Bedstee van MDF (voor kinderkamer)

Westlander

Nieuw lid
7 mei 2010
10
0
Hi,

MDF is ook hout?
Het schijnt zo te zijn, maar de puristen onder ons denken daar misschien anders over ;-)
Toch is dit materiaal perfect om simpel en snel mooie dingetjes van te maken.

Uiteindelijk begint alles met een goeie tekening (op de achterkant van een bierviltje) en een goede berekening (hoofdrekenen en een kladje dus ;-)).

Alles is exact op maat gemaakt. De nis in de slaapkamer is 249 breed. Het plaatmateriaal is gezaagd met slechts 4 mm marge. Uiteindelijk staat alles klem tussen de muren en is de hele constructie zelfdragend.

Ik ben begonnen met alles te laten zagen door de houthandel, want dat is iets waar ik niet echt de ruimte en gereedschap voor heb.

Ik heb hier het eindresultaat van de bedstee getoond. Het process van een stapel MDF Platen tot een product dat af is kan achter de link gevonden worden. Als je gedetaileerde vragen hebt hoor ik dat graag.
http://bedstee.profiler.nl

Gebruikte materialen:
- Bovenfrees
- Decoupeerzaag
- Meetlint
- potlood
- Schroeven (18mm en 45mm)
- Houtlijm

De totale kosten van dit zelfbouwprojectje waren:
- 180 euro MDF Plaat
- 10 euro aan balkjes (4x4 cm
- 50 euro grondverf
- 2x24 euro hoogglans
- 30 euro restmateriaal
- 35 euro schanieren

Greetz,
Ben

p.s. Er moet nog 1 blauwe laklaag overheen omdat deze nog net niet dekt.

Attached files
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
hoi ben-
zonder je te willen verontrusten maar mdf bestaat onder meer uit formaldehyde wat nog een hele tijd afgeefd en daardoor niet zo geschikt is voor het gebruik in kinderkamers.veel kinderen krijgen er last van .

groet
annette
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Dat is nog een hele klus Ben!! En het resultaat is prachtig, de kleine bewoner zal er wel erg blij mee zijn! Maak zelf ook wel eens gebruik van mdf voor een kast of om wat af te timmeren, maar er gaat, relatief, altijd veel tijd inzitten om het netjes in de verf te krijgen. Een jaar of 6 geleden gebruikte ik watergedragen grondverf van de praxis maar dat was net krijtwater. Vorig jaar eens nieuwe mdf primer van albastine gebruikt, niet goedkoop, maar wel in 1 keer dekkend. Het droogt niet strak op, het is nogal papperig, dus je moet serieus schuren als je het strak hoogglans wil afwerken.

succes met je volgend project ben!

jaap
 

August

Actieve deelnemer
22 apr 2009
134
0
Dat ziet er erg leuk uit! Heb je voor het mdf gebruik gemaakt van 18mm? Je geeft daarnaast aan dat de constructie zelfdragend is. Heb je dit gedaan door de vuren balkjes tussen de muren te bevestigen met hoekijzers?

Groetjes,

Ralph
 

Hugo

Actieve deelnemer
21 sep 2008
39
0
Mooi gedaan! Jammer alleen dat je de schroeven nog ziet zitten.
 

Westlander

Nieuw lid
7 mei 2010
10
0
Hi een ieder, hier enkele reacties:

RickKoorman
Hij is er erg blij mee, maar mocht er nog even niet in slapen vanwege het uitwasemen van de verf.

Annette: Ik heb alle MDF in de grondverf gezet in de hoop dat de MDF dampen binnen blijven. Verder is dit een nieuwbouwhuis waarbij in elke kamer een uitvoer van verse lucht zit waardoor de ruimte continue van verse lucht voorzien wordt.

Jaap
Uiteindelijk vond ik het allemaal wel meevallen
Twee keer in de grondverf deed redelijk goed zijn werk.
Ik heb alles in de buitenlucht in de eerste grondverflaag gezet. Voor een strakke afwerking heb ik de zichtbare delen binnen nog een keer gegrond.
Voor het verven had ik een electrische verfspuit gekocht. Gewoon om eens uit te proberen. Een dikke nachtmerrie in gebruik. Misschien toch niet de goedkoopste moeten nemen ;-)
Maar bedankt voor de tip. Voor het volgende MDF project zal ik deze grondverf eens proberen. Uiteindelijk gaat het toch om de uitdaging.

August
Het gebruikte materiaal is inderdaad 18 mm MDF. Ik heb begrepen dat dikkere MDF niet perse sterker is omdat de kern zachter is dan van 18mm.

Er is niets aan de muren bevestigd. De voor en achterkant van het bed zijn aan de onder en bovenkant voorzien van een balk van 4x4 cm. In de zijplaten van het bed (links en rechts) zitten uitsparingen waar deze balken precies invallen (Zie Foto's).
Op de bovenste balk rust de bodemplaat van de kast.
Op de onderste balk rust de lattenbodem.

De opbouwvolgorde.
  • Achterwand van het bed tegen de muur
  • Zijwanden links en rechts neergezet en de achterwand van het bed in de uitsparingen geschoven. Hierdoor staan de zijwanden al vast op hun plek.
  • Voorkant van het bed in de uitsparingen van de zijwanden aangebracht. Nu staan de zijwanden echt vast en kunnen geen kant meer op.
  • Hierna de bodemplaat, van de kast, op de balken aan de voor en achterkant geschoven. Deze is 8 mm dieper dan de breedte van de zijpanelen.
  • Vervolgens de achterwand van de kast achter de zijpanelen gewrongen (is 8mm MDF,dus goed buigbaar). Deze rust bovenop de onderplaat.
  • En daarna de bovenplaat bovenop de zijwanden geschoven. Ook de bovenplaat is 8 mm langer dan de zijwanden waardoor deze bovenop de achterwand rust.
In onderstaande foto is, buiten het vastschroeven van de balken aan de voor en achterkant, nog geen schroef gebruikt. Oftewel, je kunt alles weer gewoon, zonder gereedschap, uit elkaar halen. Echter, de constructie was al zo stevig dat er al, bij wijze van spreken, in geslapen kon worden.
Hugo
Ik heb erover gedacht om de schroeven weg te plamuren. Echter (en dat werd bevestigd door anderen) geeft het ook een stukje extra Jus aan het bed. Het blijft een kinderkamer en Perfectie is leuk. Speelsheid is in dit geval de reden geweest om het niet weg te werken.

Hansalmere
Ik vind MDF wel lekker werken en uiteindelijk is het een goedkoop materiaal waar je zonder veel poespas een mooie afwerking bij krijgt. Ook zijn MDF platen tot 3m20 te krijgen. Ik weet niet of dat ook voor multiplex zo is? Nu heb ik voor de staanders platen gebruikt van 2m70.

Attached files
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Mooie bedstee!
Doet me denken aan 25 jaar terug toen ik bij een oom in een echte ouderwetse bedstee bleef logeren. Ik vond het helemaal geweldig.

Maak je niet te druk over de formaldehyde damp. Een uurtje met de kleine in de auto over de A2 is veel schadelijker. Voorzichtigheid is alleen maar goed, maar soms slaat het door. De hoeveelheid formaldehyde die uit mdf vrijkomt staat in geen enkele verhouding tot de hoeveelheid schadelijke gassen die een auto uitkotst waaronder het zeer kankerverwekkende benzeen. Mdf is trouwens gewoon goedgekeurd voor het gebruik voor kindermeubels in Nederland, en er zijn weinig landen met strengere milieu en welzijn wetten dan Nederland.
 

Westlander

Nieuw lid
7 mei 2010
10
0
Coko,

Je hebt gelijk over het ritje A2, maar uiteindelijk is het een opsomming van allerlei rommel dat we binnenkrijgen. Dus echt opzoeken zal ik het niet ;-)

Onderstaande richtlijn gevonden op:http://www.milieucentraal.nl/pagina.aspx?onderwerp=Plaatmaterialen#Formaldehyde_uit_plaatmateriaal
• Ventileer uw woning goed, vooral de eerste drie maanden nadat het plaatmateriaal is geplaatst.
• Voorkom dat de hoeveelheid plaatmateriaal met formaldehyde in huis te groot wordt. Ga uit van niet meer dan 0,75 m2 spaanplaat, OSB of MDF per m3 woonruimte. Houdt daarbij rekening met materiaal dat kan zitten in vloeren, trappen, deuren, bedden, keukens, wanden en meubels.

En de GGD heeft er ook nog een flink stuk over geschreven: http://www.ggd.rotterdam.nl/smartsite2123325.dws?MainMenu=0

Mijn huis heeft 600m3 inhoud, dus heb nog wat vierkante meters te gaan ;-).

Greetz,
Ben
 

Westlander

Nieuw lid
7 mei 2010
10
0
Dank je Jan,

Zeker als je bedenkt dat ik normaal software en Websites maak ;-).

Maar het is allemaal geen rocket science en uiteindelijk kom je met een schroevendraaier en een zaag een heel eind.

Met de pronkstukjes hier op de site kun je het niet vergelijken, uiteindelijk is het maar plaatmateriaal, niet zo bijzonders. Maar m'n zoon is er blij mee en ik wilde laten zien dat dit voor iedereen te doen is.

Een ander simpel maar leuk voorbeeld van ruimtebesparing is deze. Die heb ik voor m'n andere zoon gemaakt. Een zogenaamd zweefbed. Hangt in de lucht, zonder poten. Scheelt een hoop, anders had hij een Bedpoot voor z'n neus gehad als hij TV wilde kijken :).
Wederom, niet supermooi/ingewikkeld, maar wel leuk idee (vond ik zelf).
En een pot verf doet wonderen ;-)
http://zweefbed.profiler.nl
IMAG0262-640x480.jpg



Greetz,
Ben
 

Westlander

Nieuw lid
7 mei 2010
10
0
Dank je.

Mensen die dit niet "kunnen" zijn meestal de mensen die de hele dag roepen.
Kan ik niet.
Wordt toch niets.
Heb ik nog nooit gedaan
etc

Iedereen kan alles en ja, soms zijn de mensen handig en soms wat minder. Maar uiteindelijk zit er in dit project een beetje rekenwerk (plaatmateriaal heb ik op maat laten zaken) een beetje Legowerk. Want alles past door het zagen goed in elkaar. En een roller met verf moet iedereen toch kunnen gebruiken?

OK, dat ik de deksel van de kast op m'n kop heb gehad omdat ik zo nodig alles perse zelf, in m'n uppie, in elkaar moest zetten en die platen toch wel heel erg zwaar zijn ligt aan mezelf ;-).

Ik ben van mening dat mensen zichzelf beperkingen aanpraten terwijl die er helemaal niet zijn.
OK, ik heb niet het geduld om een mooie tafel van echt hout met allerlei kunstige zwaluwstaart verbindingen te maken (ik ben meer het type beugeltjes ;-)). Maar als het echt zou moeten lukt dat me ook nog wel.

Maar nu gaan we op de psychologische toer en daar gaat dit forum niet over :).

Wederom bedankt voor de vriendelijke woorden.

Greetz,
Ben
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Ik ben het met je eens dat veel mensen zichzelf beperkingen opleggen door te denken dat ze iets niet kunnen. maar ik heb met genoeg mensen samengewerkt om te weten dat je toch een soort van basisinzicht moet hebben. Je moet een bepaalde oplossingsgerichte manier van denken hebben om dingen te kunnen maken. Dus dat iedereen zo iets kan maken ben ik niet met je eens.
En dan moet je ook nog de wil hebben om iets te maken, want je kan alleen leren door te doen, maar doen komt pas als je wilt leren.
 

Westlander

Nieuw lid
7 mei 2010
10
0
Haai Jan,

We gaan hier de Filosofische toer op geloof ik ;-)
Maar je hebt gelijk, er moet ook nog "De Wil" zijn om creatief te zijn.
Genoeg collega's van me die zeggen:
- Koop ik wel
- Laat ik wel doen
- Etc.

Die hebben volgens mij nog nooit de voldoening gehad van "Ikke Gedaan" ;-).

Op naar het volgende project
De Zweeftafel (Ik heb een verticale kolom tussen de woonkamer en keuken en daar komt deze tafel (2m20 x 1m20) "aan" te hangen):
(Constructie en berekeningen doen we wederom op een bierviltje ;-))

Greetz,
Ben

Attached files
 

DKM

Actieve deelnemer
25 mrt 2010
35
0
Niet iedereen ziet de lol ervan in, daarom is het ook niet verwonderlijk dat de vrouw of vriendin altijd begint te klagen over het goedkoopste stuk gereedschap dat je aan wilt schaffen, terwijl ze zelf een fortuin aan kleding uitgeven :lol:

Mooie projecten in ieder geval. Ik vind MDF zelf ook weleens erg makkelijk, heb ik toch ook het een en ander van gemaakt. Je zou voor je zweeftafelproject multiplex kunnen overwegen, dit schijnt gelakt een mooi resultaat op te kunnen leveren.
 

Westlander

Nieuw lid
7 mei 2010
10
0
DKM

Ik heb een hoogglas witte keuken, dus daar komt een Hoogglans Keukentafel bij. Mij bevalt het tot nu toe prima om met MDF te werken, dus ik denk dat ik het daarbij hou. En het is goed betaalbaar.

Een Tip voor het afwerken van de kopse kant van MDF.
Na het frezen, schuren en gladmaken van de Kopse kant, zuigt deze de verf als het ware nog steeds naar binnen. Door deze van tevoren met 1 op 1 verdunde houtlijm (met een kwast) in te smeren (is best een hele dunne substantie), en deze naderhand op te schuren, krijg je een perfecte afwerking.

Greetz,
Ben
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Westlander zei:
DKM

Ik heb een hoogglas witte keuken, dus daar komt een Hoogglans Keukentafel bij. Mij bevalt het tot nu toe prima om met MDF te werken, dus ik denk dat ik het daarbij hou. En het is goed betaalbaar.

Een Tip voor het afwerken van de kopse kant van MDF.
Na het frezen, schuren en gladmaken van de Kopse kant, zuigt deze de verf als het ware nog steeds naar binnen. Door deze van tevoren met 1 op 1 verdunde houtlijm (met een kwast) in te smeren (is best een hele dunne substantie), en deze naderhand op te schuren, krijg je een perfecte afwerking.

Greetz,
Ben


Voor het grondlakken schuren met korel 220 en voor het aflakken met lakschuurpapier korrel 320 schuren. Werkt net zo goed.

Je projecten zien er tof uit, ben benieuwd naar de zweeftafel. Ook hoe je die aan de kolom wilt bevestigen.
 

Westlander

Nieuw lid
7 mei 2010
10
0
Hi Ho Renault (en phonetisch rijmt dat),

De kolom is eigenlijk niet echt een drager van de tafel.

De bedoeling is dat er aan de voor en achterkant van de kolom een staander komt waar uitsparingen voor twee metalen profielen in komen. De opwaardse krachten worden via het plafond afgevoerd, de neerwaardse via de grond.

Deze profielen zullen onderling met elkaar verbonden worden om niet alleen neerwaardse krachten, maar ook zijdelingse krachten te kunnen verdelen.

Uiteindelijk krijg je dan een hefboom waarbij de tafel op het langste gedeelte ligt.
e.e.a. zal ik nog uit moeten rekenen (in mijn geval Trail and Error ;-)).

De tafel zelf zal bestaan uit 2 platen met daartussen dwarsschotjes waardoor je een licht maar stevig geheel krijgt (Denk aan een binnendeur die uit twee dunnen plaatjes bestaat met daartussen alleen karton.

Natuurlijk zullen de randen uit dikkere plaat gemaakt worden en met een frees een mooi randje. Het gebruikte plaatmateriaal zal (denk ik) bestaan uit twee MDF platen van 4 mm voor de tafel.


Uiteindelijk zal ik niet alleen aan de tafel, maar ook op de tafel moeten kunnen zitten, dus dat worden heftige krachten.
Maar ik zou ik niet zijn als ik niet voor de uitdaging ga :p.

Greetz,
Ben

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.