Doe-het-zelf Longworth Chuck

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hallo allemaal,

Na veel te lang uitstellen ben ik vandaag toch maar eens aan mijn Longworth Chuck begonnen. Alle onderdelen had ik al een tijdje geleden bij elkaar gesprokkeld..... het enige wat ik nog niet had was.... motivatie. :rolleyes:
Nu ik al een aantal schalen heb die droog genoeg zijn om af te werken is deze "chuck" toch wel super handig.
Heb 'm nog niet gebruikt maar wel een schaal die al klaar is, opgespannen en ff laten draaien.
Hij loopt niet perfect maar ik denk goed genoeg.... tijd zal het leren.


Hieronder een paar foto's.

20150615_140451_resized.jpg


20150615_135619_resized.jpg

20150615_135602_resized.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Mooi.
Is iets wat ik ook nog eens moet maken.
Hoe heb je die gleuven gefreesd? Met een mal, cirkelgeleider???
En is hij zelfcentrerend. Of hoe span je je stukken mooi gecentreerd op.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Mooi.
Is iets wat ik ook nog eens moet maken.
Hoe heb je die gleuven gefreesd? Met een mal, cirkelgeleider???
En is hij zelfcentrerend. Of hoe span je je stukken mooi gecentreerd op.

Hoi Mathieu,
Als je een bovenfrees hebt is dit echt een aanrader om te maken.
Ik ben er wel 4 uur mee bezig geweest maar dat vind ik niet erg.
Bekijkt deze site maar eens... daar staat alles op wat je moet weten. http://www.woodworkersguide.com/2010/10/17/how-to-make-a-longworth-chuck/
Als het niet lukt hoor ik het wel.... succes.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Goed gedaan man. Staat ook nog op mijn to-do-list, die overigens veel en veel te lang is. Waar heb je de plastic of rubber doppen vandaan?
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Handig hulpstuk. Als je de centrale bout onder het oppervlak houdt kan er ook plat materiaal worden opgespannen, ronde snijplanken, pizzaborden etc. Lijkt me het gemakkelijkst om daarvoor een bout met verzonken kop of een slotbout te gebruiken.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Goed gedaan man. Staat ook nog op mijn to-do-list, die overigens veel en veel te lang is. Waar heb je de plastic of rubber doppen vandaan?

Het zijn trapezium siliconen pluggen die het spuitbedrijf gebruikt welke werk voor ons bedrijf leveren.
Ze zijn heel erg zacht... misschien wel te zacht. Voorlopig kan ik me er mee redden misschien loop ik in de toekomst tegen echte rubberen aan en ga ik dan nog eentje maken.... misschien nog een maat groter.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Handig hulpstuk. Als je de centrale bout onder het oppervlak houdt kan er ook plat materiaal worden opgespannen, ronde snijplanken, pizzaborden etc. Lijkt me het gemakkelijkst om daarvoor een bout met verzonken kop of een slotbout te gebruiken.

Dat is idd een goede opmerking.... misschien iets voor de toekomst, voorlopig zie ik mezelf alleen schalen en kommen maken.
Maar toch bedankt voor het meedenken en kan een ander hier rekening mee houden tijdens een bouw
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Gebruik de tailstock om je werkstuk vast te houden, de Longworth heeft maar heel weinig houvast/sterkte.

Wijnmaker plaatsen hebben rubber stoppen met gaten er in voor de airlocks in allerlei maten, ga niet te groot, de rubber kan te veel geven, de houders in de Oneway jumbo jaws hebben een metalen center met een rubber laag er over gevulkaniseerd van ongeveer een halve centimeter dik, ben voorzichtig Peter.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.921
846
Oss
Heb deze ook gemaakt.
heb kleine deurstoppers gebruikt welke ik iets schuin gedraaid heb voor de doppen.
Ik gebruik wel altijd het tegencenter om het schaaltje vast te houden.
Verder werkt het prima
 

G.J. B.

Actieve deelnemer
10 okt 2012
123
2
Neede
Net zoals Leo vertelde heb ik mijn doppen ook bij de wijn handel weg en werken goed.

gr. Gert
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Bedankt voor de tip van die wijnmakers..... wij gaan binnenkort toch weer een paar dagen naar de Mosel in Duitsland en nemen natuurlijk een aantal flessen wijn mee.

Even een upate van mijn chuck.... Na een paar keer te hebben gebruikt ben ik niet tevreden over het boutje in het midden... ook de cilicone doppen zijn te zacht. :eek:
Het boutje is te klein en te "wiebelig".... ik denk dat ik over een tijdje een nieuwe ga maken van aluminium schijven met 1 of 2 lagers die er voor moeten zorgen dat de buitenste schijf spelingsvrij kan ronddraaien.
Binnenkort zal ik een tekening plaatsen.
 
Laatst bewerkt:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Bedankt voor de tip van die wijnmakers..... wij gaan binnenkort toch weer een paar dagen naar de Mosel in Duitsland en nemen natuurlijk een aantal flessen wijn mee.

Even een update van mijn chuck.... Na een paar keer te hebben gebruikt ben ik niet tevreden over het boutje in het midden... ook de silicone doppen zijn te zacht. :eek:
Het boutje is te klein en te "wiebelig".... ik denk dat ik over een tijdje een nieuwe ga maken van aluminium schijven met 1 of 2 lagers die er voor moeten zorgen dat de buitenste schijf spelingsvrij kan ronddraaien.
Binnenkort zal ik een tekening plaatsen.

Dit zijn de rubber stoppen die Ik bedoelde, ze worden gebruikt om een airlock (luchtslot ?) op een carboy (grotere glazen fles) te zetten, ze worden ook in laboratoriums gebruikt.

Als je alluminium kunt verwerken, een schijfje in de platen zetten met een beetje dikkere bout zou misschien makkelijker zijn dan een hele nieuwe chuck te fabriceren, maar je blijft zitten met het geringe houvast dat dit soort chuck kan geven.

100_7476.JPG
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.