Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 9 van de 9

Kan dit massief zijn of toch maar fineer?

Op zijn website staat verder niet aangegeven hoe het gemaakt is, maar op de foto's lijkt het alsof de lades en het klapdeurtje massief hout is. Nou heb ik geleerd, dat dat niet zou moeten kunnen met zulke kleine kiertjes er tussen, omdat hout behoorlijk krimpt/uitzet (in een richting tenminste).

Wat is jullie inschatting daarover? - spontaan had ik gezegd, dat dit fineer moet zijn, maar de foto's zeggen echter wat anders.

rahm_01.jpgrahm_02.jpgrahm_03.jpg

Die foto van de lade vind ik er nogal fineerachtig uitzien... Voor de grote lades heeft hij netjes passende delen uitgezocht.
    Zou graag inzoomen op de kopse bovenkant van de deurtjes. Waar vind je dit?

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Wat close zegt , kijk naar de kopse kanten . Maar zo te zien is het massief , de kleurverschillen lopen door in de kopse kant .
    Welke website is het ?
    Willem

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2010
    Hoi,

Ik neem aan dat die lichte strepen veroorzaakt worden door spint, wat bij eiken veel lichter is dan het kernhout. En dan is de volgende aanname dat het massief hout is, want ik kan me moeilijk voorstellen dat spint in het fineer wordt verwerkt.
    En zoals al door de anderen aangegeven: kopse kanten zeggen meestal heel veel.

Groet,

Hubert.

Ja ik denk ook dat het massief is, maar dat ligt in strijd met wat ik dacht dat mogelijk was kwa afstand tussen de planken. Zijn er mensen die zoiets al gemaakt hebben? Kan ik de gleuven zo small maken (3mm), en verwachten dat het door de seizoenen heen niet tegen elkaar aanloopt?

De site is trouwens: www.phloemstudio.com

Oh wat een elegante meubels, schitterend! Jaren 60/70 en toch modern. Mooie foto's ook. Die Amerikanen kunnen er wat van...

Het antwoord op je vraag weet ik nog steeds niet en een houtkenner ben ik evenmin.
    Ze doen wel veel met massief hout, zie de blog.

Op deze pagina beschrijft hij in elk geval ook een mooi meubel dat er massief uitziet maar toch (deels) gefineerd is.

Laatst gewijzigd door close; 14-06-15 om 12:40.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Prachtige meubels! Wat een elegantie.

mvg
    klaas0639

Bedankt voor de link!
    Die Maxwell lounge chair, dat lijkt me een mooie om zelf eens te proberen.

Ik denk dat de meubelmaker het hout met de juiste droogheid heeft bewerkt. En daarna goed in de lak/wax/beits?
    Op foto's is het lastig in te schatten hoe breed de spleetjes zijn, maar als ze bv 3 mm zijn dan zit er in het lade gedeelte al 4 x 3 mm = 1,2 cm speling.

Voor het deurtje geldt hetzelfde. Zo te zien is deze 40cm breed, wat in het ergste geval 0,5 cm zal werken. Dat is 2,5 mm per kant.

Het is allemaal wel erg precies, maar in een gewone woonkamer of slaapkamer, en met de juiste afwerking zal het allemaal wel meevallen.

- - - Updated - - -

O ja, wat een prachtige meubels!!
    Het zijn hele mooie ontwerpen.
    Groeten, Raymond

Forum Rechten