maken van houten krul aan kapstok

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
foto leuning.jpg


Voor een eiken kapstok wil ik 2 houten krullen maken, dezelfde als aan het uiteinde van de trapleuning zitten.
Ik heb geen ervaring met houtsnijden, mijn vraag is of dit te doen is en zo ja welke beitels heb ik voor deze klus nodig?
Ik kan deze krullen ook gewoon bestellen, ze kosten dan 60 euro per stuk maar lijkt me stuk leuker om ze zelf te maken.
( Ik zie nu dat dit onderwerp beter elders in het forum geplaatst had kunnen worden maar ik kan dit nu niet meer veranderen)

alvast bedankt, gr. Nol
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Het onderwerp staat in de juiste rubriek.

Het duurde even voor er reactie op kwam , maar het is een moeilijke vraag vind ik.

De krol heeft een vormgeving die vanuit het machinale houtbewerking is ontstaan. Een krol die vanuit handwerk is ontstaan heeft een ander karakter. Ik denk bijvoorbeeld aan een vioolkrol of de voluten aan een Ionisch of Korinthisch kapiteel.

Bovenstaande krol zou met de hand kunnen gemaakt worden, waarbij na het snijden er best gewerkt wordt met kleine schraapstalen om het profiel van de leuning strak door te trekken en de overgang , in het begin van de spiraal, van het ronde profiel naar de plattere krol . Een van de schraapstalen kan best een profiel hebben dat ongeveer een vierde van dat dat ronde trapleuningprofiel benadert.

Welke gutsen je precies nodig hebt is moeilijk te zeggen? Hangt ook af van de exacte dimensies en vaardigheid van de uitvoerder.
En dan bestaat er nog altijd het idee om het eerst te proberen met wat men heeft. De schrazapstalen zou ik zeker maken;

groeten,
Ornament
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Ornament bedankt voor je reactie, Ik heb besloten om het snijwerk uit te besteden. ik er heb geen ervaring met houtsnijden en de kapstok waarvoor het bestemd is is niet voor mezelf, dus het resultaat moet er netjes uitzien.

groetjes Nol.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.