Ben nieuw, met vragen over grote, diepe gaten boren in hout

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dat zijn problemen waar zich oplossingen voor laten vinden. Als je aan de kopse kant een stevige ronde ring van multiplex schroeft/lijmt, en die met lagers in een bril ondersteunt, hoef je de buitenkant niet rond te maken. Laten we eerst even op een schets of wat foto's wachten. Iemand met een zware draaibank ken ik wel :D:D
 

Phashar

Nieuw lid
10 jun 2015
13
0
Drachten
Hoi allen, bedankt voor jullie input. Ik begrijp dat een draaibank een mooie oplossing zou zijn, maar die heb ik niet, oftewel, de hobbyclub heft er één van, maar die is te licht voor mijn doeleinden. We hebben even geprobeerd of het kleinere stammetje erin past, maar dat lukte al niet... en de jouwe kopen, Jurriaan? Dan zou ik het bestuur van onze club moeten vragen, maar ik vrees dat dat niet binnen het budget van de club past... maar ik zou het kunnen proberen! :)
Inmiddels heb ik een kleine kettingzaag van Bosch gekocht (de McCulloch viel toch af), morgen heb ik hem en zaterdag zou ik eventueel al kunnen beginnen met het frame maken.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik vind dat geen klus voor een kettingzaag, en helemaal al niet als je daar geen ervaring mee hebt. Zo mag je bv. geen zijdelingse kracht op de ketting zetten... Doe je het toch, trek dan een harnas aan ofzo :rolleyes:

Misschien kom je met een langgatboor ook een heel end? Iemand vragen met een grote draaibank is nog steeds de beste optie. Anders gewoon met de hand (en een bos geduld).
 

Phashar

Nieuw lid
10 jun 2015
13
0
Drachten
Tomtom, voor een schets moet ik eerst weer naar de hobbyclub, contact opnemen met de man daar die het idee had. We hebben het nog niet verder uitgewerkt, zaterdag ga ik er naartoe, en dan ben ik hopelijk weer een stuk wijzer. Bijtel, ik zou niet zeggen dat het géén klus voor een kettingzaag is, maar het is niet ideaal. En met de hand heb ik het geduld er niet voor... ja, ik weet, dat zou ik eigenlijk moeten hebben. ;)
 

Phashar

Nieuw lid
10 jun 2015
13
0
Drachten
Helaas, de man van de hobbyclub had geen tijd... dus wacht ik af totdat hij weer een keer er is. Maar ik heb mijn nieuwe elektrische kettingzaag - een Bosch met een 30cm blad - kunnen testen. Ik heb met de kaasschaafmethode één van mijn grote stammetjes op maat gezaagd, en dat ging erg goed! Maar het gat boren met de kettingzaag, dat zal nog een tijdje duren. Maar jullie horen nog van mij!
 

ernstjan91

Actieve deelnemer
27 mei 2013
146
1
Veenkoloniën
Zo'n ding heet een forstnerboor.
Kijk eens bij ECOtools die noemen het een kunstboor. Klik
Maar misschien is het makkelijker om dat gat te maken met een grote spiraalboor (slangenboor). En die hebben ze daar ook. Klik

Het lijkt me dat je met een spiraalboor wat meer controle hebt over het recht boren van de gaten, en je hebt volgens mij ook een iets betere spaanafvoer.

Heb je ervaring met de slangenboor van Ecotools? Zijn wel aantrekkelijk geprijsd, dus ben benieuwd naar de kwaliteit.
(Voor dit soort vragen was vroeger het Ecotools topic - helaas is die verdwenen :( )
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Als ik het goed begrijp moet de boom in de lengte uitgehold worden. Er moet dus een holle boomstam overblijven. Een buis a.h.w.,
Dan moet er dwars op het hout één (of meerdere) gaten komen waar de speakerunit(s) in komt/komen.

Oke ik ben even spuit elf want het is al een paar maal afgeraden: maar die kettingzaag is inderdaad geen verstandig idee als je niet exact weet waar je mee bezig bent.

Dan de gaten: Ik weet niet of het al genoemd is ( ik heb niet op alle linken geklikt) maar kan het niet met een simpele gatenzaag? 120mm is niet zo veselijk groot. Het is alleen wat werk omdat je er steeds een plakje van 50mm ofzo uit moet halen.
EDIT: gaat niks worden....je krijgt het plakje er niet uit:mad:
Dat gat dwars op de nerf waar de speakerunit in komt is op zich niet zo'n probleem dat kan zeker met een gaten zaag. Maar het freesrandje voor de montage wordt wat lastiger.
Die speakerunit is namelijk in dat vlak 2 dimensionaal en de boomstam niet;)

Dat betekent dat de speakerunit een hele rare kraag krijgt om montagevlak waardoor sommige frequenties zwaar gedempt gaan worden. ( rollen als het ware terug over het stammetje)
Hier is natuurlijk de vraag: doe je het voor 't geluid of doe je het voor het design?
 

Phashar

Nieuw lid
10 jun 2015
13
0
Drachten
Jurriaan, je hebt gelijk, en nu voor de duidelijkheid: inderdaad, zoals Iemen het zegt, het wordt een soort van buis waarin de speaker geplaatst wordt, hij wordt dus in de lengte uitgehold. Het design ziet er als volgt uit: er zijn 2 stammetjes boven elkaar, verbonden met een mdf- buis waar de kabels doorheen gaan van de tweeter (20mm.) naar de midwoofer (17 cm breed). Bij de midwoofer komen nog 2 basereflexbuisjes om juist de lage tonen ook de kans geven om te klinken. Achteraan snijd ik een plak ervan af om een soort van deksel te creëren, en achter die deksel hol ik de stammetjes uit. Bij de tweeter op de kleine stammetjes komen de aanslutingen terecht. Iemen, ik gebruik een Visaton Alto I-zelfbouwkit, dat klinkt volgens duitse testberichten niet slecht en heeft een goede prijs/kwaliteitsvehouding, maar ik denk dat het voor de ene helft om het design gaat en de andere helft het geluid. Zo, ik hoop dat het nu duidelijk is wat ik wil creëren :)
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Uh.....nee ik denk dat ik nu niet meer begrijp wat ik dacht dat je wilde bouwen:confused:

Ik dacht dat de boomstam rechtop kwam te staan met de speakers gewoon naar voren gericht. Gewoon een vloerstaande zuilbox, maar dan rond. ( waar sommigen dan weer een vaas of een plant opzetten grrrr)
Maar jij wilt een soort basbuis maken. zoiets als dit? http://www.kb-audio.nl/complete-sets/240-pioneer-1400-watt-baspijp-set.html maar dan met een uiterlijk wat te verteren valt.

Visaton is inderdaad een verstandige keus.Zeker voor een eerste project.



EDIT: kijk dit eens! http://www.instructables.com/id/Tree-Speakers/#step1
Zelf nog niet gelezen, maar het was mijn eerste koekel treffer!
 
Laatst bewerkt:

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Misschien is de gatenzaag toch niet zo'n gek idee.
Je start met de gatenzaag. ( niet zo'n 7gatenzagending maar een knappe)
Dan heb je de buitenzijde van je gat afgebakend.
Daar binnen boor je tal van gaten en steekt dat verder uit met een beitel.
Dan zaag je opnieuw. enz.
Op diepte kan het beitelen lastig worden.
Je zou ook kunnen kiezen voor een proppenboor, die breken makkelijker weg.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik heb net dit draadje helemaal door zitten lezen, maar ik zou in dit geval toch voor de 'veel gaten' methode kiezen.
Een grote draaibank is misschien wel de beste methode, en een grote forstnerboor in een kolomboor is de beste tweede optie.
Maar als je deze gereedschappen niet hebt kan je het beste een kring van kleine gaatjes boren, daarna met een normale grote (25mm) forstnerboor de bulk er uit boren.
Doordat je eerst een kring met een kleine boor gemaakt hebt, heb je ook weinig rest materiaal om uit te bikken.

Je kan de kring met een 5 of 8 mm boor maken.
Eerst met een normale lengte boor, en dan met een verlengde. Dit om te voorkomen dat je lange boor een weg in het hout gaat zoeken.

Een kettingzaag lijkt me een hele onderneming.
mijn ervaring met een gatenzaag in kops hout is dat deze erg gaat stuiteren en heel heet wordt.
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
En als je de stam eerst over de lengte met b.v. een lintzaag doorzaagt. Daarna kun je veiliger met een kettingzaag of wat dan ook uithollen. Vervolgens de 2 helften weer aan elkaar lijmen.
 

Phashar

Nieuw lid
10 jun 2015
13
0
Drachten
EDIT: kijk dit eens! http://www.instructables.com/id/Tree-Speakers/#step1
Zelf nog niet gelezen, maar het was mijn eerste koekel treffer!


Yep, die luidsprekers heb ik ook gezien, en het was mijn inspiratiebron :) Maar ik heb de buitenkant van de boomstammetjes ook bewerkt, en ik heb de tweeter in een apart 'huisje', en niet allemaal bij elkaar. Daarnaast heeft die man de luidsprekers veel dieper gemaakt. Hij heeft wel een massieve boor om veel gaten te maken, gebruikt om de boomstammen uit te hollen, vind ik nog steeds niet echt dé oplossing. @Iemen: goed plan van die grotegatenboor, dan heb je tenminste al het gat zuiver voorgeboord, bedankt! Maar misschien is er nog een betere oplossing dan de veel-gaten-boor-techniek ;)
@Rinus: eigenlijk wil ik just de boomstam héél houden, maar bedankt voor de tip! Ik weet, ik maak het mezelf moeilijk... :D
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.