Hellend frezen

Nightcap

Nieuw lid
21 jun 2015
12
0
Ik gebruik al jaren een bovenfrees maar loop nu vast. Ik wil een sleuf frezen in een balk van 8x8 cm. In de breedte wil ik frezen van 4 cm diep op dan aflopend naar 2,7 cm diep.
Dus in de balk komt een schuinoplopende sleuf. Alleen hoe doe ik dat? Heeft iemand een advies?
 
A

Athanor

Guest
Welkom op het forum!

Het is me niet geheel duidelijk welke groefvorm je wilt frezen. Gaat het om een groef van 1 breedtemaat met een oplopende diepte of een groef van 1 diepte die van breed naar smal verloopt? Overigen ontkom je er niet aan om in beide gevallen met een hulpstuk te werken en in het tweede geval met een kopieerfrees og kopieerring in de frees.


Fons
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Sla of klem er een plank (beide zijden) op. de balk ligt nu recht en de latten lopen op. Het probleem is nu de diepte. Je zal een verlengstuk nodig hebben. Of een zeer lange frees.
 

Nightcap

Nieuw lid
21 jun 2015
12
0
Hallo Athanor, dacht ik het juist te omschrijven breng je me nog in verlegenheid. Het gaat op een sleuf van 3 cm breed met een oplopende diepte. Een lange frees heb ik, 9 cm lang dus dat kan het probleem niet zijn. De balk kantelen onder een hoek van 10 graden heb ik ook bekeken. Maar of dat nu de oplossing is......
 
A

Athanor

Guest
Dan denk je in de goede richting! Je zou een schuin oplopende hulpstuk op de balk moeten zetten of de balk inderdaad schuin onder een freesplateu moeten bevestigen.


Fons
 

Nightcap

Nieuw lid
21 jun 2015
12
0
Hee Wim,

Ligt even nader toe. Snap hem niet echt. Begrijp denk ik wel dat ik een mal moet maken.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Als je een balk doormidden zaagt met de gewenste helling krijg je 2 stukken hout met dezelfde helling.
Beetje het idee van een spietje, maar dan groter:
2004028-600x600.jpg

Als je deze dan op de te frezen balk schroeft of klemt met een gleuf er tussen waar je freesje tussen door kan.
Laat je de bovenfrees over die twee "spietjes" omhoog of omlaag glijden en heb je een gleuf die netjes van hoogte veranderd.
Je zal die 4cm niet in 1 keer weggefreest krijgen, dus zo kan je mooi in stappen de gleuf frezen.

Edit: heb even een plaatje getekend:
wrmf7b.jpg


Lichtgeel de balk
Donkergeel de "spietjes"
Blauw de bovenfrees
 
Laatst bewerkt:

Nightcap

Nieuw lid
21 jun 2015
12
0
Allen dank, ben er snel uit. Even een mal maken met een hellingshoek van 9 graden. Had even het zetje nodig om in de juiste richting te denken.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik zou geen mal maken
Ik probeer het te visualiseren voor je

Leg de balk recht voor je (dus van je af)
leg er links en rechts een balk naast, het eind ligt gelijk aan met de balk die je wil frezen en de andere kant ligt 1,3 cm hoger
laat de machine over deze balken geleiden, stel de machine in op 4cm diepte, zo is de ene kant 4cm diep, de andere 2,7 cm diep
 
A

Athanor

Guest
Ik vind de oplossing van Wim ook wel erg praktisch.... Aan beide kanten van de balk een plankje schuin omhoog lopend bevestigen, tijdelijk schroeven of klemmen, en de frees met een geleider er langs laten lopen is ook een goede mogelijkheid!


Fons
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
De laatste twee heren hebben het goed verwoord. Alleen de binnenkant moet je even
uitvullen ter breedte van de gleuf en kopierrring.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hierbij staat wel je frees niet meer loodrecht ten opzichte van het oppervlak van de balk. Zo krijg je idd een gleuf met een aflopende diepte, maar ook met korte kanten die niet meer recht zijn. Daar moet je dan wel wat aan doen - nabewerken of zorgen dat de pen die er in gaat ook aan de korte kant taps is.
 

Nightcap

Nieuw lid
21 jun 2015
12
0
Allen dank, maar ik denk dat ik me niet goed verwoord heb, nu ik de tekening van Okke bekijk zie ik dat deze in lengterichting geplaatst is, maar ik wil
in de breedte richting frezen, dus een gleuf van 8 cm zo breed als de balk is. Ik heb hiervoor al een extra lange frees aangeschaft van 9 cm lang. Dus toch maar een mal??????
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Als ik het begrijp wil je in de breedte over de balk een gleuf van 8cm lengte, diepte aan de ene zijde 40mm en de andere zijde 27mm.
Kan je dat dan niet beter aftekenen en met de hand uitzagen en dan met een beitel uitsteken ?
 
A

Athanor

Guest
Tsja, zijn we toch op het verkeerde spoor geraakt:rolleyes: dit kan ook met een mal, met kleine stapjes dieper frezen. Of inderdaad zagen en steken met een beitel. Of een combinatie, gewoon zonder mal op de kleinste diepte frezen en de schuine verdieping inzagen en met een beitel bijwerken.


Succes! Fons
 

Nightcap

Nieuw lid
21 jun 2015
12
0
Nogmaals bedankt, het wordt toch een mal. We gaan het volgende week beleven,

groet,
Charles
 
A

Athanor

Guest
Oké, we zien de foto's en eventueel video's wel verschijnen ;)


Succes! Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.