Molenaarstrap zelf maken

A

Athanor

Guest
Ja, dat klopt! lijkt een specialiteit van deze Felder te zijn…. of de gebruiker heeft problemen met afstellen :(

Fons
 
A

Athanor

Guest
Dat gaan we nog ontdekken;) de te belopen treden zijn in ieder geval breder. Een Vlizotrap moet je altijd achterwaarts afdalen het is de bedoeling dat je bij deze trap, ondanks dat deze steil is, wel voorwaarts naar beneden kunt lopen.


Fons
 
A

Athanor

Guest
Groeven frezen voor antislip profiel

Vanmorgen heb ik de trapbomen nabewerkt, ronde hoeken aan de voorkant gefreesd en daarna de traptreden van een groef voorzien waar na het lakken de antislipprofielen in kunnen. Hier een paar foto's van de mal die ik daatvoor heb gemaakt en het reslultaat. Gefreesd met een spiraalfrees van 8 mm. op een Festool OF 1400.

image.jpg


image.jpg


image.jpg


image.jpg


image.jpg


En dan voor de liefhebbers ook nog wat bewegende beelden met veel lawaai:p:rolleyes::p;)

 
A

Athanor

Guest
Trap gelijmd en geschroefd en klaar voor transport

Vanmiddag de trap samen met mijn broer afgemonteerd, de treden erin gelijmd en geschroefd. Even laten drogen en dan kan hij deze week naar zijn bestemming worden gebracht om te worden geschuurd en gelakt. Daarna gaan we hem plaatsen en proeflopen! Dat duurt echter nog wel even, dus voorlopig wat geduld gevraagd voor het eindresultaat.

Fons

image.jpg


image.jpg


image.jpg
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Mooi project Fons, dank voor 't delen!
Groet, Jaap Bri
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooi trapje Fons en prachtig in beeld gebracht.
Chapeau.
Een molenaarstrap is niet zoveel toegepast hier in België.
Respect wat je hier getoond hebt.
 
A

Athanor

Guest
Ha ha, als ik je zo hoor zou de trap op 27 september op de Open Dag Hout moeten staan. Dan zitten we wel weer met het valrisico en de aansprakelijkheid van bestuur en B&W van Zutphen als iemand zich er een buil aan valt:p

Fons
 
A

Athanor

Guest
Beste mensen, dank voor alle positieve reacties, de trap is inmiddels naar zijn bestemming gebracht. Mijn broer is gelijk fanatiek aan het schuren geslagen, met duidelijk gunstig vervolg.

Fons

image.jpg

image.jpg
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Prachtig werk Fons, mooi filmpje ook. En net als jij het ik de vonkoptie volgens mij ook gratis geleverd gekregen op de 510 😀
 
A

Athanor

Guest
Ja man als wij gaan houtbewerken vliegen de vonken er van af!:)


Fons
 

WR1944

Oud hout
Mooi resultaat. Ik mag het graag zien dat een eeuwenoud principe wordt toegepast.
Ik weet niet of het haalbaar was maar als zuinige Hollander lijkt het me minder verlies op te leveren als je de treden iets breder had gemaakt en uit één stuk twee treden had gezaagd. De treden lijken me vrij spiegelbeeldig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.