Inrichten nieuwe werkplaats en bouw werkbank

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Nou daar mag je ook nog niet mee klagen, er zijn er met nog veel minder haha!

Weet er iemand of ik de afstelling van het vandikte gedeelte kan instellen? Er zit een verschil van ongeveer 4mm in.

image.jpg
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
De ring verdraaien?! Nieuwe schaalverdeling plakken?
Of een blokje van 4mm erop plakken of gewoon onthouden dat je er 4mm bij moet tellen (schrijf je dan op de buitenkant in de buurt van de schaalverdeling).
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Zo simpel had ik nog niet gedacht :D, als het niet op de machine kan worden afgesteld dan ga ik inderdaad met een van jullie tips aan de slag. Bedankt!
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Was lekker bezig met schaven, breekt het riempje van de aandrijfrol.. Liggen we er weer een dag of twee uit helaas
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
De HM2 loopt weer als een zonnetje, mooi :cool:. Deze week komen nog een paar setjes nieuwe messen bezig en dan kan ik er voorlopig weer even tegen denk ik.

Vandaag ondanks de hitte nog bezig geweest. Het meeste hout is geschaafd en het blad is vandaag verlijmd met de nieuwe serre-joints. Zijn flinke jongens en hebben echt veel klemkracht. Werkt een stuk prettiger dan de gewone lijmklemmen!

IMG_7070.jpg
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Nou, tijdje niet veel in de werkplaats gebeurd door veel klussen en als er iets in de werkplaats gemaakt moest worden stond ik weer gigantisch te kl#ten. Het werkblad dat ik had gemaakt was halverwege open gescheurd. Dit was ook echt een verschrikkelijke kwaliteit hout en ik heb denk ik niet voldoende lijm gebruikt.

Goede leerschool, blad is nu kachelhout geworden :rolleyes:.

Ik heb me laten inspireren door het topic van Toxiq en nog een aantal andere. Vandaag het hout gehaald en vanavond had ik nog een uurtje over om de wand achter de werkbank deels te bekleden. Zodra dit af is zal het nog wit geschilderd worden, het neemt nu al serieus veel licht weg.


IMG_8875.jpg
IMG_8876.jpg
IMG_8877.jpg

Ik heb er voor gekozen om de wanden te bekleden zodat ik er makkelijk dingen aan kan ophangen en vast schroeven, het ziet er niet zo steriel uit en ik kan de elektra erachter weg werken. Aan de wanden komen de welbekende 'French cleats' te hangen.
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Je hebt een extra wand gerealiseerd voor de elektra en anders ziet het er zo clean uit, maar je wilt het underlayment wel weer wit maken? ;)

Als je toch french cleats gaat toepassen had je die toch wel (onbehandeld) op de muur kunnen schroeven? Of lijkt de muur gladder dan in werkelijkheid?
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Haha, ja dat klopt. De wand is nu stucwerk en het hout zie je er nog doorheen na het schilderen. Het zijn meerdere redenen omdat ik het praktischer en mooier vind. Thuis wil ik stucwerk, in de werkplaats zoveel mogelijk hout :p
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Lees ik het nou goed dat je een nieuw blad moet maken? In dat geval extra goed opletten dat de houtrichting om en om gelegd wordt met het lijmen, dat was bij het eerste blad niet het geval. Had ik ook fout gedaan, blad was als een hoepel zo krom getrokken.

IMG_2035.jpg
Ik kon zo gauw geen voorbeeld vinden op internet dus heb ik maar even een foto gemaakt uit het boek voor den meubelmaker.
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Ook dat was inderdaad fout gegaan. Het blad wordt nu van 2x18mm MDF gemaakt dus dat is makkelijker. Maar bedankt voor de tip! Welk boek is dat als ik vragen mag?

Aan de wand komt een werkbank met verdiept gedeelte voor de afkortzaag en op termijn een ingebouwde freestafel. In het midden een werkbank met de zaagtafel eraan vast. Zo heb ik gelijk een outfeed. Binnenkort ga ik de Bosch GTS 10 XC bestellen. De huidige Kity zaag gaat dan een nieuw baasje zoeken. Ik merk dat ik zo nu en dan op een klus toch we een zaagtafel mis. In principe krijgen alle machines een vaste opstelling maar kan ik ze wel meenemen indien benodigd.
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Lees ik het nou goed dat je een nieuw blad moet maken? In dat geval extra goed opletten dat de houtrichting om en om gelegd wordt met het lijmen, dat was bij het eerste blad niet het geval. Had ik ook fout gedaan, blad was als een hoepel zo krom getrokken.

Bekijk bijlage 47153
Ik kon zo gauw geen voorbeeld vinden op internet dus heb ik maar even een foto gemaakt uit het boek voor den meubelmaker.

Heb je een isbn nummer van dat boek? Ik zal het namelijk wel eens in willen zien.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.759
732
Enschede, Twente
In die tijd deden ze nog niet aan International Standard Book Numbers…
Misschien helpt het Internet je verder:

Meubelbouw - Studieboek voor den meubelconstructeur
door C.C. de Lathouder
Uitgever: N.V. Wed. J. Ahrend & Zoon, Amsterdam, 1946

Effe gglen:
http://www.omero.nl/boeken/m/e/u/meubelbouwstudieboek-voor-den-meubelconstructeur/

Voor veel minder dan ik ervoor betaald heb, dat dan wel… (en allemaal al verkocht, zie ik net).
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
In die tijd deden ze nog niet aan International Standard Book Numbers…
Misschien helpt het Internet je verder:

Meubelbouw - Studieboek voor den meubelconstructeur
door C.C. de Lathouder
Uitgever: N.V. Wed. J. Ahrend & Zoon, Amsterdam, 1946

Effe gglen:
http://www.omero.nl/boeken/m/e/u/meubelbouwstudieboek-voor-den-meubelconstructeur/

Voor veel minder dan ik ervoor betaald heb, dat dan wel… (en allemaal al verkocht, zie ik net).

Bedankt Bert, af en toe is op Google intikken en wellicht een keer geluk :p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.