X-carve cnc frees

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
@Benchworks Heb je de X Carve al kunnen testen?

Geen nieuws eigenlijk, ik heb het momenteel ook veel te druk om me er mee bezig te kunnen houden. In de brief van de douane stond dat het enkele weken kon duren maar dit is al bijna 2 maanden.

@ Geneyn, kan technisch gezien wel maar je hebt er beter de pc langs staan want bij elk werk moet je op het scherm ingeven waar de frees start tov het werkstuk en hem dalen tot hij het raakt, dat kan enkel als je zicht hebt op het scherm en de machine.
Wifi plus laptop lijkt het ideale.
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Jammer dat je door zoiets onzinnigs als een trage douane, zoveel vertraging oploopt. Erg jammer, want ook ik ben nieuwsgierig naar jou ervaring.
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Geen nieuws eigenlijk, ik heb het momenteel ook veel te druk om me er mee bezig te kunnen houden. In de brief van de douane stond dat het enkele weken kon duren maar dit is al bijna 2 maanden.

Dan zou ik toch maar ffe tijd maken en eens een belletje eraan wagen, want als je straks aangeslagen wordt voor de opslag ervan bij de douane/handler dan ben je nog niet jarig.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Eindelijk,

P1010009.jpg

het pakket was door de douane al terug gestuurd naar de VS, dan hebben ze bij inventables mij snel een nieuw pakket opgestuurd dat dit keer meten aankwam zonder taksen. Blijkt een echte loterij te zijn, alleen hier win je soms :p

Deze week net een groot project af en voordat ik aan de volgende begon wilde ik dit echt eens opzetten, om ermee te werken heb ik dus onlangs een laptop moeten kopen. Ik ben een echte PC persoon maar die laptop is intussen al super handig uitgekomen want ik heb al mijn facturen, bestanden en plannen op een externe HDD gezet waardoor ik die nu altijd bij heb in de werkplaats.
Ook heb je internet nodig, omdat we boven de werkplaats gaan wonen hebben we de aanvraag gedaan om TV en internet aan te sluiten (kabels zijn er al en aangesloten aan het net) maar dit duurt bij proximus maar liefst één maand wachten gewoon om de modem in het stopcontact te komen steken...
Gelukkig kregen we al een sim kaart voor de laptop waardoor ik mobiel internet kan gebruiken, zo kan ik het online "easel" programma gebruiken waarmee je de X-carve doet werken.


De eerste test ging min of meer ok, enkel kwam de tekening niet overeen met wat er op het scherm stond, de 6 moest in het kader staan. Dan nog enkele pogingen gedaan en het ging steeds slechter, toen wilde ik er mee stoppen en het weer op de lange baan schuiven. Maar ik gaf het nog één poging door de wielen wat losse te doen zodat het makkelijker zou glijden, en dat was het probleem blijkbaar. Nu werkt hij vlot al is er nu mogelijk wat te veel speling.
Bij één van de haperingen brak ik ook de middel dikke frees van 1/16 duim.

P1010008.jpg

Nog enkele tests met tekeningen uit de database, in het begin lijkt het erg complex maar zoals bij sketchup heb je snel de basis onder de knie.

P1010007.jpg

Nu voor de fun heb ik een inscripte uit Lord of the Rings gezet op een vensterbank voor het appartement "one ring to rule them all"
Je moet daarvoor met een ander programma tekeningen "vectoriseren", dus niet in pixels maar in vloeiende lijnen die je oneindig kan vergroten.
Omdat de hoogte onder de frees beperkt is heb ik er een stuk van afgezaagd dat ik er dan weer aan lijm.

Er waren twee inscripties maar bij het begin van de tweede brak de kleinste frees, die is zelfs geen mm breed en het was mijn fout. dus nu heb ik enkel nog de grote frezen. Aan zulk een inscriptie werkt ze een goeie 10 minuten. Deze heb ik gevuld met donkere tint.

P1010010.jpg

De machine werkt voorlopig goed, het begin was niet makkelijk en bij zwaarder werk bij de grote frezen van 1/8 duim voel je dat ze het moeilijk heeft en er zit behoorlijk wat vibratie op waardoor het niet zo precies uitkomt maar ik moet nog wat spelen met de spanning op de wielen. Bij de kleine frezen werkt ze het best met de motor van enkel 400W. Ik heb er de kit bij om de zwaardere DeWalt frees op te kunnen zetten, die heeft meer massa en kracht voor zwaarder werk. ik weet enkel niet of je daarvoor ook zulke kleine freesjes voor kan vinden? Van minder dan 1mm?
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Dat ding is prachtig en je kan hiermee echt mooie producten aanbieden zonder veel dure manuren :)
Kun je ook grote carvings maken van blokken van 30 bij 30. Dat het programma snapt dat het niet past op het werkblad en het dus onderverdeeld in 9 hokken zodat je 90 bij 90 kan maken?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
@Golddigger, mijn tafel is 80x80cm, in de Y richting is ze ook open zodat je er langere werkstukken toch in kan steken. Je kan het werk verdelen maar ik denk niet dat dat gaat met Easel, je zou dan de vector tekening zelf met een ander programma in moeten delen en apart uploaden. Maar misschien is er een andere manier, ik werk er nog maar 2 dagen mee dus ik heb nog veel te leren.

@Sang, Ik wilde ook de Colt gebruiken maar de bevestigingsplaat daarvoor was niet in voorraad. Ik vertrouw Bosch bovenfrezen iets meer de Dewalt, maar iedereen blijkt de Dewalt te gebruiken want die is krachtiger. Het model uit de VS heeft hier een andere naam, ik zie nu wel dat het gaat om een DW611 "cut out" tool met frezen van amper3mm dikte, en niet een echte kantenfrees.
In dat geval denk ik dat ik gewoon een kleine frees ga kopen en daar gewoon een bevestigingsplaat voor uitfrezen.
 

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
heb je een detail foto van de rails en geleidingen? Ik ben wel benieuwd hoe strak/los deze zijn.
Het lijkt erop dat je machine op wat punten zwaar loopt en dan stappen gaat missen. Dan schuift de frees als het ware op tijdens het bewerken.

op mijn eigenbouw machine heb ik gebruik gemaakt van kogelomloop geleidingen. Deze zijn nagenoeg spelingsloos en ook weer soepel te bewegen.


DSC_7704.jpg
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Wat zijn uw bevindingen ondertussen van de X-Carve? Een aanrader? Of eerder duur speelgoed?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Wat zijn uw bevindingen ondertussen van de X-Carve? Een aanrader? Of eerder duur speelgoed?

Ik ben blij dat ik hem heb, af en toe komt het erg handig uit maar soms heb ik ze maanden lang niet nodig. De software wordt ook heel regelmatig geüpdatet met steeds merkbare verbeteringen. Het is meer dan een jaar geleden en ik heb nog steeds geen video kunnen maken voor hun als beloofd. Telkens als ik hem gebruik zijn het voor kleinigheden die niet interessant zijn zoals bijvoorbeeld handgrepen uitfrezen of mallen maken enz... Ik zoek nog steeds naar HET project.

Intussen zit er wel een Kress motor op van 800W, een sterke verbeteringen want die kan ook al mijn 8mm frezen aan. Ik werk het meeste met een 5mm spiraalfrees.

Dus voor mij is het meer een handig hebbeding voor kleine series of prototypering, iets dat je meer mogelijkheden geeft en je leven wat makkelijker maakt, maar waarvan ik de kost nooit van zal terugwinnen (had ik hem betaald) iets dat je afschrijft bij de kosten.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Volgens Inventables, op hun site:


[h=2]Do you ship to my country?[/h]

We can ship orders from any country except the following list of countries under trade embargoes by the U.S. State Department:
Cote d'Ivoire
Congo (Dem. Rep.)
Congo (Rep.)
Cuba
Iran
Korea (North)
Myanmar (Burma)
Somalia
South Sudan
Sudan
Syria
Zimbabwe


https://inventables.desk.com/customer/en/portal/articles/2048517-do-you-ship-to-my-country-

Antwoord in het kort: ja, zolang onze regering niets raars doet.
 

Alexander1975

Nieuw lid
12 nov 2012
2
0
Ja, ik zou de machine wel eens in het echt willen zien.
Ik zou wel eens willen gaan kijken bij Benchworks, waar zit hij alweer?
ik heb heb al eens een mailtje gestuurd, maar kan het niet terug vinden. Ben nu eindelijk weer eens op dit forum, was inlog gegevens kwijt.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Als ik het goed heg, heeft Inventables de bundel inmiddels aangepast en levert een betere, sterkere freesmachine dan eerder. Misschien goed om dat even in de gaten te houden.

Verder: Jeremy Schmidt (YT) stelt dat je voor veel minder dan de aanschafprijs van een kit zelf een CNC-configuratie kunt bouwen. Lijkt me goed om ook dat te bestuderen. (Met in het achterhoofd de ervaringen van veel X-Carve gebruikers dat er nogal wat gebreken zijn — zie de YT-video's van Savvas Papasavva hierover.)
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Hier een klein project waarvoor ze handig is, vroeger maakte ik deze handgrepen met de hand door eerst de binnenbogen uit te boren, dan de omtrekt uit te zagen op de lintzaag, en daarna heel wat schuurwerk om de zaagsporen weg te werken, kortom ongelofelijk arbeidsintensief en met nooit perfect identieke grepen. Je kan er kopen maar die zijn veel te duur en de kleur komt nooit overeen met die van je hout.

Ik maak de grepen 18mm dik dus ik herzaag een stuk afval op 22mm dik, je meet het stuk en geeft het in op het programma, zo kan je zoveel mogelijk grepen er uit halen.

P1010497.jpg

Ik heb er vandaag eerst ook uiteindelijk een afzuiging voor gemaakt met de X-carve, een stuk beuk met een gat voor de frees en een gat voor de afzuigslang. Dit alleen werkt niet goed dus heb ik er zwarte plakband rond gedaan dat dient als gordijn. later zal ik een stuk rubber zoeken, maar zo werkt het ook goed.

P1010501.jpg

Als ze gedaan zijn duw ik de plank ondersteboven door de vandiktebank om de grepen los te krijgen, daarna de boorden afronden met de freestafel. Ik vind dit tafeltje handiger want op een gewone tafel moet je je steeds buigen bij delicaat werk.

P1010505.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.