Afwerking zaaghandvat

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Ik heb ook eens een poging gewaagd om een oude zaag op te knappen.
Blad ontroest en geslepen en een nieuwe handgreep gemaakt.

Nu zoek ik eigenlijk nog een manier om de handgreep af te werken, als ik het ga beitsen of lakken vind ik de afwerking eigenlijk 'te nieuw'.
Zoek dus iets om het toch nog een beetje een doorleefd uiterlijk mee te geven. (BTW, houtsoort is walnoot)

20150619_130245.jpg

20150619_130316.jpg
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
een donkere beits, die er weer afschuren grotendeels en daarna afwerken met een olie.. En natuurlijk een paar keer door de werkplaats heen mieteren voor de benodigde krassen en butsen :D (of die op een ander manier aanbrengen, natuurlijk.. )
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Lijnolie en meubelwas. Lekker makkelijk, ziet er goed uit en voelt ook lekker in de hand.
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Wat mij goed bevalt is een paar lagen schellak, dan mat maken met 0000 staalwol en was erop.

groeten,
jan anton
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
@rendew, idd afkortzaag. Slijpen ging vrij eenvoudig, eigenlijk een beetje uit de losse hand maar zaagt prima. Helaas geen foto's of filmpjes, zal er volgende keer aan denken. (ik heb de smaak nu te pakken)
@Jan Anton, eerst in en badje met citroenzuur daarna schuren met grof schuurpapier en staalwol.
@iedereen, dank voor de tips zal een zien wat me het beste past.
 

HaenigAn

Actieve deelnemer
3 nov 2014
49
0
Twente
mooie zaagveel succes met het weer "lelijk" maken.Zonde eigenlijk om deze houtsoort te verkleuren.Mijn voorstel snij er wat van die eenvoudige figuurtjes in, smeer hier watschoensmeer in, olie op het handvat beetje schuren waar je het handvat vastpakt nog een keer olie erop
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
@HaenigHan, ergens heb je wel gelijk, eigenlijk is het te mooi hout om weer lekijk te maken.
Veel advies over olieen of was, maar blijft dit niet vettig aanvoelen wannneer je gaat zagen?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Als olie gebruik je lijn olie of tung olie. Die breng je op, laat het intrekken en poetst het dan weer uit na een half uur. Er blijft eigenlijk niets op het hout zitten, het trekt erin. En deze olien zijn hardend, weliswaar vrij langzaam, maar ze worden helemaal droog na een tijdje. De was breng je ook dun op en poets je uit na een half uur of zo. Die hardt niet echt uit, maar is zo dun dat het vooral prettig voelt en niet vettig.
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Gezien de reactie's ga ik het dan toch maar proberen met een olie. Ik heb Tungolie wel even moeten googelen, maar dat is blijkbaar het summum op gebied van houtolie en ook nog eens voedselveilig. Zal niet bij iedere schilder in de schappen staan, lijnolie heeft onze plaatselijke schilder wel in z'n assortiment.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.