Crown HSS of HSS CYRO

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hallo Allen,

Crown maakt gutsen met verschillende kwaliteiten.

Is er in praktijk iets te merken of het verschil tussen de crown HSS versie en de HSS cyrogenic versie?
http://www.crownhandtools.ltd.uk/page29.html

Ze schrijven alleen dat de cyrogennic HSS versie beter zou zijn , met een fijnere structuur, en hun scherpte langer zouden houden. Maar ik heb niet gevonden hoeveel langer de standtijd dan wel zou zijn.

Dus , is het de meerprijs waard?

Eenzelfde afweging bij andere merken zou ik ook graag te weten komen van draaiers die ze beide kunnen vergelijken.

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Dit klinkt misschien als een verkoop praatje... Echter gaan dergelijke beitels veel langer mee. Ik heb een aantal Hamlet beitels van erg hoogwaardig staal en een crown powdermetal (Pm) deze beitels gaan erg lang mee en blijven idd langer scherp. Wanneer ze geslepen moeten worden duurt dit natuurlijk ook langer.
Je kan je natuurlijk wel afvragen voor welke markt dit soort beitels zijn... Voor de meeste hobbyist zal het niet uitmaken of z'n beitels 1 keer per object of 1 keer per 3 objecten moet slijpen.
Voor een proffesioneler draaier zal dit misschien anders liggen. Deze wil zo productief mogelijk proberen te zijn en dus zo min mogelijk tijd willen besteden aan het slijpen van z'n gereedschap.

Voor de meesten hobbyisten zal een crown beitel meer dan volstaan, wil je echter veel gaan draaien dan kan het een voordeel hebben.

Overigens moet ik er wel bij vermelden dat de langere standtijd van het staal pas goed tot z'n recht komt bij het draaien van gedroogd hout of bij het draaien van kops hout. Dus als je van plan bent dat vaak te gaan doen is het wel het overwegen waard.
Succes!
Rik
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hoi Ornament,

Ik gebruik en verkoop de houtdraaibeitels van Crown. Wat ze schrijven over de cryo beitels klopt. Ik gebruik voor mijn laatste snede altijd een Cryo beiteltje omdat je er een scherpere snede op kan maken dan op HSS en PM staal. Ook gaat de snede langer mee als op een HSS beitel, maar minder lang dan op een PM beitel. Hoeveel keer het langer mee gaat vind ik altijd zo lastig om te zeggen... Overigens denk ik dat vooral ervaren draaiers het verschil goed kunnen merken. Voor mij is het dus de meerprijs waard.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
@rik: cryo en poederstaal hebben niks met elkaar te maken. Poederstaal is een manier om legeringen te maken die je uit een smelt niet kunt maken, en die dus eigenschappen hebben die 'gewone' legeringen nite hebben. Met poederstaal kun je legeringen maken die een stuk harder en hittebestendiger zijn dan gewone legeringen, en dus een hogere standtijd hebben. Wel geldt, net als met HSS staal, dat ze grover van structuur zijn dan koolstofstaal.

Cryogene bewerking kun je met elk gehard staal doen. Het zorgt voor een verdere omzetting van austeniet in martensiet. Het maakt vrijwel elk gehard staal wat harder en zorgt vor een fijnere en beter verdeelde kristalstructuur. Wat Ronald zegt zal dus kloppen - een wat langere standtijd en, belangrijker denk ik, een fijnere snede voor een betere afwerking. Het verschil is op zich niet heel groot, maar persoonlijk denk ik dat een cryo-beitel, naast een normale HSS beitel, zinvoller is dan een PM beitel naast een HSS beitel. Of een cryo-beitel de extra kosten waard is, is een persoonlijke invulling; ik heb er geen...
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Over poedermetaal valt nog wel wat meer te vertellen. Toevallig heb ik me daar de laatste tijd nogal in verdiept. Van houtdraaien weet ik niet zoveel, dus dat zal je verder zelf moeten extrapoleren.

Conventioneel staal maken ze door de "ingredienten" met elkaar te mengen als ze vloeibaar zijn, dat dan te laten stollen en flink onder de wals verder te pletten en te vervormen. Het nadeel is dat sommige toevoegingen die op zich heel begerenswaardig zijn, zoals chroom en vanadium, tijdens het afkoelen carbides gaan vormen die door het langzame proces relatief heel groot groeien. Je krijgt dus staal gemengd met klontjes carbide. Die laatsten zijn keihard, veel harder dan koolstofstaal. En omdat ze zo groot zijn groot zijn zorgt dat voor spanningen in het staal dat weer leidt tot microscopische scheurtjes. Door de keiharde carbiden is het staal een stuk slijtvaster, maar minder schokbestendig. Een voorbeeld: als je meer chroom toevoegt, bijv in vergelijking ouderwetse O1 (0.5% chroom), A2 (5%) en D2 (12%). D2 is een stuk slijtvaster dan O1 maar ook een stuk minder schokbestendig, en A2 zit daar tussen in. Vanadium carbide is nog veel harder en kan in conventioneel staal in niet veel grotere hoeveelheden dan 1% worden toegevoegd.

Door nu het staalmengsel niet langzaam af te laten koelen, maar tijdens het afkoelen in een sproeinevel tot poeder te verspuiten, gaat dat afkoelen veel sneller. Dat geeft dus veel kleinere carbiden. Die zijn ook nog steeds keihard, maar niet meer zo lastig groot. Daarom kan je staalsoorten maken met veel meer vanadium. Dat is een van de grootste toepassings gebieden van poedermetaal. bijvoorbeeld de persgereedschappen in de auto industrie, daar willen ze zeer slijtvast staal hebben met veel vanadium dat ook nog eens redelijk schokproef is. Een voorbeeld is de CPM reeks van Crucible steel company. CPM 3V is een poedermetaal met zo'n 3% vanadium, CPM 10V heeft bijna 10%.

Je kan met poedermetaal veel meer doen. Een mooi voorbeeld is de messen industrie. Die hebben graag roestvrij staal. Daar zit dus meer dan 15% chroom in. Een bekend voorbeeld is 440C, een conventionele roestvrije gereedschaps staal soort met veel chroom. Het nadeel van deze soort is dat het niet echt heel hard gemaakt kan worden, het wordt dan veel te bros. Door het PM proces zijn ze in staat om hier een verbeterde versie van te maken, met veel kleinere chroom carbides. Carpenter steel uit de USA maak zoiets en ze noemen dat Micro melt 440C dat je boven de 60 HRc kunt harden

Dit PM proces zorgt er dus voor dat je staal soorten kunt maken die en slijtvaster zijn, en schokbstendiger en ook nog redelijk makkelijk te slijpen en te wetten zijn. Bij het handgereedschap is daar sinds een jaar of twee ook een nieuwe staal soort van Lee Valley te koop die ze PMV-11 noemen en die allerlei van dit soort verbeterde eigenschappen zou moeten hebben.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
@Henk, Seek en Ronald,

dank voor deze veel uitgebreidere en accurate beschrijving. Het is leuk om te lezen dat er zoveel kennis is op het Forum.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
allen bedankt voor de reacties.

De uitgebreide informatie over poedermetaal doet de volgende vraag oproepen. Nadat men erin geslaagd is een metaal te maken waarbij een kleine korrelstructuur geforceerd is , moet men dat betaal bewerken; Ik denk aan smeden, al weet ik niet of dat mogelijk is met dit soort metaal. En frezen, schuren enz? En dan de thermische behandelingen voor het harden en ontlaten. Is er geen kans dat de carbiden hierbij terug gaan groeien, samenklonteren?


Of zie ik het helemaal verkeerd en spuit men het in een vorm en vindt de harding plaats tijdens het spuiten?

indien er nog meer ervaring is over het verschil tussen HSS en HSS Cyro van Crown of ander merk , horen we het graag.

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
247
5
Zoek op sinteren want dat is de meer werktuigbouwkundige naam voor het productieproces van poedermetaal.
En kristalrooster is een term die meer begrip gaat opleveren van ferrometaallegeringen.
Ik heb een werktuigbouw achtergrond en ik meek dat ik het lastig vind om niet te ver te gaan in mijn uitleg, waardoor het voor leken onbegrijpelijk gast worden .
Het internet is een veel duidelijkere bron als jevweet waar je moet zoeken.
Metalurgie is het modene geheim van de smid, heel gecompliceerde materie met veel termen en verkooppraatjes van fabrikanten.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Alles hangt af van de temperatuur waarbij handelingen verricht worden. Over het algemeen geldt dat de bijzondere strukturen die je in PM 'geforceerd' creëert pas bij, of vlak onder het smeltpunt weer verdwijnen, althans met relevante snelheid. De meeste bewerkingen, waaronder het vormen van een 'massief' stuk metaal van het fijn verdeelde poeder, vinden bij lagere temperatuur plaats. Het vormen van massief metaal uit poeder gebeurt door sinteren, waarbij het poeder bij verhoogde temperatuur (maar onder het smeltpunt) onder hoge druk 'samengeklonterd' wordt. Goed gesinterd materiaal is mechanisch vrijwel identiek aan 'echt' massief materiaal.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Nou heb ik verroest weinig verstand van metaal. Alleen de ervaring met houtdraaibeitels. Ik draai meestal met zeer droog hout. Warmte afvoer in de beitel is dan ook van groot belang. Ik gebruik daar dikke beitels van www.carl-heidtmann.de
Via hun site te bestellen - zelf een handvat draaien.
Daarnaast koop ik cryogene beitels bij www.drechselbedarf-schulte.de
Daar komt tijdens de open dagen altijd de Engelse fabrikant met aanbiedingen.
Het prijsverschil met andere beitels is dan vrij gering
Vooral in kalkrijk hout is een hogere standtijd te merken.
Ik slijp op een cBN schijf. Dat neemt weinig materiaal weg.
Misschien dat Ronald Kanne (dichter bij huis) deze beitels ook wel levert.
De Heidtmann beitels met wolfraam kan ik vanuit ervaring aanbevelen.
Vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.