Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Onderwerp: gatboren in mdf

gatboren in mdf

vandaag allerlei klusjes gedaan die na de verhuizing (2 jaar geleden) nog eens gedaan moesten worden, o.a kabeldoorvoeren maken in een mdf ombouw.

ik heb met een bi metale gatenzaag van bosch een gat geboordt in een plank van 18 dik met een electrische machine en het leek wel of alles in brand stond zo stonk het. heb met een redelijk hoog toerental geboordt.

wat moet ik voortaan anders doen.

Hans

ps
    nooit te oud om te leren

Re: gatboren in mdf

Een scherpe zaag, niet te snel toerental, en regelmatig terugtrekken om het zaagsel van tussen de tanden te verwijderen is de boodschap.

Die bi-metaal gatzagen hebben een relatief kleine tandvorm, het zaagsel vormt al snel een klont tussen de tanden die veel wrijving veroorzaakt en het zagen ernstig hindert, het gevolg van dit alles is dan ook een serieuze brandgeur.

Bij een rechte zaagsnede word het zaagsel mooi afgevoerd naar de uiteinden, bij een ronde zaagsnede blijft het zaagsel zich in de snede opstapelen en moet je dus regelmatig de gatzaag even terughalen om dit zaagsel te verwijderen.

André

dan heb ik een te snel toerental gebruikt, en ja de tanden zaten al snel verstopt.

bedankt.

Hans

Heb je gekeken of je hem op links of rechtsdraaiend had staan ???

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh
    Een scherpe zaag, niet te snel toerental, en regelmatig terugtrekken om het zaagsel van tussen de tanden te verwijderen is de boodschap.
    Dit is het antwoord/de oplossing en geld voor elk type boor(sommig type boren/ondergronden, behoeven ehter wel een hoog toerental)/ gatenzaag.

ik weet dat je bij gebruik van MDf scherp gereedschap moet gebruiken, vanavond weer eens de film in mij hoofd afgespeeld van wat heb ik gedaan en wat kan ik verbeteren, en moet zeggen toerental stond te hoog en volgens mij had ik vaker de gatenzaag er uit moeten halen.

Hans

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Ik haalde het nog eens aan omdat dat voor elk type werkstuk geld en niet enkel voor MDF. Had ik wellicht iets duidelijker moeten benadrukken.

Wat ook veel scheelt is of je te hard drukt, of dat je je gereedschap het werk laat doen

hier bij een plaatje zoals je gatenzaag er uit ziet na 1 gat boren

Attached files

je heb met een steenboor mdf proberen te boren?

bij mij weten is dit een BI metale gatenzaag bestemd voor hout en .... metaal maar geen steen. want de boor die er in zit is ook geen steenboor

hans

Forum Rechten