Ikea paraffine olie versus de "echte".

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Vorige week was ineens mijn fles paraffine olie leeg. Omdat de drogist waar ik dat altijd haal door de voorraad heen was en er een behoorlijk aantal kaasplanken stonden te wachten op een jasje heb ik de buurman die toch naar Ikea moest gevraagd om daar wat flesjes mee te nemen. Dom, want in vergelijking met het spul wat ik altijd gebruik is de olie van Ikea echt hopeloos.

De olie die ik gewoonlijk gebruik is bijna waterdun, trekt heel snel heel diep in en wordt niet hard. De Ikea olie is veel dikker, trekt slecht in het hout en vormt een taaie laag op het hout die na vier dagen wachten nog "tacky" is. Normaal kan ik in drie dagen drie lagen doen, ik wacht nu na vier dagen nog op de eerste.....

Kortom: laat de Ikea olie links liggen!

Ik begrijp nu waarom mensen die alleen olie van Ikea geprobeerd hebben niet blij zijn met paraffine olie. Probeer vooral eens de "echte", dunne paraffineolie op alle houtwerk wat met levensmiddelen in aanraking komt. Je zal zien dat die veel beter (ver)werkt.

Groet, Rob.

PS: voor degenen die in de buurt van Zoetermeer wonen, de drogisterijen van Kalisvaart hebben paraffine olie meestal gewoon in het schap staan (en anders heb ik wel een beetje voor je)
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Interessant,

kun je bij gelegenheid eens een foto van de verpakking van je dunne olie plaatsen?

groeten,
Ornament
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
SAM_3178.jpg

Zoals verzocht. De producent van deze fles is CPP / Donker Duyvisweg 45 / 3316 BL Dordrecht NL / tel 078-6183500. Zij kunnen vast wel verkoopadressen doorgeven. Er zijn overigens legio producenten van dit soort olie, maar deze vind ik zelf erg prettig (want mooi dun)

Groet, Rob.

Ow... Foto op zijn zijkant en ik krijg hem niet recht, sorry.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Dank je Heckemann,

ik ga eens uitkijken naar die dunnere olie. Ik gebruik de Ikea, verdund met petroleum op mijn Arkansas wetstenen.

groeten
Ornament
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Paraffineolie is feitelijk niks anders dan sterk gezuiverde petroleum - een aardoliedestillaat dat is ontdaan van aromatische fracties en zwavelhoudende verbindingen. Wat dan overblijft is een mengsel van alkanen (paraffines) en eventueel wat alkenen (olefines). De 'dikte' van de olie wordt bepaald door het kookpuntstraject uit de destillatie waarbij de olie wordt opgevangen; dunne of lichte paraffineolie heeft een lager kookpunt(straject), en bevat kortere alkanen, dan zware paraffineolie. Een zware paraffineolie zal vettiger aanvoelen dan een lichte (vaseline is niets anders dan een hele zware paraffineolie - een met een smeltpunt boven kamertemperatuur), maar zou niet plakkerig mogen zijn. Als die Ikea-olie werkelijk 'plakkerig' is, dan zou dat moeten betekenen dat er andere componenten inzitten dan alleen een paraffineolie.

Paraffineolie onderscheidt zich van petroleum/kerosine doordat het kookpunt, zelfs van de lichte versies, zo hoog is dat het bij kamertemperatuur feitelijk niet meer verdampt, althans niet noemenswaardig. Daarnaast zijn alkanen onder normale omstandigheden niet reactief. Een paraffineolie is dus een olie en blijft een olie. In mijn optiek is het dus ook niet echt geschikt als afwerking voor hout. Het vormt geen 'permanente' afsluitende laag, het kan te allen tijde weer uit het hout 'uitlogen' en het wordt door water verdrongen. Maar die ongeschiktheid is mijn persoonlijke mening - ik weet dat niet iedereen daar zo over denkt. Persoonlijk kies ik voor afwerking bij voorkeur voor drogende (plantaardige) olie, of voor vernissen. Voor hout dat met voedsel in aanraking komt bij voorkeur voor (half)drogende spijsolie zonder toevoegingen, zoals notenolie of druivepitolie.
 
  • Leuk
Waarderingen: luk knops

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hoi Henk,

weer eens bedankt voor je wetenschappelijke uitleg.

Ik gebruik de Ikea olie ook wel eens om iets te smeren, in plaats van het duurdere maaimachine olie. Zou dat technisch gezien evengoed smeren? En wat als het verdund wordt met petroleum?

groeten
Ornament
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Henk zeer bedankt voor je grondige uitleg. Een verrijking voor ons forum.
Zelf gebruik ik soms Ikea olie. Ik veeg het overtollige direct weg, waardoor ik geen last heb van "plak".
Vr.gr. Jan pranger
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Dank je wel Henk, nuttige informatie. Juist het feit dat paraffineolie niet hard opdroogt maakt het in mijn optiek zo geschikt voor snijplanken en dergelijke. In het gebruik heb je dan minder last van snijsporen en worden je messen minder snel bot. Dat is ook het verhaal wat ik van de afnemers van mijn plankjes hoor, over het algemeen koks, restaurants. Ze zullen het wel op de koksschool leren :) hoewel ik er ook zat ken die van tijd tot tijd met een fles olijfolie over hun planken gaan.

Een afwerking met paraffineolie moet inderdaad van tijd tot tijd herhaald worden, afhankelijk van het gebruik van het materiaal, maar een beetje kok of hobbykookfanaat is zuinig op zijn spullen en zal dat zeker doen. Om puur voor het mooi te oliën zijn er betere oliesoorten te krijgen trouwens, het effect van paraffineolie op veel houtsoorten is niet geweldig vind ik.

@Ornament: op mijn simpele slijpsteentjes en diamantschijven gebruik ik ook de dunne olie, werkt prettig. Het leer op mijn stropwiel en de viltschijf waar ik mee afwet zijn er ook mee doordrenkt.

Groet, Rob.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hoi Henk,

weer eens bedankt voor je wetenschappelijke uitleg.

Ik gebruik de Ikea olie ook wel eens om iets te smeren, in plaats van het duurdere maaimachine olie. Zou dat technisch gezien evengoed smeren? En wat als het verdund wordt met petroleum?

Net als WD40 is paraffine geen GOED smeermiddel - let wel, het smeert op zich wel, omdat een laagje paraffine tussen twee contactvlakken altijd de wrijving vermindert, maar een goed smeermiddel moet meer doen dan alleen de wrijving verminderen. Met name de 'duurzaamheid' van werking is van belang, en dat gaat over filmdikte / gedrag onder invloed van druk (wordt het smeermiddel niet tussen de glijvlakken uit gedrukt?), hittebestendigheid, gevoeligheid voor oxidatie, de mate waarin het 'slijpsel' van de slijtage van de glijvlakken kan opnemen en afvoeren, en ga zo nog maar even door. Echt goede technische smeermiddelen (denk aan motoroliën) zijn geen eenvoudige prutjes...

Of ikea paraffineolie afdoende werkt ipv maaimachineolie (je bedoelt toch geen naaimachineolie, he?) weet ik zo niet, wel zal een veel dunnere olie het vaak niet zo goed doen - die is namelijk vrijwel meteen tussen de vlakken vandaan geperst. Om die reden zal verdunnen met petroleum waarschijnlijk de performance ook niet verbeteren, tenzij je een beter 'kruipgedrag' probeert te bewerkstelligen.

Overigens: veel technische smeermiddelen zijn op basis van 'zeep', maar dan geen zeep waar je je mee kan wassen, maar lithium, beryllium of magnesiumzepen (dwz lithiumzouten van vetzuren, waar 'zeep' natrium- of kaliumzouten van vetzuren zijn); met allerlei toevoegingen - antioxidanten, 'multigraders' (moleculen die bij verschillende temperaturen zich anders 'oprollen' en zo de viscositeit van het smeermiddel onafhankelijk laten zijn van de temperatuur - normaal wordt de viscositeit van een vloeistof lager als de temperatuur oploopt), en glijweerstandverlagers zoals 'teflon' (bolletjes), molybdeendisulfide (molykote), of grafiet. Enzovoorts...
 
  • Leuk
Waarderingen: luk knops

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Opnieuw bedankt, Henk,

weer wat bijgeleerd.
Ik bedoelde inderdaad naaimachineolie, en had zo het idee dat dat paraffineolie zou zijn, maar weet niet meer waarom ik deze beide associeerde

groeten,
ornament
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Tegenwoordig is naaimachineolie (let op, is geen 'beschermde' naam en kan dus werkelijk alles bevatten - elke aanbieder kan zomaar alles 'naaimachineolie' noemen) meestal een aardoliedestillaat, maar als ik me niet vergis was het vroeger vaak een plantaardige olie (wonderolie?) en had het de neiging (of in ieder geval de roep) dat het langzaam zou vergommen. En dus feitelijk ongeschikt was als smeermiddel voor fijnmechanische apparaten. Nou schijnen antieke uurwerken daar ook wel eens last van te hebben, dat ze niet meer (goed) lopen omdat er een vergomd smeermiddel in zit.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ja, maar paraffineolie is een heel breed begrip. Alle mengsels van alkanen (verzadigde koolwaterstoffen) en soms zelfs cycloalkanen kunnen, en mogen, paraffineolie genoemd worden, vanaf wasbenzine (kookpuntsbenzine) tot aan gesmolten vaseline. De paraffineolie (haarlemmerolie) die als laxeermiddel gebruikt werd bestaat uit langketenige, hoogkokende alkanen (net iets 'lichter' dan vaseline) die niet door het maagdarmkanaal worden opgenomen en de inhoud van de darm verdunnen/versoepelen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.