Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

Question Inleg in een gitaar fretboard

Voor een te bouwen gitaar wil ik in de toets parelmoer inleggen in dubbel trapezium vorm (zie plaatje)
    Het parelmoer heeft een dikte van om en nabij de 2mm en het gaat om (hard) ebbenhout.

Mijn vraag is nu wat de beste methode is om de de uitsparingen voor het parelmoer te maken. Frezen (met een dremel?) Of (gezien de scherpe hoeken) gebruik maken van een scherp (stanley) mes, voorzichting de inkepingen maken en dan met een scherpe beitel het binnenste eruit beitelen? Iemand suggesties?

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      inlay.jpg
Bekeken:   256
Grootte:   14,9 KB
ID:        32006

Frezen is het handigst. Hiervoor zijn een boel handige hulpmiddelen te verkrijgen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MasaveHout Bekijk Berichten
    Frezen is het handigst. Hiervoor zijn een boel handige hulpmiddelen te verkrijgen.
    Okee. En wat voor soort frees kan ik daarvoor dan het best gebruiken? En wat voor bitje?

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Bij www.guitarsupplies.nl is er een freesvoet voor de dremel verkrijgbaar en freesbitjes met neerwaartse spiraal. Dat laatste vooral om chipouts te vermijden.. handig is wel dat je niet eerst je fb eerst radiust en/of fret..

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rizz Bekijk Berichten
    Bij www.guitarsupplies.nl is er een freesvoet voor de dremel verkrijgbaar en freesbitjes met neerwaartse spiraal. Dat laatste vooral om chipouts te vermijden.. handig is wel dat je niet eerst je fb eerst radiust en/of fret..
    Nee dat laatste was ik ook niet van plan :-) Het gebruik van een dremel was ook mijn eerste gedachte. Dan komt de vraag: welk type/merk. Ze komen in veel soorten en maten en aangezien ik 'm waarschijnlijk alleen hiervoor zal gaan gebruiken wil ik er ook geen kapitaal aan uitgeven. De "budget" dremels lijken me daarentegen ook niet zo geschikt (het is ebbenhout dus hij moet wel enig vermogen hebben). Wat kan ik dan het beste aanschaffen? En hoe doe je dat met de scherpe hoeken? Beitel je die er nadien uit met een gewone beitel?

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Een dremel is ook maar 150w, je moet ook niet de volle diepte in 1x willen frezen, zeker niet in ebben.. Een neppert moet ook voldoen, mits deze in de freesvoet past.. ik heb een Grizzly en die past toevallig...

wat betreft de freesjes, bulkwerk kan je natuurlijk met een grotere diameter doen..

En je gaat zo'n apparaat steeds vaker gebruiken, geloof me...

Hoekjes beitel je idd uit..
    Laatst gewijzigd door Rizz; 14-06-15 om 17:09.

OK. Ik denk dat ik maar eens ga omzien naar een dremel met zoiets https://www.baptist.nl/houtbewerkers...sopzetstuk-565. En maar eens even ga oefenen op een stukje hardhout uit de bouwmarkt...

Met dat Dremel opzetstuk heb ik al eens geprobeerd inlays te frezen, zonder succes. Wat mij betreft zit daar te weinig stabiliteit in.
    Dat apparaat van guitar supplies is inderdaad een goede klik Maar een behoorlijke investering. Hieronder een foto van een geïmproviseerde versie die goed kan werken. Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      IMG_6752_RESIZED_zps3d217e76.jpg
Bekeken:   203
Grootte:   60,3 KB
ID:        32050
    Kom naar de gitaarbouwers meeting:
    Meer info http://www.gitaarbouwersmeeting.org

Zoiets zocht ik maar ik kon het even niet vinden op Guitarsupplies. Ik begin me inmiddels wel af te vragen of dit het me allemaal waard is. Als ik ook dit ding nog erbij moet gaan aanschaffen ben ik alleen voor de inlay al tussen de 150,- en 200,- kwijt. Zou ik het ook niet gewoon met een normale (boven) frees kunnen doen? Die heb ik wel. Maar goed, ik wil natuurlijk wel mijn droomgitaar bouwen ;-) En "gewone" dots zijn nu eenmaal gewoon niet "HET"

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      Schermafdruk.jpg
Bekeken:   202
Grootte:   22,0 KB
ID:        32061

Ik zou het niet met zo'n lomp apparaat doen als een gewone bovenfrees . En ik denk ook niet dat het hoeft te gaan kosten wat guitarsupplies er voor vraagt. ik moet even kijken maar ik heb misschien ergens nog wel iets liggen wat ooit van een bovenfreestafeltje van dremel is geweest . Daar zit een fijnafstelling op waar je zelf hetzelfde apparast van kunt maken. Ik wil je het wel schenken op de voorwaarde dat je een mooie gitaar er mee gaat maken. Ik weet niet waar je woont, maar stuur maar een pb als je er interesse in hebt.

Forum Rechten