Zelfbouw Humidor

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Ik heb recent een nieuwe tafelzaag aanschaft, hiervoor had ik een Einhell en dat is ook echt EIN HELL, lang lopen zoeken maar toch gegaan voor een Bosch (blauw) GTS10 XC en nu heb ik ook eindelijk de kracht precisie waar ik lang naar zocht.

Gezien ik al een hele tijd sigaren in een tubbeware doos bewaar (tubbedor ;) ) en er steeds meer bij kwamen kam ik tot de conclusie dat ik een humidor nodig had, nou had ik dat al veel langer maar ik vond de humidors die op de markt zijn niet mooi en het is (bijna) allemaal China spul en niet mijn smaak.

Dus was doen wij als hobbyist houtbewerker….. we maken er zelf één… Al dan niet met vallen en opstaan.

Ik heb eerst een paar proef dingetjes gemaakt wat eigenlijk geen naam mag hebben, dat was ook meer om het zaag werk en fineren onder de riem te krijgen, tevens gaf dit ook ruimte om te spelen met kleur. Plankjes die je ziet zijn westers rood ceder maar dit is meer een probeerseltje, ik ga hem wel af maken al zal het alleen voor een bewaar kistje zijn, kissies maken is verslavend…….
1.jpg


Hier heb ik ook veel van geleerd, vooral dat het ene fineer het andere niet is, dat PVA doorloopt naar de zichtkant van het fineer, en dat er een voor/achterkant aan fineer zat ;)

Nu hebben de filmpjes van Woodworking Masterclass mij hierbij aardig geholpen, ik zou en moest een vacuüm systeem hebben om te fineren maar gelukkig zag ik dat Steve het met een boeken pers doet, en die kon ik lokaal voor een paar tientjes op de kop tikken.

Nieuwe zaag met wat multiplex verzaagd klaar om gefineerd te worden.
2.jpg


En gefineerd ,
3.jpg


Op zich had ik geen last van tearout (goed zaagblad doet wonderen?) maar ik heb toch maar een “zero clearance insert” gemaakt, en een kastje op wielen met een grote volledig uittrekbare lade voor opslag, zo kan ik de zaag heen en weer rollen en heb ik geen verloren ruimte
4.jpg
5.jpg


Ik heb in de zijkanten een groef gemaakt het groef werk heb ik in eerste instantie gedaan met een boven frees in een dhz freestafel, dat werkte op zich goed maar liet bij de kopse kanten aardig wat tearout/pluis achter, let op dit hoort dus nog bij het vallen en opstaan gedeelte ;)
Het overschot op de gefineerde panelen maak ik vlak met een mes en een kopieerfrees dan alles lijmen en klemmen en zorgen dat alles haaks blijft, eerste het karkas en daarna maak ik de groeven voor de boven en onderkant
7.jpg
8.jpg


En de boven en onderkant inlijmen en klemmen.
9.jpg


Wederom we zijn nog lerende, je komt er heel snel achter wat wel en niet een goede techniek of methode is om dingen met elkaar te verbinden, voornamelijk wat ik dan anders had moeten doen…. Rome was ook niet in één dag gebouwd zeggen ze.
Ik had ondertussen wat strips gezaagd voor de randen
10.jpg
11.jpg


Goed dan nu het vallen gedeelte…. Genieten van het bouw proces doe ik sowieso, ik kom altijd heerlijk tot rust als ik met hout bezig ben….. Een sigaartje hielp ook mee aan de vreugde.

Maar hier ging ik toch de mist in, ik heb toch een poosje goed na moeten denken waar het fout ging.
12.jpg

13.jpg


Ik heb de diepere groeven gemaakt met de boven frees en blijkbaar had ik de hoogte niet evenredig met de afstand tot de paralelgeleider (2 stukken mdf 90graden op elkaar) de kleine groefjes heb ik met de tafel zaag gedaan maar gezien mijn eerste fout zijn deze dus te breed geworden, of eigenlijk is de grote groef niet groot genoeg.
14.jpg

15.jpg


Ook kwam ik er achter dat ik misschien een snellere PVA lijm nodig had voor de randen en dat de schilders tape van de action enorme rommel is………dus alles zat niet even lekker dan ik zelf wilde.
Daarnaast zat ik te kijken naar de kleuren combo en ik vond het wenge met maple niet mooi (dat en het paste totaal niet gezien het eerdere foutje) Dus ik heb een paar stripjes lacewood gebruikt.
17.jpg
16.jpg


De ruimte er tussen heb ik opgevuld met walnoot houtvuller om het toch een beetje te laten matchen. Echter vind ik de rand te dik en het wenge steekt te hard af op het zebrano maar het is immers een test kistje dus ik kan hier alles op proberen, ik bewaar hem gewoon in de schuur, wellicht dat ik er nog wel iets voor weet ;)
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Dus ben ik verder gegaan met kissie nummer twee, en deze is wel naar mijn smaak, ik heb besloten op grotendeels de zelfde constructie toe te passen maar alle groeven dit keer te maken met de tafel zaag en NIET met de bovenfrees.
18.jpg


Ook heb ik het fineer, wat overigens gehaald is op de Masave open dag (mooi zebrano of niet Rick? Je bent er al een beetje overheen hoop ik) heb ik dit keer haaks gezet in plaats van in de lengte richting zoals kistje nummer 1, dit geeft ander effect aan de hoogte van de humidor.

De randen zijn dit keer gemaakt van walnoot en zijn een stuk dunner maar complimenteert het zebrano nu ook heel mooi, de tussen stripjes gebruik ik het maple voor wat ik al eerder had gezaagd.

Dit keer overigens niet met PVA houtlijm maar medium dikke seconde lijm, dit werkte perfect, ook heb ik hier keurig de tijd genomen en alle verbindingen verstek gezaagd en pas gemaakt met een schietbord en een handschaaf, heerlijk rustgevend werk in de zon.
19.jpg


Door de hoek van de foto lijkt het kistje wat hoger dan die is, maar is hier geschuurd heb heeft een laagje verbeterde Deense olie op zitten,
20.jpg


En dan het zenuwslopende gedeelte van doorzagen, niet helemaal door zagen is de clue laatste stukje fineer kan met een scherp mes door gehaald worden.
21.jpg


De twee helften vlak schuren en toen heb ik de randen nog gefineerd.
22.jpg



En dat is het punt waar we nu zijn.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Mooi gemaakt, dat eerste kistje past daar geen schroefmachine in?
Er valt mij op dat de geleider links van de zaag zit. Werkt dat beter dan rechts?
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Het is maar net wat je wilt ik heb hem bij elke zaag (ook die einhell) aan de linkerhand gehad, de zaag heeft 63cm ruimte links en kan ook naar rechts dan heb je 25cm.

Ik ben er heel content mee en dat roltafeltje waar ik eerst zoiets had van "die ga ik nooit gebruiken" maar wat is dat handig, ik snap waarom die grote Felders dat hebben :p

Ik denk dat ik het kistje voor schroeven ga gebruiken oid.


Ik zat nog in m’n kop met een ebben trim ipv walnoot maar dat was toch te donker, ik wil wel een klein lipje maken waar ik de klep mee open kan maken, de schanieren heb ik ook al besteld dus daar is het even op wachten, dan moet nu nog het ceder op maat gemaakt worden.

Dus ik heb nog wel iets te doen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Blij dat ik na 28 jaar niet meer rook maar dit geeft het toch wel een een hele nieuwe charme, mooi gemaakt !
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.548
2.488
Gaanderen
Als ik je een tip mag geven dan zou ik eerst kijken of die werkt zonder sigaren. Ik heb van verschillende kanten gehoord dat sommige zelfbouw kisten pas weer opengingen na een maand of drie. Door het vocht klemde de deksel.
ziet er trouwens prima uit.
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
O ja als die klaar is dan laat ik hem sowieso eerst op het goede vochtigheidsgehalte acclimatiseren voordat ik er iets in stop, en dan zal ik vast het ceder iets bij moeten schaven voor de perfecte sluiting.
Qua werking ben ik er niet zo bang voor, het mutiplex had ik hier een paar weken in de kamer liggen en het fineer zit aan beide zijden en heeft aan de binnen kant al enkele lak lagen ter bescherming.

Ik had overigens al een lipje gemaakt van een stukje overgebleven coromandel (ik gooi bijna geen hout weg :p) maar met het inzagen iets te breed gemaakt :E nu was dat wel geluk bij een ongeluk want het was te donker en te ielig, nu een breder lipje gemaakt.
23.jpg
24.jpg



Zo hier en daar een klein schoonheidsfoutje maar het is immers handgemaakt.
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
542
56
Oostzaan
Mooie kist geworden.
Ik ben blij te zien dat je de randen toch in verstek hebt gemaakt.
Heb je de binnenkant ook afgewerkt met danish oil?
Eigenlijk hoort de humidor aan de binnenkant van spaans ceder te zijn(zie http://www.woodworking.nl/showthread.php?12549-Humidor&highlight=humidor).
Nog een klein puntje jammer dat de verstekken van het fineer waar je de doos door hebt gezaagd niet goed in verstek zijn.
Verder is het een mooie doos.
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Mooie kist geworden.
Ik ben blij te zien dat je de randen toch in verstek hebt gemaakt.
Heb je de binnenkant ook afgewerkt met danish oil?
Eigenlijk hoort de humidor aan de binnenkant van spaans ceder te zijn(zie http://www.woodworking.nl/showthread.php?12549-Humidor&highlight=humidor).
Nog een klein puntje jammer dat de verstekken van het fineer waar je de doos door hebt gezaagd niet goed in verstek zijn.
Verder is het een mooie doos.

Goed lezen dat komt nog ;) binnenkant is afgewerkt met blanke lak als tevoren er ceder in komt (maar ook dat staat vermeld :p)

En ja dat ging net niet helemaal 100% goed maar zoals ik zeg handgemaakte schoonheidsfoutjes.

Dit is ook echt het eerste kistje wat ik op deze manier gemaakt heb, dus ik ben tot nu toe best tevreden.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Knap gedaan Resetter.
Een dikke puim van me.
Ik weet dat ik u ontmoet heb in Zwolle, maar ik kan geen gezicht meer plakken op u en dit is zeker niet slecht bedoeld.
De laatste tijd zijn er enorm veel mensen de revue voorbij gegaan en mijn geheugen laat me op dit gebied wat in de steek.
Plaats eventueel eens een foto onder uw naam Resetter.
Groetjes Didier.
 

Icceman

Nieuw lid
27 nov 2016
10
0
Zwartemeer Drenthe
Mooi gedaan hoor, ik heb ook nog een project staan om de fineren....een vleugel uit 1860.
moet dus nog flink aan de bak om mij het fineren meester te maken.

en met een sigaar erbij, das pas relaxt werken...����
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.