Stammetjes uit het bos bruikbaar?

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Misschien een vreemde vraag: ik werk in de bosbouw en kom regelmatig nogal wat "stukjes" hout tegen.
Tis te zeggen: stukjes hout. Delen van de stam die niet meer bruikbaar zijn of stamstukken van een houtsoort die onze opkoper niet interessant vindt en achterlaat. Het gaat dan vooral over: zomereik, Amerikaanse eik, vogelkers of dennenhout. Diameters van max. 15cm, lengtes tot max 1,5 meter maar meestal veel korter...Vaak vind ik het erg jammer dat die stukjes achterblijven en nu en dan neem ik er eens eentje mee, maar eigenlijk weet ik niet wat ik er mee moet doen.

De zomereikjes van die omtrekken hebben vaak meer spek dan kernhout, dus erg bruikbaar lijkt het mij niet...

Is dit iets wat iemand hier ook ooit gebruikt? En zo ja, waarvoor?
Of heeft iemand een idee wat ik er mee kan doen?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb een handvat van een houtdraaibeitel uit een kromme eikentak. Door de kromming is de nerf behoorlijk spannend.
Verder kunnen natuurlijk allerlei wat dunnere objecten een mogelijkheid zijn: handvaten dus, pepermolens, pennen, kandelaars, tollen, eierbekers, paddestoelen, vogelhuisjes, shi-take entstammen, enzovoorts. Bij 15 cm dikte kun je ook kogels draaien.
Overigens is het spek (spint) net zo bruikbaar als het kernhout als je het tenminste niet buiten laat staan.
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Bedankt voor je reactie Jurriaan, maar de meeste dingen die je opnoemt zijn voor op de draaibank. Die heb ik niet en ben ik ook voorlopig niet van plan aan te schaffen.

Zelf was ik aan het denken om toch iets van plankjes of iets dergelijks te zagen (van de dikkere stammetjes dan) en dan te verlijmen om een iets groter 'ding' te hebben om mee te werken. Misschien ook eens aan broodplankjes denken...
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Je kan er leuke plankjes uitzagen voor figuurzagen, pyrografie of voor het maken van kistjes. Snijplanken maken is ook erg leuk.

Zelf laatst nog een tak van 4cm diameter verzaagd :D Maar ik werk dan soms ook wel erg klein.
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
op persoonlijke basis...
Gewoon doen lekker bezig zijn, gebruik je fantasie maak er juwelen kistjes van, of eh weggooipallets.

op natuurlijke basis...
Snipperhout voor onderslagen.
Gewoon laten liggen om de biodiversiteit te helpen?

Op commerciele basis...
de bevolking het gratis laten verzamelen en afvoeren.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hoi, ik zit zelf ook in de bosbouw, en heb hetzelfde als jou. Kom vaak mooie kromme stukken hout tegen.
Het voordeel van mij is dat ik zelf de veroorzaker ben van die kromme stukken die er nog liggen, zit namelijk veel op een harvester (machinaal bomen rooien)
Dan word het mooie rechte hout, of dik krom hout, vaak nog opgewerkt, de rest laten we liggen.
Het nadeel van het hout wat blijft liggen is dat het vaak tophout is, en dus veel bestaat uit spinthout. Dat is misschien wel bruikbaar voor draaiwerk (geen ervaring mee) maar om er meubels van te maken zou ik niet zo gauw doen.
Tenzij je dood hout zonder spint vind. Ik heb laatst al eens een bankje laten zien op dit forum, ook gemaakt van dood eiken hout. http://www.woodworking.nl/showthread.php?14274-Tuinbankje-uit-ruw-eikenhout

Zelf neem ik van alles wat ik mooi,bijzonder vind mee.
Zo heb ik thuis veel holle stammen, van diameter 10 tot 40, van elzen tot eiken, waar ik nog van alles mee van ga maken.
Ook gedraaide takken, of hele kromme. Ook neem ik de 'kanker' bulten mee, of de in elkaar vergroeide stammen.
(vond laatst een hele mooie, was een kers vergroeid met een berk. Alleen jammer dat er ook nog prikkeldraad mee vergroeid was...)

Wat je verder met die stukken kunt doen?
Je kunt denken aan fotolijstjes, kledinghangers, stoeltjes, vogelkastjes, etc etc. Bij alles wat je denkt dat je misschien wel kunt gebruiken, gewoon meenemen, je bedenkt er vast wel iets voor. En anders kun je t altijd nog in de houtkachel stoppen....

Succes met werken in de bosbouw, het blijft toch een heerlijk beroep...
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
op persoonlijke basis...
Gewoon doen lekker bezig zijn, gebruik je fantasie maak er juwelen kistjes van, of eh weggooipallets.

op natuurlijke basis...
Snipperhout voor onderslagen.
Gewoon laten liggen om de biodiversiteit te helpen?

Op commerciele basis...
de bevolking het gratis laten verzamelen en afvoeren.

Kistjes zat ik ook te denken, maar dan moet ik eerst flink mijn zwaluwstaarten beginnen oefenen!

laten liggen is daar geen optie, grond moet verarmd worden om terug heide te krijgen. Teveel snippers en hout dat achterblijft zal op termijn voor te veel voedsel in de grond zorgen.

Voor de bevolking hebben we jaarlijks brandhoutverkopen. Gratis laten wegnemen hebben we slechte ervaring mee omdat er dan altijd teveel verdwijnt en er teveel mensen op afkomen. Daarnaast moet je al heel veel rapen en verzamelen om een aanhangertje vol te krijgen.
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Hoi, ik zit zelf ook in de bosbouw, en heb hetzelfde als jou. Kom vaak mooie kromme stukken hout tegen.
Het voordeel van mij is dat ik zelf de veroorzaker ben van die kromme stukken die er nog liggen, zit namelijk veel op een harvester (machinaal bomen rooien)
Dan word het mooie rechte hout, of dik krom hout, vaak nog opgewerkt, de rest laten we liggen.

Succes met werken in de bosbouw, het blijft toch een heerlijk beroep...

Dag Roel

komen jullie ooit de grens over (Belgisch Limburg) om te kappen? Er zitten hier thans regelmatig wel wat Nederlandse firma's. Ik zit eerder aan de planning-zijde van het bosbeheer: eigenaren informeren, vergunningen aanvragen, kappingen opvolgen, beheerplannen opmaken enzo...

Het is inderdaad een heerlijk beroep. Hierdoor heb ik ook een liefde voor hout ontwikkeld.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hoi deftone, ik woon zelf in de achterhoek (het oosten van nederland) en we werken voor 70% in duitsland. België hoeven we gelukkig niet heen, is mij ook te ver rijden...
We kunnen nu t werk allemaal nog krijgen binnen een straal van 45 autominuten, dat is toch helemaal ideaal.

Succes met het verzamelen van mooie stukken hout, van de meeste simpele stukken kun je vaak de mooiste dingen maken..
 

HaenigAn

Actieve deelnemer
3 nov 2014
49
0
Twente
Het leuk om van de achtergebleven "rommel"wat te maken
Als je ergens niks mee kunt kun je er altijd een partij gaten in boren en aan iemand geven die van de natuur hout.
Een insektenhotel hoeft er niet als een huisje uit te zien .
Met die vogelkers bedoel je waarschijnlijk Prunus serotina? Hier heet dat Amerikaanse vogelkers. Zitten mooie stukjes hout bij. Houtdraaiers kunnen er denk ik wel wat mee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.