Eettafel inkorten; raad deskundige gevraagd

Cory

Nieuw lid
12 okt 2008
24
0
Hallo,

Ik wilde een noten eettafel (fineer) inkorten van 1.80 naar 1.40. Voordat ik begin wou ik tamelijk zeker zijn dat ik de klus kan klaren. Ik ben geen meubelmaker en heb alleen het gebruikelijke gereedschap in huis zoals handzaag, cirkelzaag, decoupeerzaag.

Ik zou het dus als volgt moeten aanpakken:

1. Ondersteun de tafel van onderen op diverse plaatsen om te voorkomen dat hij breekt
2. Teken een lijn of het blad en zaag hem recht af
3. Zet hem op zijn kant en zaag 10 cm van de zijregel af voor de poten
4. Maak dat stuk los van het blad zonder het blad te beschadigen (hoe? het lijkt gefreesd en muurvast gelijmd)
5. Bevestig de poten
6. Fineer de zaagsnee

Te verwachten problemen:
1. Tijd: de tafel moet binnen één, hooguit twee dagen weer staan
2. Mijn rug
3. Hoe zaag ik splintervrij en kaarsrecht
4. Hoe verwijder ik het stuk zijregel met strip zonder iets te mollen (mogelijk zit de zijregel in een gefreesde sleuf gelijmd of anders alleen de strip)?

cimg0577u.jpg


cimg0580z.jpg
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Hallo Cory,

Allereerst zou ik proberen het blad eraf te halen. Zit volgens mij alleen vast door de kleine vierkante latjes op de regels.
Het blad kun je inkorten met de cirkelzaag tegen een geleider ( plank en twee lijmklemmen).
Ik zou het blad op de kop zagen, dan heb je in ieder geval de bovenkant zonder splinters.
Daarna de hoekverbindingen los schroeven en hopen, dat de regels niet met pen en gat in de poten zitten. Als de tafel degelijk gemaakt is heb je pech en moet je de pennen uithakken/boren en nieuwe pennen aan de ingekorte regels maken. Je kunt eerst de regel vlak bij de poot doorzagen. Eerst haaks aftekenen met een winkelhaak en dan met de hand recht zagen.
Als je niet recht kunt zagen of nieuwe pennen maken, dan zou ik niet aan deze klus beginnen. Of je moet ruzie met de eigenaar willen krijgen ;) .
Misschien heb je geluk en zijn de regels strak tegen de poten gezet en alleen vastgeschroefd door de stalen hoekverbinder.

Succes,

Kor
 
A

Athanor

Guest
Ja, dat lijkt me een goed advies Kor.

Als aanvulling: het is aan te bevelen tape te plakken op de zaaglijn en deze even goed aan te wrijven. Helpt met het verminderen van splinters. En misschien is het waard om een zaagblad te kopen met meer tanden dan het standaardblad van de handcirkelzaag.

Volgens mij is het geen pen en gat verbinding bij de poten, gezien het hoekijzer dat de verbinding maakt.

Fons
 

Cory

Nieuw lid
12 okt 2008
24
0
Bedankt!

Helaas, de tafel is niet uit elkaar te halen. Alles zit met een heel bijzonder soort lijm vast in een voorgefreesde sleuf, misschien ook met deuvels, dezelfde sleuf waar ook de alluminium strip in zit. Dus het blad is niet af te nemen; blad en regels vormen een geheel. Als ik het blad en de zijregels wil scheiden, dan lijkt de enige optie te zijn: de regel wegzagen en daarna voorzichtig wegboren.

Dat houdt dus in dat ik het blad alleen aan de bovenzijde kan zagen. Met wat geluk splintert de zaagsnee nergens verder dan zo'n 8 mm. Dan moet ik dit wegslijpen met een schuurmachine denk ik.

Of misschien eerst met een stanleymes het fineer doorsnijden en daarna zagen? Misschien dat ik daarna de zaaglijn kan afschuren als hij niet recht is. En dan maar hopen dat de schuurmachine het fineer niet van de plank licht. Vroeger had ik een decoupeermesje dat tegen de richting inzaagde, maar die kan ik nergens meer vinden. Weggegooid denk ik omdat het niet goed werkte.

Er moet echt niks misgaan. Waarschijnlijk is het allemaal technisch wel te doen, het resultaat zal wel een kleinere tafel zijn, maar blijft het ook een mooie tafel, that's the question.

Het ziet er niet goed uit. Niet alleen veel werk, maar ook de grote kans dat het misgaat.
 

Cory

Nieuw lid
12 okt 2008
24
0
Zelfs al zou ik eerst de fineer doorsnijden, dan trekt hij toch de spaanders daaronder naar boven, zodat het toch gaat splinteren. Dus dat lijkt niet te gaan werken.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Persoonlijk ben ik van mening dat je je tafel beter kan inruilen op een kleiner model.
Ik betwijfel namelijk ten zeerste of je dit netjes voor elkaar gaat krijgen. Ook zal hoogst waarschijnlijk een verschil gaan zien tussen het blad en de nieuwe fineer laag, waarmee de nieuwe kopse kant afgewerkt moet gaan worden.
 

Cory

Nieuw lid
12 okt 2008
24
0
Dat nieuwe fineer en de nieuwe regel liggen eigenlijk uit het zicht. Alleen als iemand plaatsneemt en de tafelrand gaat inspecteren, zal hij het zien. Natuurlijk ziet visite alles. Ik zie ook elke fout in andermans interieur waar zij allang aan gewend zijn, elk blutsje op de plint en smetje op het behang. Hopelijk kijken ze bij mij meer naar het eten op tafel. :)

Inruilen zal niet lukken denk ik. Dat zou dan een nieuwe bestellen moeten worden. Dat is tenminste 600 euro en ik heb tot nu toe geen tafel gezien waar ik weg van ben.

Misschien dat ik toch een stukje regel kan wegnemen, zodat ik het tafelblad om kan keren en de cirkelzaag er doorheen kan voeren.

Welk zaagblad maakt de minste splinters? Ik heb er wel een nieuwe zaag voor over. En doet de snelheid er nog iets toe?

Het materiaal is gefineerde plaat met een harde doorzichtige coating.
 

Cory

Nieuw lid
12 okt 2008
24
0
OK bedankt :)
Mocht ik eraan beginnen, en mocht het helemaal fout gaan, dan is er natuurlijk nog de optie om een tafelblad precies op maat te laten zagen met de vier zijregels. De poten kan ik hergebruiken. Wel is het zaak om precies de goede kleur te kopen die past bij de poten.
 

Cory

Nieuw lid
12 okt 2008
24
0
Ik heb inmiddels de taak uitgevoerd. Het was vrij makkelijk. Alles zat met krammen in elkaar. Om vat op die krammen te krijgen moest ik ze uitboren.
Het ziet er perfect uit, op twee splinters na van een halve centimeter die uit het blad zijn geslagen tijdens het zagen. Het was een bijzonder grof soort spaanplaat.
Als iemand een idee heeft hoe ik dat kan restaureren dan hoor ik dat graag.
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
iets van Gupa gebruiken of zaagsel en houtlijm wellicht kan je even een foto plaatsen is makelijker om advies te geven.

hans
 

Cory

Nieuw lid
12 okt 2008
24
0
Bedankt Hansalmere. De tafel blijkt nog ietsje te groot te zijn zoals hij nu staat met de gezaagde kant tegen de muur dus er wordt nog 5-10 cm vanaf gezaagd. Deze keer zal ik eerst een lat tegen de goede kant schroeven die het splinteren totaal verhindert.
Zal je zien dat de klus deze keer in een uurtje gepiept is.
Moet nog wel zin verzamelen.

Bedankt allen voor de assistentie. :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.