Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Afwerking zaaghandvat

Ik heb ook eens een poging gewaagd om een oude zaag op te knappen.
    Blad ontroest en geslepen en een nieuwe handgreep gemaakt.

Nu zoek ik eigenlijk nog een manier om de handgreep af te werken, als ik het ga beitsen of lakken vind ik de afwerking eigenlijk 'te nieuw'.
    Zoek dus iets om het toch nog een beetje een doorleefd uiterlijk mee te geven. (BTW, houtsoort is walnoot)

20150619_130245.jpg

20150619_130316.jpg

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    een donkere beits, die er weer afschuren grotendeels en daarna afwerken met een olie.. En natuurlijk een paar keer door de werkplaats heen mieteren voor de benodigde krassen en butsen (of die op een ander manier aanbrengen, natuurlijk.. )

Mooi !!!
    Je hebt er een afkort zaag van gemaakt enne hoe ging het vijlen (demo filmpies etc etc )
    rechtsonhandig en linksonmogelijk

Vette handgreep! Hoe heb je de roest verwijderd? ziet er helemaal als nieuw uit.

groeten,
    Jan Anton

Lijnolie en meubelwas. Lekker makkelijk, ziet er goed uit en voelt ook lekker in de hand.

Danish oil. Erop vegen en 2 of 3 keer herhalen en klaar.

Wat mij goed bevalt is een paar lagen schellak, dan mat maken met 0000 staalwol en was erop.

groeten,
    jan anton

@rendew, idd afkortzaag. Slijpen ging vrij eenvoudig, eigenlijk een beetje uit de losse hand maar zaagt prima. Helaas geen foto's of filmpjes, zal er volgende keer aan denken. (ik heb de smaak nu te pakken)
    @Jan Anton, eerst in en badje met citroenzuur daarna schuren met grof schuurpapier en staalwol.
    @iedereen, dank voor de tips zal een zien wat me het beste past.

mooie zaagveel succes met het weer "lelijk" maken.Zonde eigenlijk om deze houtsoort te verkleuren.Mijn voorstel snij er wat van die eenvoudige figuurtjes in, smeer hier watschoensmeer in, olie op het handvat beetje schuren waar je het handvat vastpakt nog een keer olie erop

Forum Rechten