Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 5 van de 5

tuintafel met inklapbaar blad

Ben van plan een tuintafel te maken van 80x140 cm, met een inklapbaar tafelblad (omdat we maar een kleine tuin hebben). Twee orientatievragen:
    -Welk hout zouden jullie gebruiken?
    -Wat lijkt jullie een goede constructie? Ik dacht zelf aan een onderstel van 70x80 cm, met twee scharnieren, in het midden van de regels onder het blad, zodat de regels naar binnen toe te duwen zijn. Het bovenblad zit met scharnieren aan de andere twee regels vast en wordt dus omhoog geduwd bij inklappen. Ik wilde een Sketchupbestand bijvoegen, maar dat kan niet hier.
    Ik hoor graag jullie reactie. Alvast bedankt!

Re: tuintafel met inklapbaar blad

klinkt goed,
    maar als ik je beschrijving goed begrijp, komt het gewicht van het uitklapbare stuk tafelblad te steunen op delen van de regels die alleen met scharnieren aan de rest van de dragende constructie bevestigd zijn.
    De stabiliteit van het uitklapbare deel van de tafel is dan geheel afhankelijk van de sterkte van die scharnieren.
    Misschien is het verstandig om een alternatief te overwegen waarbij het blad scharniert, maar de regels schuiven.
    Je klapt dan het 'extra' stuk blad omhoog, waarna je aan beide kanten een uitschuifbare extra regel een stukje onder de tafel vandaan trekt (maar die extra regel blijft voor het grootste gedeelte onder de rest van de tafel).
    Dat lijk mij een stevigere oplossing (maar ik ben geen deskundige hoor). Maar in ieder geval het overwegen waard. Als mijn verhaal niet duidelijk is, geef dat maar even aan, dan maak ik een schets van wat ik bedoel.

Bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik je idee begrijp. Een nadeel ervan lijkt mij dat de dikte van het hele pakketje (ingeklapt) nog aanzienlijk is, omdat het de lengte van de uitschuifbare regels moet herbergen?

Athanor
    Guest

Ik maak mijn tuintafels van Robinia, goed alternatief voor teakhout en het is duurzaam inlands hout.

Zie topic: http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=6&t=170
    Tjeerd heeft ook een tafel van Robinia gemaakt, zie: http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=6&t=589

Fons

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mvdk
    Bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik je idee begrijp. Een nadeel ervan lijkt mij dat de dikte van het hele pakketje (ingeklapt) nog aanzienlijk is, omdat het de lengte van de uitschuifbare regels moet herbergen?
    Ik denk dat ik je helemaal verkeerd begrepen heb.
    Ik ging er van uit dat je een tafel wilde die je zowel uitgeklapt als ingeklapt kunt gebruiken als tafel. Een kleine tafel die je indien nodig iets groter kunt maken dus.
    Nu besef ik dat je waarschijnlijk de tafel helemaal wilt inklappen om hem op te bergen. In dat geval is mijn voorstel inderdaad geen goed idee.

Forum Rechten