Tuinbank

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Ik was al een tijdje op zoek naar een bankje voor in de tuin, maar een lekker zittend bankje vinden valt niet mee.
Ik kwam op het forum, http://www.woodworking.nl/showthread.php?11276-tekeningen-gebogen-tuinbank&highlight=garden+bench , deze tekening tegen en met wat aanpassingen ( een paar cm hoger) ben ik er maar aan begonnen.
Ik had nog wat hout liggen uit 2008 1.jpg

destijds vierkant gezaagd met de kettingzaag en laten drogen. Er zaten wat hartscheuren in, maar voor conifeer uit eigen tuin het viel me niet tegen 3.jpg
4.jpg
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
5.jpg
6.jpg
9.jpg
10.jpg
Inmiddels begint het op een bankje te lijken, de schenkels er nog tussen maken en de zitting nog schaven. Achteraf meer uitval dan eerder ingeschat.
De tekeningen was in inches, ik had nog een rolmaat in deze verdeling maar hoe ik 2 15/16 inch uitzet, daar ben ik niet achter gekomen, dus toch alles maar omgerekend.
Ik weet nog niet waar ik het bankje het beste mee kan afwerken, het komt buiten te staan in de zon, maar wel droog. Iets van olie misschien?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Vandaag de zitting geschaafd en geschuurd en alles voor de eerste keer in de olie gezet, foto's volgen.
Onbehandeld verkleurd het hout behoorlijk, van bijna wit naar crème/licht bruin, de olie heeft hetzelfde kleur effect.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
De zitting in wording11.jpg
En inmiddels erop geschroefd12.jpg
Verkleuren doet het hout onbehandeld ook, het schaaldeel heb ik in 2008 gezaagd en geschaafd en staat sindsdien achter de verwarming. Als de luchtvochtigheid stijgt ruikt het nog steeds heerlijk. Het is bijna vlak gebleven, wat mij erg mee viel voor spinthout. 13.jpg. Op de zitting ligt links een onbehandeld stukje, rechts het schaaldeel en de zitting staat 2x in de olie.
Nu alleen de armleuningen nog maken.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Bedankt voor de reacties. Het zal zeer waarschijnlijk wel de laatste keer zijn, wat er nu staat moet nog minimaal 30 jaar groeien voordat er wat bruikbaars inzit. Het is nu idd een bankje met een verhaal geworden. Zaterdag de armleggers zagen en een blokje plex onder de poten lijmen, ik vind het bankje net te laag. Een goed zittende bank maken is best lastig, komt ook wel omdat dit persoonlijk is.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Vandaag de mal gemaakt voor de armleggers, gewoon rasteren en de flexicurve gebruiken voor de kromming.
14.jpg
15.jpg
Edit: De foto vertekend een beetje, er zit meer kromming in dan dat 't lijkt:cool:
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Wat zou ik de volgende keer anders doen
-tekening omzetten naar mm of opnieuw tekenen. Inch maatvoering is niet echt prettig als je het niet gewend bent.
-de rugleuning schuiner maken, deze staat 10 graden uit het lood, dat had wel wat meer mogen zijn
-bankje 20 mm hoger maken, afzagen kan altijd nog, iets eronder lijmen valt meer op.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Mooi bankje geworden.
Kan je er geen stevige rubber deurbuffers onder zetten in plaats van die blokjes? Dan ziet het er meer gepland en minder als een rekenfoutje uit. Trekt bovendien geen vocht in.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Goed alternatief Kor, ziet er idd fraaier uit, van de week eens kijken of ze wat bruikbaars hebben.
Alleen de rugleuning is met de hamer in elkaar gegaan Toxiq, de pennen waren 0,5 mm te dik :p
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Ook om op te zitten, mja echt lekker zitten doen ze niet. Zitten is een werkwoord heeft de ontwerper ooit gezegdPC020005_1.jpgPC020001_1.jpgPC020009_1.jpg
Dit keer geen hout uit eigen tuin, al heb ik wel eerst een setje in vuren gemaakt. Half mei een bezoek gebracht aan Zwolle en bij Rick kwartiers gezaagd eiken gekocht. Het heeft even geduurd maar ze zitten in elkaar. Alleen nog behandelen
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Nette Steltmannen. Houd je ze blank / gekleurd / contrastkleuren?
En hoe heb je de verbindingen gemaakt die zich niet lenen voor pen en gat, daar deuvels gebruikt?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Dankjewel, ik vond ze ook goed gelukt.
Ik ga wat reststukken testen met gekookte lijnolie, bijenwas en trae lyx en dan kijken wat ik het mooiste vind.
De overige verbindingen zijn gemaakt met deuvels van 10 mm, 2 per verbinding. Het nauwkeurig op maat en recht boren was nog het lastigst.
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
P_20200229_180659.jpg
P_20200229_180651.jpg
Voor een volgend project eerst een proefverbinding in vuren gemaakt.
Het hout was te grof voor dit soort werk, uitbreken was niet te voorkomen, en het freesje moet vlijmscherp zijn.
Het afronden van de poot was handwerk, de straal van de holschaaf klopte niet, dus de spookschaaf ook maar gebruikt.
Nu eerst verder met schetsen, en een aantal freesjes bestellen.
Dan opzoek naar de juiste houtsoort, eik of es met noot is nu mijn gedachte.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.