Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 6 van de 6

Parket - ideetjes nodig

Ga hier parket leggen op de zolderverdieping. Grof gerekend een 85m² in drie ruimtes en ben op zoek naar alternatieven voor eik. Betaalbaar, dus als het even kan zeker niet duurder dan eik...

Het is hier een oude boerderij, en ook al is de zolderverdieping helemaal nieuw gaan we zeker niet voor een super strakke look, eerder fermette stijl.
    Liever geen vuren, grenen of gelijkaardig want eigenlijk is dat niet zo duurzaam. Ondervloer is zwevend OSB en waarschijnlijk wordt het parket hierop gelijmd.

Alle tips voor alternatieven zijn welkom.

Hoi Swake
    ik was toevalig opzoek naar ongeveer hetzelfde
    wij verhuizen begin augustus en in ons huisje liggen nu grenen planken
    ik zou deze ook graag vervangen uiteindelijk
    tot nu toe kom ik uit op voor de slaapkamers populier hout voor de vloeren
    mijn plan is een paar flinke polulieren stammen kopen liefst nog op stam zodat ik ze zelf kan kappen
    dan met de kettingzaag planken zagen van 80 cm dik
    deze vervolgens een half jaar in de nog te bouwen zonnedroogoven laten drogen
    dan halveren op een degelijke lintzaag dan zou ik mooie vloerdelen moeten overhouden van 30/ a 35 cm dik
    ik weet nog niet hoe haalbaar dit is maar dit is voorlopig het betaalbaarste wat ik vond als ik niet oude vloeren wou hergebruiken
    mvg tom

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom uit maastricht Bekijk Berichten
    planken zagen van 80 cm dik
    Dat is wel heel erg dik

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom uit maastricht Bekijk Berichten
    vloerdelen moeten overhouden van 30/ a 35 cm dik
    Of toch 8-)

Waarschijnlijk bedoelde je toch millimetertjes dus.

Populier lijkt me ook niet zo stevig. En wat dat betreft eigenlijk ook geen upgrade tov grenen, tenzij die bestaande planken helemaal rot zijn of zo.

Eik, rustiek met knoesten dus, valt te vinden voor 20 à 25€/m in 14mm dik. Met minimale knoesten en al opgevuld vanaf pakweg 35€/m² in breedte 20 à 23cm.
    Wat ik zoek is vooral een alternatief wat betreft het uitzicht.

Ik zou de veilingsites in de gaten houden, daar komt regelmatig parket langs. Gezien de toepassing en wens is eiken wel de keus.

Nou het is dat ik enkele sites gezien had waar populier als alternatief werd voorgesteld het is veel lichter van kleur als grenen
    en ik bedoel echt wel van uiteindelijk vloerplanken te leggen van 4 cm dik
    eik is inderdaad leuk en wil ik dan ook in de woonkamer waar meer met schoenen gelopen word
    en of ik nu de oude bestaande dunne grenen vloerplanken moet afschuren
    of die mooie nieuwe degelijke 4 cm dikke populieren planken die ik dan weer zelf gemaakt zou hebben
    tja dan lijkt populier me erg aantrekkelijk
    natuurlijk tel ik mijn uren niet in het kostenplaatje want dan word het natuurlijk heel duur
    maar als ik het goed heb kan ik vast wel ergens leuke populier op stam aan een aantrekelijke prijs kopen
    het hele idee om zelf de vloer planken te maken is voor mij erg aantrekkelijk
    andere optie is om hier rechte stammen amerikaanse vogelkers voor te gebruiken
    Hier zit namelijk een prachtige rode tekening in en is zeer duurzaam in gebruik
    alleen gaat dit volgens mij moelijker te drogen zijn
    het hele idee staan bij mij nog in de kinderschoenen
    ik ga dit najaar waarschijnlijk een hele hoop vogelkers kappen
    dan kan ik ook inschatten hoeveel gratis kersenhout ik heb
    ik zal zeker een topic make over dit project waneer het van start gaat
    mvg tom

Het is tegenwoordig iets meer zoeken maar ik vind beuken een mooi hout voor parket.

Forum Rechten