X-carve cnc frees

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Vorige week kreeg ik een bericht via mijn youtube channel van Inventables, zeggende dat ze mijn videos leuk vonden en mij een x-carve machine wilden sturen als ik mijn eerste project ermee film en mijn mening geef en deel.
Ik kon het amper geloven en wist eerst niet wat te doen, ik zie het niet zitten om reclame te maken maar hier is er geen contract of andere verplichting. ik ben vrij om te doen en zeggen wat ik wil. Ik mocht gewoon op hun website een machine samenstellen en dan kreeg ik een waardebon om dat te bestellen.

Dat is nu gedaan,en als alles goed gaat komt hij over enkele weken aan! Voor zover ik begrepen heb is het allemaal nog nieuw en worden de onderdelen in de VS gemaakt. Daarom is er nu een bepaalde wachttijd.

Persoonlijk ken ik niets van CNC en ben er ook niet echt fan van want ik vind het handgemaakt aspect belangrijk. Maar van wat ze mij uitgelegd hebben is dit een low budget CNC voor de hobby markt, hier steek je geen platen in aan één kant en na 5 min komt er ene kast aan de andere uit. Dit lijkt eerder voor lichter werk, voor mijn gebruik denk ik vooral dat het handig kan zijn om mallen te maken voor trappen, scharnieren enz, en waarom niet borden met logo's of inscripties voor de fun of als nieuwe activiteit.

Ik heb natuurlijk de "fully loaded kit" genomen met een werkbereik van 800x800mm, deze kost $ 1279, maar er komen bijna $500 transportkosten en eventuele importkosten bij. In totaal komt het aan ongeveer €1500 voor de zwaarste versie, wat eigenlijk nog betaalbaar is. Zeker als ze genoeg vertrouwen in de capaciteiten en kwaliteit hebben om er rond te sturen aan "onafhankelijk" reviewers. Peter Parfitt van the New brit Workshop heeft er bijvoorbeeld al één gekregen en gaat er een serie videos over maken. De video's die er al van zijn lijken toch wel belovend.
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Heb je daar is even een mooie deal haha! :cool: Youtube is toch echt een briljant medium. Post zeker de links naar de filmpjes hier want ik ben wel heel benieuwd wat je er mee gaat maken!
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Da's een mooi aanbod. Heb even op de site gekeken en het ziet er wel aardig uit. Volgens mij inderdaad voor het lichtere hobbywerk.
Eén opmerking, de voeding, de spindel, de stappenmotoren, alles is gericht op 24V. Wordt dit voor jou aangepast naar 230V?

Groet,
Jan
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Na het promoten van de Shapeoko starten ze nu overnieuw met de X-carve. Die promotie werkt, na al die Inventables op youtube ben ik toch aan het kijken hoe ik er één zelf zou kunnen maken, sub 400€ dan wel. Ik heb al een kleine bovenfrees en ook een oude computer met parallel poort boven gehaald.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Veelbelovend. Ze moeten wel vertrouwen in hun product hebben.

en niet alleen in hun product. Je zult maar wat filmpjes van je eigen werk op internet zetten, en vervolgens high-tech gereedschap opgedrongen krijgen... Vervelend :p
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Haha lachen, had ook al eens gekeken naar die machine, de drinken woodworker heeft volgens mij hetzelfde gehad als jij en ook al een filmpje gepost hiermee, ik ben wel benieuwd naar je bevindingen want zo heel duur is hij niet.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Gaaf, ik hoop dan zeker ook wat filmpjes van jou te zien. Ben dan met name ook benieuwd naar de bijbehorende software met mogelijkheden etc. Lijkt me altijd nog eens een heel mooie aanvulling en dit benaderd langzamerhand wel de prijs van (relatieve) betaalbaarheid..
 

Zjerardo

Actieve deelnemer
10 mrt 2014
48
0
Ik ben ook wel benieuwd naar je bevindingen. Was al een tijdje aan het kijken naar die shapeoko en wat later dus ook naar deze x-carve.

Ben stiekem toch wel een heel klein beetje veel jaloers :D
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik had de Peter Parfitt video eerst ook gezien voordat ze mij contacteerden, en toen vond ik het concept ook interessant. Er komen af en toe revolutionaire low budget cnc machines uit maar altijd met veel beperkingen. Denk bijvoorbeeld aan die cnc doos die je op het werkstuk plaatst, en dan moet verzetten om grotere oppervlaktes te doen.
Deze X-carve was de eerste waarvan ik dacht "dit zie ik mij wel eens bezitten" lol

Ik ben ook benieuwd naar hoe het zal gaan, hoe makkelijk is de software, hoe snel en hoe precies werkt het enz... Voor zover ik gezien heb werkt het bijzonder snel en de software lijkt eenvoudig.
Ik heb al sinds meer dan een jaar geleden een opdracht gekregen voor een inbouwkast voor een erg geduldige klant die in de deuren een paardenkop wil hebben, dat lijkt opeens niet meer onmogelijk!
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Oops, wel ja ze staat hier al even in het salon bij mijn ouders. De pakjes zijn in 3 dozen gekomen relatief snel zo'n dikke maand geleden. Wat wel raar is, is dat ze over bijna 3 weken tijd geleidelijk aan aankwamen. De douane liet ze niet tegelijk gaan. In totaal toch wel iets meer dan €300 aan taksen betaald, maar dat storten ze mij terug.

Toen ik het even beu was om aan mijn werkplaats te werken heb ik ze op een zondag in elkaar gestoken, het enige probleem was dat de motorsteun te klein was en dat de freesmotor er niet in past. Dat is blijkbaar een bekend probleem en ze hebben er mij meteen een nieuwe gestuurd en die is nu bij de douane geblokkeerd.
Ik moet een hele lijst aan vragen beantwoorden en documenten sturen waar ik nu even geen tijd voor heb. Niet te geloven dat ze nu opeens moeilijk doen voor een kleine pakket met een onderdeel van $20.

De assemblage ging relatief vlot en het is verslavend, eens je begint wil je het absoluut af hebben. Een klein minpunt is dat om ermee te werken je een internet verbinding moet hebben, en natuurlijk een pc/laptop. En ik heb momenteel geen internet in mijn werkplaats, en geen laptop.
De pc stuurt de info naar de machine, en die info komt van het online programma dat de bewerkingen berekend. Je kan dit gelukkig wel opslaan en later uitvoeren zonder internet. Maar voor nieuwe berekeningen moet je opnieuw internet hebben. Als ik er later mee wil gaan werken zal ik dus moeten investeren in een laptop.

Maar ja nu kan ik nog niets zonder dat onderdeel en momenteel heb ik toch geen echte werkplaats meer dus het is nog even wachten.
 

geneyn

Actieve deelnemer
5 mrt 2015
119
0
Brugge, BE
Ik weet natuurlijk niet hoe de verbindingen werken op de x-carve maar zou je eventueel via een wifi signaal de verbinding kunnen realiseren en desnoods een rasberry PI aanpassen om de data wireless te ontvangen en zo via een parallelle poort naar het toestel te sturen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.