Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: Palisander???

Palisander???

Dit hout heb ik 25j aar geleden van een oom gekregen voor wat werkzaamheden.
    Hij had het naar mijn weten ook al ongeveer 35 jaar in bezit.
    Weet mischien iemand welk hout dit is. Ikzelf denk een van de vele soorten Palisander.

Dit zijn wat blokken die ik uit de halve stukken stamdelen (zoals op de laatste foto) heb gezaagd en gedeeltelijk geschaafd.
    P4280168.jpg

de eerste drie foto's lijken mij dezelfde soort.
    P4280169.jpg

\P4280194.jpg

P4280174.jpg

de volgende 2 foto's lijkt mij een andere soort.
    P4280170.jpg

P4280177.jpg

Dit zijn de stamdelen zoals ik ze van mijn oom had.
    En zo heb ik er ook nog een 50 tal van de houtsoort Pernambuco.
    P4210164.jpg

Er zitten in ieder geval stukken palissander ertussen, onderaan midden, bovenste foto is er een. Als je het bewerkt ruikt het als honig.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ernest Dubois Bekijk Berichten
    Er zitten in ieder geval stukken palissander ertussen, onderaan midden, bovenste foto is er een. Als je het bewerkt ruikt het als honig.
    De geur tijdens het verwerken is inderdaad zoet,honingachtig. En ja, ik denk ook zeker dat het Palisander is maar welke palisandersoort?

Ik heb wat palissander liggen wat een aparte geur heeft als ik het draai. Of het zoetig of naar honing ruikt weet ik niet maar ik zal het eens beruiken. Het is een donkere Indische palissander
    Het is een mooie houtsoort.
    Ook heb ik nog een heel klein stukje Rio palissander, maar dat geurt niet.
    Ik ga er wel vanuit dat wat men mij als deze houtsoorten verkocht heeft de juiste zijn.

Voor zover ik weet is het hout héél lang geleden uit het noorden van zuid Amerika door een kloosterorde uit Belgie naar Europa gehaald.

Met deze achtergrond informatie wordt het een stuk moeilijker. Maar als je er genoeg van hebt mag je me altijd een stuk opsturen..

Forum Rechten