Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20
    Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2010

Kromtrekken blad/balken tafel buiten

voor onze tuintafel had ik iets 'simpel' bedacht en heb ik 10 vuren balken aan elkaar gelijmd om als tafelblad te gebruiken.
    Dit blad heb ik behandeld met speciale olie zodat het water/weerbestendig is.
    Gisterenavond hebben we de tafel buiten gezet en vandaag tot de (teleurstellende) ontdekking gekomen dat mijn blad aan de buitenkanten is kromgetrokken.
    Het blad zit vastgemaakt met enkele schroeven en volgens mij heb ik de schroeven iets te hard aangedraaid in het midden waardoor daar teveel druk is gekomen.

Is er eenmalige om zoiets recht te trekken of is mijn werk gewoon een verloren moeite geweest?
    Tafel heeft gewoon in de zon gestaan, niet in de regen

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2010
    Is het mogelijk foto's te plaatsen? Het verhaal het de schroeven is mij niet duidelijk. Ik vrees overigens dat de zonbeschenen kant warmer is geworden, waardoor deze meer gedroogd is en daarom in verhouding tot de andere kant meer is gekrompen.

Gr.

Hubert

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2010
    Dit is een foto van hoe de tafel er uitzag toen we ze er net hadden gezet.
    Het blad heb ik dus vastgeschroefd aan de 2 onderstellen.
    Een foto van het kromtrekken heb ik nog niet, deze kan ik morgenavond wel ff maken
    Eigenlijk zijn de 2 balken aan de uiteinden wat omhoog gekomen.
    De tafel stond al enige dagen klaar in mijn garage, maar deze wou niet 100% drogen.
    Misschien als ik de tafel ook eens omdraai dan kan de onderkant misschien ook wat beter uitdrogen.

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      2015-06-07 17.02.28.jpg
Bekeken:   512
Grootte:   101,6 KB
ID:        31781

Ja, gewoon omdraaien en in de zon zetten, dan trekt deze wel weer recht, maar daarmee is het tijdelijk opgelost.
    Het blad moet vrij kunnen krimpen/uitzetten t.o.v. het onderstel.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2010
    Misschien kan ik er dan best enkele ringen (rondellen) tussensteken zodat het hout toch wat kan uitzetten?

Athanor
    Guest
    Ik denk dat je er aan zult moeten wennen dat het blad blijft werken en je nog verrassende andere effecten van dit natuurproduct zult meemaken...... 't is hard, maar het is zo als het is.

Fons

De eerste regel die je moet leren bij hout is dat het voornamelijk werkt in de breedte en nauwelijks in de lengte. Als de luchtvochtigheid hoog is wordt het hout breder, als het droog is wordt het hout smaller. Ik zie in die tafel twee stalen(?) balken die dat werken in de breedte tegen proberen te gaan. Dat is gedoemd te mislukken en het hout gaat rare dingen doen. Het zal al flink schelen als je de bouten in die stalen balken de ruimte geeft zodat ze heen en weer kunnen schuiven.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2010
    Alles is volledig in hout gemaakt.
    Ik heb de schroeven al iets losser gezet en er rondellen tussen gestoken (deze kan ik nog een klein beetje bewegen).

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2010

Naam:      2015-06-23 17.38.10.jpg
Bekeken:   295
Grootte:   55,6 KB
ID:        32375

Naam:      2015-06-23 17.38.19.jpg
Bekeken:   296
Grootte:   54,1 KB
ID:        32373

Naam:      2015-06-23 17.38.28.jpg
Bekeken:   297
Grootte:   72,7 KB
ID:        32374

Heb even wat hulp ingeroepen en ik heb mijn tafelblad laten schaven.
    Wat lamello's tussen de balken en de onderkant verstevigd, blad ziet er al een pak beter uit nu
    Laatst gewijzigd door Den Deze; 25-06-15 om 10:17.

Zijn de balkjes aan de onderzijde met gleuven bevestigd ?

Forum Rechten