Kan dit massief zijn of toch maar fineer?

Josef

Nieuw lid
17 mrt 2015
9
0
Op zijn website staat verder niet aangegeven hoe het gemaakt is, maar op de foto's lijkt het alsof de lades en het klapdeurtje massief hout is. Nou heb ik geleerd, dat dat niet zou moeten kunnen met zulke kleine kiertjes er tussen, omdat hout behoorlijk krimpt/uitzet (in een richting tenminste).

Wat is jullie inschatting daarover? - spontaan had ik gezegd, dat dit fineer moet zijn, maar de foto's zeggen echter wat anders.

rahm_01.jpgrahm_02.jpgrahm_03.jpg
 

close

Actieve deelnemer
2 okt 2014
102
15
Die foto van de lade vind ik er nogal fineerachtig uitzien... Voor de grote lades heeft hij netjes passende delen uitgezocht.
Zou graag inzoomen op de kopse bovenkant van de deurtjes. Waar vind je dit?
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Hoi,

Ik neem aan dat die lichte strepen veroorzaakt worden door spint, wat bij eiken veel lichter is dan het kernhout. En dan is de volgende aanname dat het massief hout is, want ik kan me moeilijk voorstellen dat spint in het fineer wordt verwerkt.
En zoals al door de anderen aangegeven: kopse kanten zeggen meestal heel veel.

Groet,

Hubert.
 

Josef

Nieuw lid
17 mrt 2015
9
0
Ja ik denk ook dat het massief is, maar dat ligt in strijd met wat ik dacht dat mogelijk was kwa afstand tussen de planken. Zijn er mensen die zoiets al gemaakt hebben? Kan ik de gleuven zo small maken (3mm), en verwachten dat het door de seizoenen heen niet tegen elkaar aanloopt?

De site is trouwens: www.phloemstudio.com
 

close

Actieve deelnemer
2 okt 2014
102
15
Oh wat een elegante meubels, schitterend! Jaren 60/70 en toch modern. Mooie foto's ook. Die Amerikanen kunnen er wat van...

Het antwoord op je vraag weet ik nog steeds niet en een houtkenner ben ik evenmin.
Ze doen wel veel met massief hout, zie de blog.

Op deze pagina beschrijft hij in elk geval ook een mooi meubel dat er massief uitziet maar toch (deels) gefineerd is.

laura-drawer2.jpg
 
Laatst bewerkt:

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
559
Bedankt voor de link!
Die Maxwell lounge chair, dat lijkt me een mooie om zelf eens te proberen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Ik denk dat de meubelmaker het hout met de juiste droogheid heeft bewerkt. En daarna goed in de lak/wax/beits?
Op foto's is het lastig in te schatten hoe breed de spleetjes zijn, maar als ze bv 3 mm zijn dan zit er in het lade gedeelte al 4 x 3 mm = 1,2 cm speling.

Voor het deurtje geldt hetzelfde. Zo te zien is deze 40cm breed, wat in het ergste geval 0,5 cm zal werken. Dat is 2,5 mm per kant.

Het is allemaal wel erg precies, maar in een gewone woonkamer of slaapkamer, en met de juiste afwerking zal het allemaal wel meevallen.

- - - Updated - - -

O ja, wat een prachtige meubels!!
Het zijn hele mooie ontwerpen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.