Molenaarstrap zelf maken

A

Athanor

Guest
Ha Wim, die gedachte kwam pas later bij me op:eek: was wel een handige oplossing geweest. Volgende keer wat meer tijd voor planning nemen denk ik....

Fons
 
A

Athanor

Guest
Trap geïnstalleerd

Vandaag de trap samen met mijn broer pasgemaakt en geinstalleerd. Waar we nog over moeten nadenken is een geschikte leuning. Omdat er een luik met isolatie in het trapgat komt is dat nog even puzzelen. We hebben het belopen van de trap al even goed kunnen uitproberen. Dat valt ons alleszins mee hoor! Zelfs zonder de leuning loopt hij naar boven erg goed. Naar beneden is wat lastiger omdat de trap zo steil is. Toch geven de treden goede ruimte voor de voet om stevig op te staan. Het enige punt is dat dit eigenlijk een trap is die je moet belopen. Als je stil staat en vergeet dat de andere kant van de trede smaller is en je met je andere voet steun zoekt raak je gemakkelijk uit balans! Dus er aan wennen om door te lopen, dan gaat het prima! Hier nog enige foto's.

Fons

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 

fons

Nieuw lid
27 dec 2014
3
0
Dag Fons,
Wat een mooie trap zeg! Ik wil ongeveer hetzelfde bouwen maar bij mij wordt het een trap naar de kelder. De huidige trap is een gewone rechte trap met trede's die overal even breed (te smal) zijn. Omhoog gaan is geen probleem maar indien je naar beneden gaat moet je op je hielen stappen of je voeten heel schuin zetten. Wat ik mij nu afvraag is hetvolgende: Wat als je de molenaarstrap afgaat en je hebt een grote doos of wasmand in je handen, zodat je de treden niet of moeilijk kan zien, is dat dan niet levensgevaarlijk? Ik zit daar dus echt mee hé met die vraag, want mijn vrouw moet regelmatig met de wasmand langs die trap naar beneden.
groetjes,
fons2
 
A

Athanor

Guest
Dag Fons,
Wat een mooie trap zeg! Ik wil ongeveer hetzelfde bouwen maar bij mij wordt het een trap naar de kelder. De huidige trap is een gewone rechte trap met trede's die overal even breed (te smal) zijn. Omhoog gaan is geen probleem maar indien je naar beneden gaat moet je op je hielen stappen of je voeten heel schuin zetten. Wat ik mij nu afvraag is hetvolgende: Wat als je de molenaarstrap afgaat en je hebt een grote doos of wasmand in je handen, zodat je de treden niet of moeilijk kan zien, is dat dan niet levensgevaarlijk? Ik zit daar dus echt mee hé met die vraag, want mijn vrouw moet regelmatig met de wasmand langs die trap naar beneden.
groetjes,
fons2

Hallo Fons,

Ik denk dat je daarbij aan dezelfde risico's moet denken als je op een gewone trap hebt en met een wasmand in je handen evenmin zicht hebt op de treden. Sommige trappen in woonhuizen vind ik ook vrij steil en hebben naar mijn beleving in de bochten soms minder voetruimte dan deze. Doordat de trap zo steil is moet je volgens mij toch met een hand een leuning vast kunnen pakken. Die gaan we dus nog uitdenken. Ik heb al geadviseerd dat mijn schoonzus een mand neemt voor de spullen die ze naar beneden wil halen, zodat ze een hand kan vrijhouden voor het bewaren van de balans. Dan js het belopen geen probleem, je went ook erg aan een trap. Voor de zwaardere stukken heeft mijn broer een takeltje op zolder gemaakt en een extra luik in de vloer om deze te transporteren. Blijft dat je niet moet stilstaan en met twee voeten op de trede willen staan!


Fons
 
A

Athanor

Guest
Hé Hans! Leuk dat je meekijkt op het forum!
Dank voor je complimenten!

Groet van Fons
 

Willi

Actieve deelnemer
27 okt 2016
77
10
Fons,

zou je wat meer info met betrekking tot de afmetingen kunnen delen aub? Eventueel technische tekeningen van uw ontwerp zou me denk ik vooruit kunnen helpen bij mijn eigen ontwerp. Ikzelf zou namelijk een gelijkaardige trap willen bouwen maar ik zou eerst willen checken of het in onze situatie wel een haalbare zaak is. De val is namelijk 2.7 en in horizontale richting is maar circa 1.2m ruimte beschikbaar...

Alvast bedankt,
Willi
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Daar kom ik later even op terug, mijn broer gemaild om de maten even door te geven. Ik heb geen werktekeningen, gewerkt vanaf schetsen en met mallen. Je hoort nog van me.

Fons
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Hierbij wat foto's van de huidige situatie van de molenaarstrap die mijn broer heeft voorzien van de maten.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

Fons

IMG_4396.jpg
IMG_4397.jpg

IMG_4398.jpg

IMG_4399.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.