additief voor benzine

rosewood

Actieve deelnemer
1 jun 2015
46
0
lemen
ik heb ook niet gezegd dat remmen reiniger dat doet maar "start hulp" in zijn geheel(menging van allerlei snel ontbrandende stoffen waaronder aceton) is de pest voor aluminium en dit metaal word in het al gemeen gebruikt voor carburatoren!!

Remmen reiniger is meestal op basis van zeep en tegenwoordig,(algemeen bekend door de garage wet) dus niet meer voor zien van brandbare of etsende componenten!
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik geloof je op je woord, mijn kennis zal wat ouder zijn.
En mijn remmenreiniger ook :D

Ja echt, deccenia geleden was dat spul nog duur, en toen had mijn automaterialen handel een actie. Toen heb ik flink ingeslagen want gebruikte het toendertijd veel. Later minder en ik ben nu aan mijn laatste busje bezig!!
Enkele jaren later kelderde de prijs van remmenreiniger. Die actie was daar dus een voorloper van. Ik zal ruiken aan de fles die ik moet gaan kopen of dat naar parfum of aceton ruikt.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Wat betreft die grasmaaier die slecht start, ik zou een scheut condensverwijderaar of hoe het mag heten in NL. Werkende bestandeel in zo'n flesje is isopropanon.

Dat zal wel isopropanol zijn. Isopropanon bestaat niet, omdat dat, qua naamgevingssystematiek niet kan ;-) Propanon bestaat wel - beter bekend als aceton.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dit probleem komt veel voor door verzeping van de benzine (veroudering)

En ook hier, benzine kan niet verzepen. De koolwaterstoffen in de benzine (hoofdbestanddeel), zijn chemisch (zo goed als) inert, en lig ongevoelig voor verzeping. Wel kunnen ze verdampen - da's één van de processen die bij veroudering een rol spelen. Daardoor wordt het aandeel gommen enzo steeds hoger, en die reageren vervolgens weer (sneller) met zuurstof tot hars. Plantaardige en dierlijke oliën en vetten (triglyceriden) kunnen wel verzepen, waarbij onder invloed van, meestal, logen of metalen vetzure zouten (zepen) en glycerine ontstaan.
 

rosewood

Actieve deelnemer
1 jun 2015
46
0
henkverhaar;150596 da's één van de processen die bij veroudering een rol spelen. Daardoor wordt het aandeel gommen enzo steeds hoger zei:
Dat is wat wij verzepen noemen,misschien beter vergommen, ik heb tanken gezien waar het bijna gom geworden was.

isopropanol is een alcohol veel gebruikt als schoonmaakmiddel en ontsmetting middel in de gezondszorg ook wel genoemd "rubing alcohol"'
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
En ook hier, benzine kan niet verzepen. De koolwaterstoffen in de benzine (hoofdbestanddeel), zijn chemisch (zo goed als) inert, en lig ongevoelig voor verzeping. Wel kunnen ze verdampen - da's één van de processen die bij veroudering een rol spelen. Daardoor wordt het aandeel gommen enzo steeds hoger, en die reageren vervolgens weer (sneller) met zuurstof tot hars. Plantaardige en dierlijke oliën en vetten (triglyceriden) kunnen wel verzepen, waarbij onder invloed van, meestal, logen of metalen vetzure zouten (zepen) en glycerine ontstaan.

Maar wat is de invloed van bio-ethanol in dit proces? Volgens mijn handelaar speelt dit ook mee. Die bio-ethanol zou hygroscopisch zijn waardoor er meer water aangetrokken wordt.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Vraag mij af of je wel degelijk de carburator goed heb schoongemaakt!
En dan bedoel ik ook echt goed schoongemaakt, is hij helemaal uit mekaar geweest.
Dit wat jij verteld is voor mij een verstopte sproeier verhaal, een probleem dus van geen brandstof in de verbrandingskamer.
Bij deze motoren hebben ze carburatoren met meerdere sproeiers, vergeet je er een schoon te maken, dan blijf je rommelen zonder resultaat, dus even handleiding of fabrieks- motorhandboek raadplegen of er meerdere sproeiers zijn en de positie ervan dan weetje zeker wat je dan moet schoonmaken.
Dit kan het best door ze te demonteren, en dan met een sproeier boor goed doorsteken/doorblazen

tip: altijd voor je demonteert bij niet starten even een beetje benzine regelrecht in het aanzuig kanaal.start hij dan wel weet je dat het probleem in de aanvoer/distributie van brandstof licht, start hij nog niet dan is het wat anders.

Teveel start hulp tast het metaal aan en veroorzaakt nog meer problemen, zelfs vastlopers!

Dit probleem komt veel voor door verzeping van de benzine (veroudering), condens,roest vorming of rotzooi in de tank
De verstopping zat in de toevoer van de benzine. In het kanaaltje tussen de slangpilaar en de afsluiter van de vlotter. De motor kreeg gewoon onvoldoende benzine. Dat was aanvankelijk ook het probleem. De motor liep onregelmatig en zakte voortdurend weg in toeren. Om uiteindelijk niets meer te doen.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
@henkverhaar: yep je hebt gelijk, 't is isopropanol.
Als ik het nu goed zeg uit mijn hoofd is aceton een destilaat van die isopropanol.

Op het net zijn er wel wat discussies te vinden over het toevoegen van aceton aan benzine en diesel. De verbranding zou beter worden, maar dat gaat wel erg off-topic.
 

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
De verstopping zat in de toevoer van de benzine. In het kanaaltje tussen de slangpilaar en de afsluiter van de vlotter. De motor kreeg gewoon onvoldoende benzine. Dat was aanvankelijk ook het probleem. De motor liep onregelmatig en zakte voortdurend weg in toeren. Om uiteindelijk niets meer te doen.

Fijn dat het is opgelost! Ik gebruik Fuel Fit van Briggs and Stratton al 15 jaar als additief. Ik voeg het toe telkens als ik mijn jerrycan bijvul. Starten na de winterstop gaat altijd even vlot. Kost 5 euro en je komt er jaren mee toe...
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Fijn dat het is opgelost! Ik gebruik Fuel Fit van Briggs and Stratton al 15 jaar als additief. Ik voeg het toe telkens als ik mijn jerrycan bijvul. Starten na de winterstop gaat altijd even vlot. Kost 5 euro en je komt er jaren mee toe...

Dan ga ik dat voortaan ook bij de benzine doen. Want uiteindelijk was dit het antwoord wat ik zocht.
Weet jij nog waar je dat gehaald hebt? Mijn handelaar heeft het in ieder geval niet.
 

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
Dan ga ik dat voortaan ook bij de benzine doen. Want uiteindelijk was dit het antwoord wat ik zocht.
Weet jij nog waar je dat gehaald hebt? Mijn handelaar heeft het in ieder geval niet.
Ik denk dat ik het meegebracht heb van de Makro in Alleur.
Heeft Geurts het niet bij jou in de buurt (Spouwen/Bilzen)?
Fijne nacht! Johan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.