Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Onderwerp: Hellend frezen

Hellend frezen

Ik gebruik al jaren een bovenfrees maar loop nu vast. Ik wil een sleuf frezen in een balk van 8x8 cm. In de breedte wil ik frezen van 4 cm diep op dan aflopend naar 2,7 cm diep.
    Dus in de balk komt een schuinoplopende sleuf. Alleen hoe doe ik dat? Heeft iemand een advies?

Athanor
    Guest
    Welkom op het forum!

Het is me niet geheel duidelijk welke groefvorm je wilt frezen. Gaat het om een groef van 1 breedtemaat met een oplopende diepte of een groef van 1 diepte die van breed naar smal verloopt? Overigen ontkom je er niet aan om in beide gevallen met een hulpstuk te werken en in het tweede geval met een kopieerfrees og kopieerring in de frees.

Fons

Sla of klem er een plank (beide zijden) op. de balk ligt nu recht en de latten lopen op. Het probleem is nu de diepte. Je zal een verlengstuk nodig hebben. Of een zeer lange frees.

Hallo Athanor, dacht ik het juist te omschrijven breng je me nog in verlegenheid. Het gaat op een sleuf van 3 cm breed met een oplopende diepte. Een lange frees heb ik, 9 cm lang dus dat kan het probleem niet zijn. De balk kantelen onder een hoek van 10 graden heb ik ook bekeken. Maar of dat nu de oplossing is......

Athanor
    Guest
    Dan denk je in de goede richting! Je zou een schuin oplopende hulpstuk op de balk moeten zetten of de balk inderdaad schuin onder een freesplateu moeten bevestigen.

Fons

Hee Wim,

Ligt even nader toe. Snap hem niet echt. Begrijp denk ik wel dat ik een mal moet maken.

Als je een balk doormidden zaagt met de gewenste helling krijg je 2 stukken hout met dezelfde helling.
    Beetje het idee van een spietje, maar dan groter:

Als je deze dan op de te frezen balk schroeft of klemt met een gleuf er tussen waar je freesje tussen door kan.
    Laat je de bovenfrees over die twee "spietjes" omhoog of omlaag glijden en heb je een gleuf die netjes van hoogte veranderd.
    Je zal die 4cm niet in 1 keer weggefreest krijgen, dus zo kan je mooi in stappen de gleuf frezen.

Edit: heb even een plaatje getekend:

Lichtgeel de balk
    Donkergeel de "spietjes"
    Blauw de bovenfrees
    Laatst gewijzigd door Okke; 21-06-15 om 19:55.

Allen dank, ben er snel uit. Even een mal maken met een hellingshoek van 9 graden. Had even het zetje nodig om in de juiste richting te denken.

Ik zou geen mal maken
    Ik probeer het te visualiseren voor je

Leg de balk recht voor je (dus van je af)
    leg er links en rechts een balk naast, het eind ligt gelijk aan met de balk die je wil frezen en de andere kant ligt 1,3 cm hoger
    laat de machine over deze balken geleiden, stel de machine in op 4cm diepte, zo is de ene kant 4cm diep, de andere 2,7 cm diep
    Met een hamer past alles...

Athanor
    Guest
    Ik vind de oplossing van Wim ook wel erg praktisch.... Aan beide kanten van de balk een plankje schuin omhoog lopend bevestigen, tijdelijk schroeven of klemmen, en de frees met een geleider er langs laten lopen is ook een goede mogelijkheid!

Fons

Forum Rechten