Bovenfrees: schachtverlenging gezocht

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Ik ben op zoek naar een verlengstuk voor de schacht van mijn bovenfrees (OF1400 met 8mm spantang).

Bij baptist hebben ze deze, maar ik vroeg me af of er nog andere leveranciers van zijn, ik kan deze namelijk niet vinden.

Heeft een van jullie tips?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Dit zou ik ook kunnen gebruiken, zeker in combinatie met de freestafel. Ik wist niet dat dit bestond.
Hoe goed werkt dit en hoe veilig is dit?
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Dit zou ik ook kunnen gebruiken, zeker in combinatie met de freestafel. Ik wist niet dat dit bestond.
Hoe goed werkt dit en hoe veilig is dit?

De lagers van de frees worden veel zwaarder belast. Eigenlijk alleen voor licht freeswerk te gebruiken want het freesje gaat ook meer zijdelingse bewegingen maken.
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Inderdaad, ik heb ook begrepen dat een en ander niet geschikt is voor langdurig stationaire bewerkingen.
Bij mij zit dat wel goed, verwacht ik, want ik moet in vuren balkjes een sleuf maken die net wat dieper moet zijn dan mijn huidige bereik.

Overigens valt me het prijsverschil wel enorm op, waar baptist ze voor 13 euro verkoopt, gaan ze elders voor 60.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Hoe veilig zijn ze. Sommige leveranciers willen ze niet maken met een 8mm stift. De een legt de norm wat veiliger dan de ander. Ik gebruik de verlenging alleen met een 12mm. Ook gefreesd in eiken. Machine is 2400 watt.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Inderdaad, ik heb ook begrepen dat een en ander niet geschikt is voor langdurig stationaire bewerkingen.
Bij mij zit dat wel goed, verwacht ik, want ik moet in vuren balkjes een sleuf maken die net wat dieper moet zijn dan mijn huidige bereik.

Overigens valt me het prijsverschil wel enorm op, waar baptist ze voor 13 euro verkoopt, gaan ze elders voor 60.

Welke diepte gleuven wil je frezen dan ?
Ik gebruik om 80mm diepe gleuven te frezen een 18mm 110 mm lange en een 12mm 108mm lange groeffrees en dan is het al voorzichtig te werk gaan
want als ze net al even iets te veel houtstof niet kwijt kunnen (hoe dieper hoe minder goed de stofzuiger het weg kan zuigen) slaat de frees tegen de zijwanden van de gleuf.
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Ik wilde 62 mm frezen, voor het inbouwen van een bepaald type sloten/grendels, ik moest er ruim 50 doen.

Ik heb de schachtverlenging uiteindelijk niet gebruikt. Met schachtverlenging was de freesdiepte bij de start al veel te diep (eerste ronde was 2,5mm diep nodig en met schachtverlenging stond de frees met minimale diepte al op 8 mm). En om nou elke keer eerst tot de 8 mm diepte te frezen en dan een en ander om te wisselen was me teveel van het goede.

Dus helaas heb ik geen leermoment gehad en kan ik er ook niets nuttigs over melden, behalve dan dat ik (zeer waarschijnlijk) binnenkort een 8mm schacht verlenging te koop heb ;)

Wat stofafzuiging betreft heb ik deze ervaring op 55 mm ook al, een en ander wordt slecht afgevoerd en vereist eigenlijk wat extra handelingen met de stofzuiger
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Overigens valt me het prijsverschil wel enorm op, waar baptist ze voor 13 euro verkoopt, gaan ze elders voor 60.

Ik heb nog eens goed gekeken, maar bij Baptist moet je er nog wel een spantang en spantangmoer bijkopen om een soortgelijke verlengset te krijgen en dan wordt de prijs wel anders...

Fons
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
klopt inderdaad!

Daar kwam ik uiteraard pas achter nadat ik eerst alleen de schacht had besteld.
kwestie van te snel lezen ivm de haast om aan de slag te gaan, maar ja nu heb ik het hele ding compleet liggen. Net 2 dagen en het hapt nu al stof :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.