Iemand enig idee waar deze tang voor is?

Vin

Actieve deelnemer
9 jan 2015
39
0
Hallo allemaal,

ik lees al een tijdje mee op het forum maar nu een goede aanleiding om zelf wat te posten ;-). Op koningsdag heb ik een kistje met gereedschap gekocht, voor slechts 5 euro had ik een paar goede beitels en gutsen, een fineerzaagje, fineerhamer en nog wat ander klein spul. Er lag echter ook een tang in de kist die ik maar niet thuis kan brengen. Hieronder een paar foto's, iemand enig idee wat het kan zijn? Alvast bedankt!

Vincent

tang1.jpgtang2.jpgtang3.jpgtang4.jpgtang5.jpg
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
244
1
Dat is een tang van een stoffeerder denk ik . er zitten in de poten een sloopbeiteltje en een klauwtje om spijkers te verwijderen en de tang zelf is om stof aan te trekken bij het stofferen .
 

Vin

Actieve deelnemer
9 jan 2015
39
0
Hmm.. Dat zou kunnen, mijn vader was meubelstoffeerder en ik ben redelijk goed bekend met de verschillende gereedschappen die hij gebruikte maar een dergelijke tang kende ik niet. Ik vraag me ook af wanneer specifiek je deze tang zou gebruiken, het enige hulpmiddel wat ik hem ooit heb zien gebruiken om iets aan te spannen was bij het spannen van ouderwetse singels (zo'n houten blokje met een spijkerstrip op de kopse kant, ben de naam even kwijt). Over het algemeen is ook behoorlijk wat gevoel nodig als je met stof bezig bent, zo'n tang lijkt me niet handig. Bij het slopen van een stoel kan de tang wel erg handig zijn, als kind vaak aan stukken stof met een hoop spijkertjes lopen trekken, kan me voorstellen dat daar de tang daar wel erg goed van pas komt. Bedankt voor je reactie!
 

close

Actieve deelnemer
2 okt 2014
102
15
Het voordeel van de brede bek lijkt me dat hij de kracht verdeelt over een grotere plek. Daardoor minder kans op scheuren, lubberen, ladderen van de stof.

Leuke letterbak!
Leuke radio!
Leuke keyboard!

:p
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Volgens mij heb ik bij 'how it's made' zoiets gezien.
En dan gebruikten ze deze tang om stof of leer strak te trekken bij het stofferen van meubels.
 

Vin

Actieve deelnemer
9 jan 2015
39
0
Het voordeel van de brede bek lijkt me dat hij de kracht verdeelt over een grotere plek. Daardoor minder kans op scheuren, lubberen, ladderen van de stof.

Leuke letterbak!
Leuke radio!
Leuke keyboard!

:p

Een oude radio hoort natuurlijk bij een werkplaats, moet hem alleen weer aan de praat krijgen ;-). De 'letterbak is één van de lades voor een ladenkast voor mijn gereedschap die ik aan het maken ben, leuk projectje waar ik alles lekker met de hand doe. Drie laden klaar, nog 3 te gaan! Als die kast klaar is, zal er nooit meer gereedschap rondslingeren als ik bezig ben ;-)
 

Vin

Actieve deelnemer
9 jan 2015
39
0
Volgens mij heb ik bij 'how it's made' zoiets gezien.
En dan gebruikten ze deze tang om stof of leer strak te trekken bij het stofferen van meubels.

Bedankt voor je reactie, binnen een paar uur al 3 mensen die naar meubelstofferen wijzen, erg leuk om zo snel zoveel positieve reacties te krijgen! Na even googlen kwam ik op deze pagina:

http://www.mohawk-finishing.com/catalog_browse.asp?ictNbr=419

Qua functie lijkt deze op de tang die ik heb maar dan een paar generaties nieuwer ;-). Nogmaals bedankt iedereen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.