Padouk kistje

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Eerste maal gewerkt met zwaluwstaarten. Zijn met de bovenfrees gemaakt mbv de 'stots' jig. Goedkoop en makkelijk systeem.

386836454.jpg


386836444.jpg


386836446.jpg


386837040.jpg


Het stots systeem bestaat in feite enkel uit een plastic mal, waarmee je zelf een mdf freesmal kunt maken, die ziet er zo uit:

386836403.jpg


Het idee hierachter is, als je eens per ongeluk in je mal freest is het geen drama, je maakt gewoon een nieuw met de plastic mal, een bijkomend voordeel is ook dat je je mdf mal zo breed kan maken als je wilt.

Allereerste zwaluwstaart verbinding

386836441.jpg


Toen ik echter met padouk probeerde had ik veel problemen met splinters die losbraken, maar denk dat dit eerder aan de houtsoort dan aan de freesopstelling lag. Met de frees op maximum snelheid en heel voorzichtig frezen, krag ik toch een redelijk maar zeker geen perfect resultaat.

386836401.jpg


386836445.jpg
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Heel fraai.
Heb je wat meer info / foto's over dat "stots" systeem?

Zelf heb ik van Festool het VS 600 systeem, wat ik binnenkort weer eens wil gaan gebruiken voor een aantal lades. Maar ik sta altijd open voor goede alternatieven.. :D

gr, Wim
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Stots systeem is in feite gewoon een plastic mal waarmee je uit mdf 2 mallen kunt frezen één voor de 'tails' en één voor de 'pins'. Kost 40$ dacht ik, voordeel is dat je zo veel mallen kunt frezen als je wilt en je kunt ze ook zo breed maken als je wilt.

Is zeker geen professioneel systeem maar voor de hobby houtbewerker voldoet het zeker.

Meer info:

http://www.stots.com/
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
wow mooi kistje!!! ik wil ook gaan beginnen met het maken van dergelijk kistjes. eerst maar eens proberen met ouderwets handwerk voordat ik voor de freesmallen ga. ik kende het stots-systeem niet nog op heden dus toch weer wat geleerd. goed he, zo'n forum!!!

rick
 
A

Athanor

Guest
Nou, je kunt zeer tevreden zijn over het resultaat! Zeer fraai wat je met zo'n "simpel" hulpstuk hebt bereikt. Ik heb de website al even gezien, en het is inderdaad een erg eenvoudige werkwijze als je een goede basisvoorziening hebt zoals een mooie freestafel.....

Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi kistje Chris en ook prachtig hout! Las elders ;) dat je dat padoek overhield van buitenbetimmering van je woning. Heb je een voorraadje liggen van dat mooie spul?
Die strot's oplossing is ook grappig, gebruik zelf een ding van Gifkins. Heb daarmee in het weekend solomon padoek gefreesd en ook daarmee moet je voorzichtig zijn ivm uitbreken. Heel lichtjes de voorkant voorfrezen voordat je de diepte infreest helpt wel.

jaap
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Woodworker zei:
Bijzonder mooi kistje! Padouk is echt een fraaie houtsoort. Is het deksel van Zebrano?

Op de derde foto zie ik trouwens ook twee fraaie houten kloppers, waar heb je die gekocht? ;) ;) :lol:

Heb ze beiden in de olie gezet, vooral de padouk hamer ziet er nog stukken beter uit. Ik weet het is maar een hamer, maar is toch leuker om met mooi materiaal te werken vind ik :D
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
jaap zei:
Mooi kistje Chris en ook prachtig hout! Las elders ;) dat je dat padoek overhield van buitenbetimmering van je woning. Heb je een voorraadje liggen van dat mooie spul?
Die strot's oplossing is ook grappig, gebruik zelf een ding van Gifkins. Heb daarmee in het weekend solomon padoek gefreesd en ook daarmee moet je voorzichtig zijn ivm uitbreken. Heel lichtjes de voorkant voorfrezen voordat je de diepte infreest helpt wel.

jaap

Heb inderdaad nogal wat 'offcuts' over, denk dat ik de komende jaren kan vullen met maken van dingen uit padouk :) Was trouwens net door mijn voorraadje 'offcuts' aphselia heen, die ik overhad na het maken van mijn poort :D

Trouwens wel heel erg irriterend de reuk/stof die vrijkomt bij het verzagen/schuren van padouk. Maar wel heel mooie houtsoort, bijkomend voordeel is ook dat wanneer het hout grijs wordt door het zonlicht je toch nog de tekening in het hout blijft zien, wat bij aphselia/ceder niet het geval is.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Als je kijkt naar de 1ste foto dan zie je er een spijkertje in zitten.

Dus daar scharniert hij mee.

Dus gaatje boren in kistje.
deksel in leggen en vast spijkeren,
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
aha, uhmm...dus eerst boutje erin gedraaid, toen kop er af en gepolijst? het gebruik van het boutje lijkt me erg logisch. een spijker kan natuurlijk ook maar de bout blijft (denk ik) beter zitten.
rick
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
rickkoorman zei:
aha, uhmm...dus eerst boutje erin gedraaid, toen kop er af en gepolijst? het gebruik van het boutje lijkt me erg logisch. een spijker kan natuurlijk ook maar de bout blijft (denk ik) beter zitten.
rick

Idd, boutje vastgezet (natuurlijk maar aan 1 kant :) ) met klein beetje lijm, maar is volgens mij niet eens nodig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.