Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Onderwerp: maken deuvelplaat

maken deuvelplaat

Hallo allemaal,

Af en toe heb ik een deuvel of een rond stokje nodig en ik heb dan geen zin om iets te draaien of schaven. Daarom heb ik een deuvelplaat gemaakt. Als materiaal heb ik een stuk D2 (2379) staal gebruikt. Ik heb zowel D2 als O1 (2510) staal liggen. D2 vervormt iets minder snel tijdens het harden en dat leek me gezien het aantal gaten wel goed. Het nadeel is dat dit hooggelegeerde staal op hoge temperatuur (1020C) gehard moet worden. Daardoor moet het tegen ontkoling beschermd worden. Ik gebruik daarvoor zgn. hardingsenveloppen van staalfolie, zie foto.

foto1.jpg

Nog een foto van de oven met temperatuurregelaar:
    foto2.jpg

De regelaar heb ik vorig jaar gemaakt. Je kunt op ebay voor weinig geld het regelmechanisme kopen. Dit moet dan ingebouwd in een kastje samen met het nodige schakelmateriaal (o.a. een flink relais). Was even puzzelen, maar het werkt uitstekend!

Ik heb een klosje gemaakt waar de plaat op past. Nu testen:
    foto3.jpg

Zowaar: een deuvel!

groeten,
    Jan Anton

--
    www.kosterplanes.com

Mooi stukje gereedschap��

Mooi zeg!
    Binnenkort in de webshop?
    Groeten, Raymond

Die van LN kost meer dan 60,- bij Baptist... Dat is toch gestoord?

eh, dat is wel heel erg duur inderdaad. Maar hun beitels zijn ook erg duur en het staal en het harden zal wel vergelijkbaar zijn.

Dat is een mooie deuvelplaat, ben stiekum toch wel jaloers dat je dat zo even zelf maakt.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Handig werkstuk! En leuk om te maken denk ik, relatief eenvoudig maar nuttig. En die prijs, tsja, als ik de oven en regelaar zou moeten kopen, plus het staal en een kolomboor waarmee ik in staal fatsoenlijk kan boren, dan ben ik denk ik meer kwijt dan €60,-..

Ik sla wel een stukkie hout door een hoekbeugeltje de komende 60 weken.
    (En dan leg ik stiekem elke week een euro opzij )

edit: Ik heb nog helemaal niet gezegd hoe prachtig jouw creatie is Jan, mooi werk!

Prachtig stukkie werk. Vooral die hardingsoven, daar ga ik wel van kwijlen. Je zit toch in Groningen? Hmm, da's nou jammer. Kan je niet beter naar de randstad verhuizen?

Ik heb niet zo'n sjieke deuvelplaat. Ik heb gewoon een paar gaten in een random stuk staal geboord.

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Netjes hoor.

Zo'n ding staat ook op mn verlanglijstje, maar niet voor 60 euro. Heeft Aliexpress er geen (kan niet vinden)?

Forum Rechten