Parket - ideetjes nodig

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Ga hier parket leggen op de zolderverdieping. Grof gerekend een 85m² in drie ruimtes en ben op zoek naar alternatieven voor eik. Betaalbaar, dus als het even kan zeker niet duurder dan eik...

Het is hier een oude boerderij, en ook al is de zolderverdieping helemaal nieuw gaan we zeker niet voor een super strakke look, eerder fermette stijl.
Liever geen vuren, grenen of gelijkaardig want eigenlijk is dat niet zo duurzaam. Ondervloer is zwevend OSB en waarschijnlijk wordt het parket hierop gelijmd.

Alle tips voor alternatieven zijn welkom.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hoi Swake
ik was toevalig opzoek naar ongeveer hetzelfde
wij verhuizen begin augustus en in ons huisje liggen nu grenen planken
ik zou deze ook graag vervangen uiteindelijk
tot nu toe kom ik uit op voor de slaapkamers populier hout voor de vloeren
mijn plan is een paar flinke polulieren stammen kopen liefst nog op stam zodat ik ze zelf kan kappen
dan met de kettingzaag planken zagen van 80 cm dik
deze vervolgens een half jaar in de nog te bouwen zonnedroogoven laten drogen
dan halveren op een degelijke lintzaag dan zou ik mooie vloerdelen moeten overhouden van 30/ a 35 cm dik
ik weet nog niet hoe haalbaar dit is maar dit is voorlopig het betaalbaarste wat ik vond als ik niet oude vloeren wou hergebruiken
mvg tom
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
planken zagen van 80 cm dik
Dat is wel heel erg dik ;)

vloerdelen moeten overhouden van 30/ a 35 cm dik
Of toch :cool:

Waarschijnlijk bedoelde je toch millimetertjes dus.

Populier lijkt me ook niet zo stevig. En wat dat betreft eigenlijk ook geen upgrade tov grenen, tenzij die bestaande planken helemaal rot zijn of zo.

Eik, rustiek met knoesten dus, valt te vinden voor 20 à 25€/m in 14mm dik. Met minimale knoesten en al opgevuld vanaf pakweg 35€/m² in breedte 20 à 23cm.
Wat ik zoek is vooral een alternatief wat betreft het uitzicht.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Ik zou de veilingsites in de gaten houden, daar komt regelmatig parket langs. Gezien de toepassing en wens is eiken wel de keus.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Nou het is dat ik enkele sites gezien had waar populier als alternatief werd voorgesteld het is veel lichter van kleur als grenen
en ik bedoel echt wel van uiteindelijk vloerplanken te leggen van 4 cm dik
eik is inderdaad leuk en wil ik dan ook in de woonkamer waar meer met schoenen gelopen word
en of ik nu de oude bestaande dunne grenen vloerplanken moet afschuren
of die mooie nieuwe degelijke 4 cm dikke populieren planken die ik dan weer zelf gemaakt zou hebben
tja dan lijkt populier me erg aantrekkelijk
natuurlijk tel ik mijn uren niet in het kostenplaatje want dan word het natuurlijk heel duur
maar als ik het goed heb kan ik vast wel ergens leuke populier op stam aan een aantrekelijke prijs kopen
het hele idee om zelf de vloer planken te maken is voor mij erg aantrekkelijk
andere optie is om hier rechte stammen amerikaanse vogelkers voor te gebruiken
Hier zit namelijk een prachtige rode tekening in en is zeer duurzaam in gebruik
alleen gaat dit volgens mij moelijker te drogen zijn
het hele idee staan bij mij nog in de kinderschoenen
ik ga dit najaar waarschijnlijk een hele hoop vogelkers kappen
dan kan ik ook inschatten hoeveel gratis kersenhout ik heb :)
ik zal zeker een topic make over dit project waneer het van start gaat
mvg tom
 

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
Het is tegenwoordig iets meer zoeken maar ik vind beuken een mooi hout voor parket.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.