Kromtrekken blad/balken tafel buiten

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
voor onze tuintafel had ik iets 'simpel' bedacht en heb ik 10 vuren balken aan elkaar gelijmd om als tafelblad te gebruiken.
Dit blad heb ik behandeld met speciale olie zodat het water/weerbestendig is.
Gisterenavond hebben we de tafel buiten gezet en vandaag tot de (teleurstellende) ontdekking gekomen dat mijn blad aan de buitenkanten is kromgetrokken.
Het blad zit vastgemaakt met enkele schroeven en volgens mij heb ik de schroeven iets te hard aangedraaid in het midden waardoor daar teveel druk is gekomen.

Is er eenmalige om zoiets recht te trekken of is mijn werk gewoon een verloren moeite geweest?
Tafel heeft gewoon in de zon gestaan, niet in de regen
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Is het mogelijk foto's te plaatsen? Het verhaal het de schroeven is mij niet duidelijk. Ik vrees overigens dat de zonbeschenen kant warmer is geworden, waardoor deze meer gedroogd is en daarom in verhouding tot de andere kant meer is gekrompen.

Gr.

Hubert
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Dit is een foto van hoe de tafel er uitzag toen we ze er net hadden gezet.
Het blad heb ik dus vastgeschroefd aan de 2 onderstellen.
Een foto van het kromtrekken heb ik nog niet, deze kan ik morgenavond wel ff maken :)
Eigenlijk zijn de 2 balken aan de uiteinden wat omhoog gekomen.
De tafel stond al enige dagen klaar in mijn garage, maar deze wou niet 100% drogen.
Misschien als ik de tafel ook eens omdraai dan kan de onderkant misschien ook wat beter uitdrogen.

2015-06-07 17.02.28.jpg
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Ja, gewoon omdraaien en in de zon zetten, dan trekt deze wel weer recht, maar daarmee is het tijdelijk opgelost.
Het blad moet vrij kunnen krimpen/uitzetten t.o.v. het onderstel.
 
A

Athanor

Guest
Ik denk dat je er aan zult moeten wennen dat het blad blijft werken en je nog verrassende andere effecten van dit natuurproduct zult meemaken...... 't is hard, maar het is zo als het is.

Fons
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
De eerste regel die je moet leren bij hout is dat het voornamelijk werkt in de breedte en nauwelijks in de lengte. Als de luchtvochtigheid hoog is wordt het hout breder, als het droog is wordt het hout smaller. Ik zie in die tafel twee stalen(?) balken die dat werken in de breedte tegen proberen te gaan. Dat is gedoemd te mislukken en het hout gaat rare dingen doen. Het zal al flink schelen als je de bouten in die stalen balken de ruimte geeft zodat ze heen en weer kunnen schuiven.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Alles is volledig in hout gemaakt.
Ik heb de schroeven al iets losser gezet en er rondellen tussen gestoken (deze kan ik nog een klein beetje bewegen).
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
2015-06-23 17.38.10.jpg
2015-06-23 17.38.19.jpg
2015-06-23 17.38.28.jpg

Heb even wat hulp ingeroepen en ik heb mijn tafelblad laten schaven.
Wat lamello's tussen de balken en de onderkant verstevigd, blad ziet er al een pak beter uit nu :)
 
Laatst bewerkt:

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Je moet er op een of andere manier voor zorgen dat het blad kan uitzetten in de breedte. Nu fixeer je die richting met een dwarsbalk.
Een veelgebruikte methode is het maken van een gleufje in de dwarsbalk en hier een clip of blokje in te schuiven.
Zo blijft het blad op zijn plek (het midden van de dwarsbalk kun je moervast zetten) en het blad kan toch werken.

http://www.finewoodworking.com/assets/uploads/posts/117988/2015-03-03_10.44_.52-1_.jpg
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Het blad moet kunnen uitzetten/krimpen in de breedte t.o.v. de balkjes, daarom gleuven in de balkjes.
 
A

Athanor

Guest
Zoiets bedoelen we, waarbij dan de schroef in het midden van het groefje word gezet, zoad het bovenliggende blad naar twee kanten toe kan bewegen.

Fons


image.jpg


image.jpg
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Maar ook met olie rondom gaat het blijven werken en kromtrekken; wat je nog kunt doen is het blad 'doodzagen' (zo heet het geloof ik) door onderin parallelle zaagsnedes in de lengterichting te maken tot plm 1/3 van de dikte van het blad (je ziet het vaak aan de onderkant van vloerplanken). Uiteraard kun je dan niet doorgaan tot het eind van het blad, want dan zie je het aan de kopse kant.

Succes ermee,
Hans
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ja, ik ben benieuwd hoe de tafel zich nu gaat gedragen.
Volgende tafel zou ik nu toch anders aanpakken, met afzonderlijke latten ipv aan elkaar te zetten.
Maar nu heb ik weer iets bijgeleerd :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.