb je die gekocht (of hoe noemen die)? Ik heb deze nog nooit gezien! Ik ken wel de variant waarbij er 1 deel op het uiteinde van de buis bevestigd is door draad op de buis te trekken, maar bij jou kan je blijkbaar beide klemhelften verschuiven over de buis... Dit lijkt me een interessant systeem!
Verrekte goed gezien, dat zijn inderdaad mooie klemmen!
(Fons, thanks voor het zoeken :))
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.