Modulaire Werkbank/Bureau

RuudvdLooij

Nieuw lid
27 okt 2014
13
0
Eindhoven
Hoi iedereen,

Over het algemeen is er in een appartementje op 6 hoog niet tot nauwelijks ruimte voor een fatsoenlijke werkplaats. Zo ook bij mij. Er is een balkon aanwezig waar ik met een klein beetje moeite een afkortzaag of wat ander elektrisch gereedschap kan plaatsen zodat ik er binnen geen stofnest van maak. Verder bestaat mijn werkruimte uit een studeerkamer van zo’n 4 bij 3 meter. Echter staat hier dus ook mijn pc, een boekenkastwand en nog een lekkere stoel om op je gemak een boekje te lezen of muziek te luisteren o.i.d. Een aparte tafel is beschikbaar voor al mijn huis, tuin en keuken bezigheden, echter is dit zo’n slappe kartonnen ikea tafel welke al behoorlijk is doorgezakt. Het is dus hoog tijd om eindelijk een fatsoenlijke werkbank hier te maken.

Links is de werktafel, rechts mijn bureau. (De aap op het whiteboard is het design voor de laskap die ik aan het maken ben, W.I.P. ligt onder tekening.)
2015-06-16 13.05.11.jpg
Mijn bureau vol rotzooi en mijn (voor dit project) zelfgemaakte lijmklemmen.
2015-06-16 13.05.52.jpg
Boekenkastwand inclusief oude stofzuiger welke al gereserveerd is voor de eventuele afzuiging van de tafel.
2015-06-16 13.06.27.jpg

Aan de werkbank zijn een aantal eisen gesteld. Enerzijds vanwege mijn andere maak-bezigheden, anderzijds vanwege een visie die ik later wil gaan doorvoeren zodra dit project af is en ik wat meer bezig ben met houtbewerking.

Mijn andere maak-bezigheden (plus die van mijn vriendin) doe ik meestal terwijl ik aan een bureau aan het werken ben, denk hierbij aan papierknutselen/tekenen/naaimachinewerk/etc. Aangezien een houtbewerkersbank hoger zijn dan een bureau moest dus een deel van de bank lager zijn dan normaal. Ook moet er in dat gedeelte een stoel onderpassen waardoor een balk aan de onderkant niet mogelijk is.

Vanwege de kleine werkruimte mag de werkbank niet al te groot worden. Maar als we in de toekomst een huis (met schuur/garage voor mijn bezigheden) kopen moet ik deze werkbank mee kunnen nemen en eventueel kunnen uitbreiden.

Ik volg al te lang youtube-kanalen als die van John Heisz, Matthias Wandel en meer. Waar zij vaak zelf elektrische apparaten maken ben ik ooit aan het denken gezet bij de voet aangedreven draaibank van Chop with Chris. Mijn idee is dan ook om ooit te beginnen aan voet aangedreven (of toch nog ooit elektrische) machines. Deze zouden uitwisselbaar moeten worden in de werkbank zodat het zo min mogelijk ruimte inneemt omdat je de machines goed kan opbergen als ze niet gebruikt worden.

En last but not least, student/weinig geld, dus alles moet binnen budget. Ik ben geen ervaren houtbewerker maar ik wil wel ‘fancy’ verbindingen (pen en gat).

Dit alles zo’n beetje tezamen brengt me tot het volgende idee. Het wordt een werkbank gebouwd van multiplex ongeveer zoals deze: http://www.finewoodworking.com/fwnpdffree/011181054.pdf. Vandaar dat ik al wat lijmklemmen heb gemaakt: http://www.instructables.com/id/Wooden-Bar-Clamp/.De werkbank bestaat uit meerdere vierkante blokken waar modules ingezet kunnen worden om de tafel uit te breiden. Omdat in de poten van 2 kanten onderdelen ingeschoven dienen te worden op dezelfde hoogte, moeten er meerder gaten naast elkaar komen zonder elkaar te belemmeren.

Geheel zoals ik het wil maken, bestaande uit een vierkant blok, een bureau module en een extra drager omdat er geen extra vierkant blok past vanwege de deur in de studeerkamer.
Workbench_Totaal.jpg
Vierkant blok. Zoals je kunt zien zitten er gaten in zowel de 2[SUP]e[/SUP] & 4[SUP]e[/SUP] lat als in de middelste. Het middelste gat is voor de dwarsbalken van het blok zelf. De andere gaten zijn voor de modules zoals het bureau. Een extra insert bovenin het blok zorgt er voor dat de bovenste balken stevig vast zitten. Eventueel zal er in dit blok nog een bankschroef gemonteerd worden. De dichte wanden geven met de optie om er planken in te monteren of lades, net wat ik praktisch ga vinden zodra ik hem een tijdje in gebruik heb.
Workbench_Single_Block.jpg
Bureau module met enkel aan de achterzijde een dwarsbalk aan de onderkant.
Workbench_Desk_Module.jpg
Extra drager. Geen dichte wand zoals bij het blok, zodat hier eventueel lijmtangen of ander gereedschap aangehangen kan worden.
Workbench_Support_Module.jpg
En nog een laatste inpressie van een eventueel uitgebreide werkbank. De plaatsing van de bankschroef is puur ter illustratie en kan uiteraard ook op een andere zijde geplaats worden zoals bij mij waarschijnlijk het geval zal zijn.
Workbench_Extended.jpg

Uiteraard heb ik nog genoeg vragen en wat meer detail tekeningen voor jullie in het vooruitschiet, maar allereerst ben ik benieuwd naar wat jullie vinden van het idee. Waar zitten de zwakke punten, wat kan met simpele veranderingen verbeterd worden, etc. Laat maar horen.

PS: Ik weet niet wat gebruikelijk is op dit forum, maar schuingedrukte tekst gaat over het plaatje eronder.
PS2: Ik zal waarschijnlijk niet al te snel gaan met de bouw aangezien ik binnen korte tijd af moet studeren en daar het een en ander aan tijd in zal moeten steken. Daarna komt er nog de vakantie en grote kans dat ik daarna pas begin met het maken. Maar ik kan in ieder geval met behulp van jullie al een plan van aanpak maken.
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
244
1
Verkijk je niet over toch nog al het fijnstof dat vrijkomt in dezelfde ruimte waar je in woont en leeft en Eindhoven zelf is al niet de schoonste van het land ( veel fijnstof )
Goede stofafzuiging is misschien wel belangrijker dan een goede werkbank en er zijn misschien wel mensen in Eindhoven die een werkruimte met je kunnen delen. En hou ook nog rekening met de onderburen als je zeshoog woont. Wonen en werken in bijna dezelfde ruimte is zeker als je veel stof produceert en niet met stofmaskers op wil lopen zeer ongezond. Ook voor je vriendin.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Een goede werkbank is enorm handig voor allerlei klussen, alleen al om dingen op te leggen. Ik weet niet hoe fanatieke klusser je bent maar stof kan soms een probleem vormen. Als ik kijk naar de garage waar ik werk is er ook weinig ruimte en veel stof overlast ondanks een stofafzuiging, ik klus soms maar een paar uur per week of soms zelfs minder de hoeveelheid stof die ik dan inadem is niet enorm veel. Ik zou wel iets van compriband of een ander band bij de kieren van de deur plakken zodat er echt niks tussen of onder kan. Dat scheelt echt al enorm!

De tekening van je werkbank ziet er interessant uit. Ik zou zelf in de blokken iets van lades of deurtjes maken om dingen in op te bergen. Anders ligt je werkbank vol met van alles en nog wat (heb ik ervaring mee...)
ik zag dat de 'balkjes' waarop het blad is gemonteerd uitsparingen heeft aan het uiteinde. Zou het een optie zijn om dit niet te doen en de uiteinde gewoon volledig in de poten te schuiven en dan een pen er doorheen te plaatsen? Wat ook prettig schijnt te zijn zijn gaten in je werkblad voor lijmklemmen maar dat is nog iets wat je altijd nog kan doen. ik weet niet of je van plan bent om veel te gaan schroeven of niet? Zou leuk zijn als het zover is om een bouwverslag te plaatsen op het forum
 
Laatst bewerkt:

close

Actieve deelnemer
2 okt 2014
102
15
Lars, hij beschrijft boven dat het van multiplex wordt gemaakt.
Situatie hier in huis is min of meer vergelijkbaar. Klussen gebeurt ook hoofdzakelijk op het balkon, want zagen en frezen is binnen niet te doen. Alleen met mooi weer dus! En wel met aangesloten stofzuiger.
 

RuudvdLooij

Nieuw lid
27 okt 2014
13
0
Eindhoven
Het is inderdaad zoals close zegt. In huis zal ik weinig klussen wat stof maakt. Zagen en dergelijke doe ik nu voornamelijk op het balkon of bij mijn ouders waar ik veel meer ruimte heb. De reden voor het modulaire en dus de voet aangedreven machines is een toekomstplan. Echter nu is de huidige Ikea tafel dusdanig slecht dat er iets nieuws moet komen. Ik kan hiervoor een simpel bureau kopen met stalen frame, stevig, goedkoop en goed genoeg voor mijn toepassing vooralsnog. Helaas vind ik het veel te leuk om dit soort dingen te maken/te hebben. Met het idee om in de toekomst wat meer met hout te gaan werken en ik al enige tijd wat houtsnijwerk wil doen leek zo'n tafel de perfecte oplossing voor me. Een leuk project om te doen en zodra ik zo'n tafel heb word het vele malen makkelijker om te beginnen met houtsnijden enzo.

Wat betreft het ontwerp. Ik begin hoogstwaarschijnlijk met 2 planken in het blok. Later kan ik dan alsnog lades en/of deuren toevoegen. Ben zelf namelijk ook wel goed in rotzooi maken.
Lars, ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld met de uitsparingen aan het uiteinde van de balkjes. Ik heb hieronder een semi-exploded view gepost om wat meer duidelijkheid te scheppen. Overigens ben ik nog aan het twijfelen hoe ik het blok ga monteren, optie 1 is inderdaad met pennen zodat die later nog uit elkaar kan, optie 2 is gewoon alles lijmen en schroeven/pennen. In principe zijn de afmetingen zo dat hij overal hier in de flat door de deuren kan. De modules zoals het bureau moeten sowieso verwijderbaar zijn, dus ik denk dat ik deze wel met pennen ga monteren, maar daar hoop ik van jullie te zijner tijd meer tips over te krijgen.
Workbench_Block_Exploded_View.jpg
Er komen geen gaten in het blad voor lijmtangen. Het bovenste deel van het blad word gemaakt van 22 mm mdf en word dus als vervangbaar gebruikt. In plaats van benchdogs of lijmtangen schroef ik gewoon een blok hout vast op tafel om dingen mee te klemmen. Zodra het mdf 'op' is gaat er gewoon een nieuwe plaat op.

Bouwverslag komt er uiteraard. Ik ga er achteraf ook een instructable van maken, dus documenteren moet ik het toch.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Wat Lars bedoelt is dat je de uitsparingen in je staanders even hoog moet maken als plank onder je tussenstuk en dan die planken gewoon recht laten en niet zoals hierboven met een uitsparing.
Dan heb je de volle breedte van de plank en als je er dan gaten in maakt die door staander en plank heengaan, kun je die plank op die manier borgen, zodat je niet, als je druk bezig bent en tegen de losse staander aanstoot, je buroblad op je tenen krijgt, met alles wat er op stond erachteraan.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
ja dat is ongeveer wel wat ik bedoelde! maar ook omdat het stabieler en steviger is dan een halve verbinding, enige nadeel is dat je dan alles in 1 keer moet monteren
 

RuudvdLooij

Nieuw lid
27 okt 2014
13
0
Eindhoven
Ondertussen afgestudeerd en de vakantie is ook weer achter de rug, dus weer genoeg tijd voor de werkbank.

Ik ben bezig geweest met jullie opmerkingen over de moeilijke verbinding voor de modulaire gedeeltes. Vooraf wist ik al dat het niet heel praktisch was, maar had toen geen betere ideeen. Het is nu zo aangepast dat alle uitsparingen hetzelfde zijn. Dat wil zeggen 9 cm hoog zoals de breedte van alle latten, in plaats van 4.5 cm waardoor je onnodig je balk moet verzagen. Om veel verschillende 'insert'-posities te hebben zitten de gaten nu om en om in lat 2 en 4 van de poten.
Workbench_Leg_v2.png
Voor het blok zal er dat dan als volgt uit komen te zien:
Workbench_Block_v2.jpg
Om de modules zoals het bureaublad in hoogte te verstellen dient deze nu enkel 180 graden gedraaid te worden en hij kan 1 positie lager geplaatst worden. Het bureaublad word hiermee een stuk makkelijker:
Workbench_Desk_Module_v2.jpg
 

RuudvdLooij

Nieuw lid
27 okt 2014
13
0
Eindhoven
Even een update. Ik was eindelijk zover dat ik exact wist wat ik ging maken. Geen MDF top meer maar ook gewoon een top van multiplex. De voorste balk van het bureau gedeeltje is te laag, dus daar kun je nu niet onder met een stoel. Twee mogelijke opties, graag hoor ik wat jullie denken dat beter is.

Optie 1:
Desk_Option_1.jpg
Optie 2:
Desk_Option_2.jpg

In ieder geval had ik besloten om voor berken multiplex te gaan. De platen hebben een rare maat, 1530 x 1530 mm. De dikte is 18 mm, zodat de poten 90 x 90 mm worden. Voor deze maat had ik een zaagplan gemaakt om te kijken hoeveel ik er nodig had. Uiteindelijk bleek ik er 4 nodig te hebben en had ik nog ruimte over om 2 planken te maken voor ik het blok. Het plan is om alle stroken van 90 etc. te laten zagen zodat ik ze zelf alleen nog op lengte hoef te maken.
Hout was besteld en binnen, dus samen met mijn vader het hout ophalen en laten verzagen. Thuis bleek dat ze de 15 mm hadden geleverd (en dus gezaagd). Niet alle maten kloppen meer als je de tafel zou maken met 15 mm multiplex. De poten zouden wel een extra laag multiplex kunnen krijgen zodat ze alsnog 90 x 90 mm zouden worden, maar dat zou betekenen dat ik een nieuwe plaat moet kopen wat me uiteindelijk meer geld zou kosten. Meer geld is uiteraard niet goed voor een project wat goedkoop moest zijn. Dus uiteindelijk opgebeld en nu is het wachten totdat de fout is hersteld en de 18 mm platen binnen zijn. Waarschijnlijk vrijdag, dus dan kunnen we van het weekend of de week erop aan de slag met de echte bouw.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
In ieder geval had ik besloten om voor berken multiplex te gaan. De platen hebben een rare maat, 1530 x 1530 mm. De dikte is 18 mm, zodat de poten 90 x 90 mm worden. Voor deze maat had ik een zaagplan gemaakt om te kijken hoeveel ik er nodig had. Uiteindelijk bleek ik er 4 nodig te hebben en had ik nog ruimte over om 2 planken te maken voor ik het blok. Het plan is om alle stroken van 90 etc. te laten zagen zodat ik ze zelf alleen nog op lengte hoef te maken.
Hout was besteld en binnen, dus samen met mijn vader het hout ophalen en laten verzagen. Thuis bleek dat ze de 15 mm hadden geleverd (en dus gezaagd). Niet alle maten kloppen meer als je de tafel zou maken met 15 mm multiplex. De poten zouden wel een extra laag multiplex kunnen krijgen zodat ze alsnog 90 x 90 mm zouden worden, maar dat zou betekenen dat ik een nieuwe plaat moet kopen wat me uiteindelijk meer geld zou kosten. Meer geld is uiteraard niet goed voor een project wat goedkoop moest zijn. Dus uiteindelijk opgebeld en nu is het wachten totdat de fout is hersteld en de 18 mm platen binnen zijn. Waarschijnlijk vrijdag, dus dan kunnen we van het weekend of de week erop aan de slag met de echte bouw.

Ik koop berken multiplex met afmetingen 3050mm x 1300mm hoor. Ze hebben er ook van 1530x1530, maar inderdaad een rare maat en heb je veel restafval van.

Volgens mij, had je met 15mm gewerkt, dan zou je werkbank zeker stabiel genoeg geweest zijn. Je gelamelleerde poten zouden 750mm dik zijn, wat ruim voldoende is.
18mm is gewoon handiger als je werkt met potscharnieren.
 

RuudvdLooij

Nieuw lid
27 okt 2014
13
0
Eindhoven
Ik koop berken multiplex met afmetingen 3050mm x 1300mm hoor. Ze hebben er ook van 1530x1530, maar inderdaad een rare maat en heb je veel restafval van.
Valt mee, een goed zaagplan doet wonderen. Ik gebruik voor mijn tafel zo'n 90% van al het hout en voor wat resthout heb ik al plannen.

Volgens mij, had je met 15mm gewerkt, dan zou je werkbank zeker stabiel genoeg geweest zijn. Je gelamelleerde poten zouden 750mm dik zijn, wat ruim voldoende is.
18mm is gewoon handiger als je werkt met potscharnieren.
Klopt, alleen een tafel van 900 x 900 mm vind ik er mooier uit zien. En omdat ik het het grootste deel heb laten zagen waren door de 15 mm enkele stukken hout te smal. Ik zou wel korting krijgen omdat ze het verkeerde hadden geleverd, maar een extra plaat kopen koste meer dan de korting, wat de tafel alsnog duurder zou maken.

Update
Maar verder met de update vandaag. Het heeft langer geduurd voordat ik kon beginnen dan gepland, maar we zijn zover.

Het hout verzaagd bij de houthandel:
IMG_2229.jpg

Safety first:
IMG_2230.jpg

Zagen van het hout op de juiste lengtes. Boven de afkortzaag zie je mijn zaagplan hangen, strook voor strook afwerken en afvinken zodra die klaar is:
IMG_2232.jpg

Alle stroken zijn gezaagd:

IMG_2233.jpg

De platen waar het blad en de planken van gemaakt zijn moeten nog gezaagd worden. Dit word gedaan zodra het frame af is. Vandaag ga ik al het hout schuren en hopelijk kom ik ook nog toe aan het lijmen van de eerste onderdelen naast de rest van de dagplanning. Uiteraard zijn tips altijd welkom.

Volgende update vanavond of morgen.

Ruud
 

RuudvdLooij

Nieuw lid
27 okt 2014
13
0
Eindhoven
Een ruime dag later en eindelijk wat af kunnen maken. Het schuren koste wat meer tijd dan verwacht, maar alles is gisteren geschuurd en schoongemaakt voor het lijmen.

Vandaag aan de slag met het verlijmen van de eerste delen. Elke poot deel ik op in 2 delen welke ik verlijm, zodra deze klaar zijn worden ze samengevoegd tot 1 poot. De 2 delen van de eerste 3 poten zijn klaar, en de eerste volledige poot ligt nu in de klemmen. Hieronder wat plaatjes van de bouw.

Om al het hout of afstand te houden tijdens het verlijmen en schroeven heb ik 3 stukjes hout van het juiste formaat in bakpapier gewikkeld. Dit zorgt voor een klein beetje speling zodat de tafel makkelijk in elkaar te zetten is en dat deze niet per ongeluk ook worden verlijmd.
IMG_2235.jpg

Deel 1 en 2 verlijmd en geschroefd. (Eindelijk komen mijn zelfgemaakte lijmtangen van pas)
IMG_2236.jpgIMG_2237.jpg

De 2 delen zijn verlijmd tot 1 poot. Je ziet dat ze net niet goed uitgelijnd zijn, maar dit is nog gecorrigeerd na de foto.
IMG_2240.jpg

Zometeen weer verder met de volgende delen van de poten zodat ze morgen allemaal verlijmd kunnen worden. Verder extra lijmklemmen besteld welke morgen binnenkomen. In dit geval meer lijmtangen = meer beter en sneller werken.

Volgende update morgen eind van de dag of vrijdagochtend.
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Tof die zelfgemaakte lijmklemmen! Zo te zien ga je erg systematisch te werk, goede eigenschap! Ben benieuwd wat je er van gaat maken.
 

RuudvdLooij

Nieuw lid
27 okt 2014
13
0
Eindhoven
Nog even snel een update voordat het weekend begint. Met al het andere wat ik nog doe tussendoor begint het al aardig op te schieten. Alle 6 de poten zijn verlijmd, enkel nog de onderkanten afzagen zodat deze vlak zijn en een goede schuurbeurt. De laatste dwarsbalk voor het blok ligt nu in de klemmen en de dwarbalken voor de bureau module zijn voor de helft verlijmd. Met een beetje geluk gaat dit vandaag nog lukken zodat van het weekend het overige hout op maat gezaagd kan worden.

2 stappen van een dwarsbalkje. En meteen de nieuwe klemmen in gebruik genomen van gereedschappro.nl.
IMG_2242.jpg

4 van de 6 poten, van elke kant een kiekje.
IMG_2244.jpg

Dwarsbalken van het bureau. Bij het schroeven is al rekening gehouden dat 1 van de balken nog gezaagd moet worden om plaats te maken voor benen.
IMG_2248.jpg

En de eerste test-assemblage. Past perfect, de een wat losser en de ander wat strakker, maar alles past in elkaar.
IMG_2250.jpg
 

RuudvdLooij

Nieuw lid
27 okt 2014
13
0
Eindhoven
Tevreden van de klemmen?

Ja, de klemmen werken goed. Het is even wennen omdat ik nooit met dit soort klemmen heb gewerkt, maar ze werken erg snel.
Eerst even de zijkant klemmen zodat het niet kan verschuiven zodra je de eerste klemmen op de juiste plaats zet. En zodra alles is geklemd kunnen de klemmen aan de zijkant ook los en gebruikt worden om normaal te klemmen.
 

RuudvdLooij

Nieuw lid
27 okt 2014
13
0
Eindhoven
Het is weer een tijd geleden maar zojuist de laatste laag olie erop gezet en hem op zijn plaats geschoven. Er moet nog wel het een en ander gebeuren(lades/planken), maar dat word nog even op de lange baan geschoven in verband met wat andere zaken die op de TODO lijst staan die nu even prioriteit krijgen.

Werkbladen zagen.
2015-08-30 19.59.50.jpg

Tussentijdse assemblage op de geplande plaats.
IMG_2255.jpg

Toch maar een andere positie gekozen. Gelukkig is hij modulair en was hij snel omgezet. De dwarsbalk is zoals te zien verzaagd zodat er aan gezeten kan worden met een bureaustoel.
IMG_2259.jpg

En dan het eindresultaat. De 6e laag olie is nog aan het drogen maar hij staat op zijn plaats.
IMG_2277_v2.jpg

En nog een plaatje van iets dichterbij. Voor de oplettende kijker. Het blad is niet meer 2 platen dik, maar er is ook nog een plaat van 15 mm tussen de 18 mm platen geplaatst.
IMG_2278.jpg
 
Laatst bewerkt:

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Ziet er niet verkeerd uit! Het lijkt op een stevige en stabiele werkbank die ook nog aanpasbaar is!
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Heel knap gemaakt!
In de toekomst gaan wij onze zolder renoveren en zo'n modulaire bureau zou er ideaal in passen :)
Altijd tof om ideetjes op te doen op dit forum.

Ga je nog iets van lades maken in het hogere bankje? Of blijft dit zo?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.