Project: Landelijke keuken (eiken (wit) met teakhouten blad)

Daniel

Actieve deelnemer
23 nov 2011
29
0
Dag allemaal,

Ik zou graag mijn nieuwe project met jullie willen delen en zodoende jullie tips ontvangen. Ik ben nu bezig met onze nieuwe keuken. Het wordt een opstelling met een spoeleilanden een lage wandopstelling met grote schouw. Voor deze keuken gebruik ik Ikea corpussen en lades als basis, waar een eikenhouten voorbouw en eiken ladefronten voor komen. De werkbladen worden van teakhout. Ik ben begonnen met het eiland. Hier wat foto's van de vorderingen:

972.jpg975.jpg007.jpg010.jpg011.jpg

Op dit moment ban ik dus bezig met het blad. Dat heb ik gemaakt van ruw teakhouten balken van circa 65 cm lengte, op maat gezaagd en gevlakt tot 6 cm breed en 4,5 cm hoog. Ik ben nu bezig met schuren (p40, p80, p 120, p240, p320) , ik zit nu op de gang P120.

Ik twijfel nu echter over de afwerking van het blad. Onze badombouw heb ik van hetzelfde teak gemaakt en afgewerkt met bruynzeel waxolie en wax. Het werkblad in de keuken zal echter intensiever worden gebruikt.

Wat raden jullie aan als afwerking?

Met vriendelijke groet,

Daniel
 

Daniel

Actieve deelnemer
23 nov 2011
29
0
De ladefronten en ombouw zijn zoals gezegd van eikenhout. Dit hout komt van de oude bureau's van ons kantoor, de tafelbladen.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Leuk project.

Alleen is het jammer dat je in dergelijk maatwerk met dure producten een ikea kast gebruikt waar de rijboringen doorlopen tegen boven, midden en overal.
Misschien in de toekomst het overwegen waard om zelf een laminaten binnenkast te maken op maat, zal je project een serieuze meerwaarde geven.

Mss nog een kleine vraag, waarom heb je de vaat ingestoken terwijl je lijmt?

met vriendelijke groet

Bert
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik heb ooit een keer een Eiken aanrechtblad in onze keuken gelegd (meter of 8 in U vorm) en daarbij heb ik de voorste lat 3 cm breed en 5mm dikker dan het blad gemaakt, die was met een hele flauwe bocht gefreesd zodat hij voor en achter precies de dikte van het blad had. Deze fungeerde perfect als waterkering.

Daarna hebben we er 2 lagen botenlak (2 componenten) op gesmeerd, dat spul wordt ook op een teakhouten dek gesmeerd alleen doet men er dan een beetje zilverzand doorheen voor de antislip, alleen dat heb jij niet nodig.
 

Daniel

Actieve deelnemer
23 nov 2011
29
0
Leuk project.

Alleen is het jammer dat je in dergelijk maatwerk met dure producten een ikea kast gebruikt waar de rijboringen doorlopen tegen boven, midden en overal.
Misschien in de toekomst het overwegen waard om zelf een laminaten binnenkast te maken op maat, zal je project een serieuze meerwaarde geven.

Mss nog een kleine vraag, waarom heb je de vaat ingestoken terwijl je lijmt?

met vriendelijke groet

Bert

Ja, ik weet het... Eerlijk gezegd vraag ik mij dat nu ook af. Een kwestie van tijd besparen met onderdelen die je toch niet ziet. Ik heb straks nog een 4,5 meter lange wand om deze keuze te heroverwegen!

De vaatwasser is geplaatst om ook het passtuk onder de deur op maat te kunnen maken. Dit stuk hout kan worden weggehaald om de vaatwasser uit te kunnen bouwen. De deuren en lades vallen in het hout (dus geen opbouw).

Dit is wellicht nu de eerste keuken met een ombouwkeuken om een vaatwasser (i.p.v. een keuken met een inbouwvaatwasser)!
 

Daniel

Actieve deelnemer
23 nov 2011
29
0
Ik heb ooit een keer een Eiken aanrechtblad in onze keuken gelegd (meter of 8 in U vorm) en daarbij heb ik de voorste lat 3 cm breed en 5mm dikker dan het blad gemaakt, die was met een hele flauwe bocht gefreesd zodat hij voor en achter precies de dikte van het blad had. Deze fungeerde perfect als waterkering.

Daarna hebben we er 2 lagen botenlak (2 componenten) op gesmeerd, dat spul wordt ook op een teakhouten dek gesmeerd alleen doet men er dan een beetje zilverzand doorheen voor de antislip, alleen dat heb jij niet nodig.

Wij zijn het er over eens dat het geen lak wordt als afwerking. Misschien ter illustratie een foto van onze badombouw. Hier zit waxolie (2 of 3 lagen) en daarna wax op. Onderhoud bestaat uit het eens per jaar aanbrengen van een nieuwe waxlaag. 012.jpg

Ik vraag mij echter af of er geen betere producten zijn. Graag suggesties!
 
Laatst bewerkt:

Daniel

Actieve deelnemer
23 nov 2011
29
0
Ik heb ook nog een vraagje over de bevestiging van het blad. Gelet op de afmetingen (205 bij 95 cm) moet het blad kunnen werken. Ik wil het blad aan de voorkant van het eiland bevestigen met hoekijzers aan de onderkant. Aan de achterkant moet de bevestiging dus het blad in horizontaal opzicht vrij laten bewegen. Wat is daar de beste oplossing voor de bevestiging? Een hoekijzer waarbij aan de kant van het blad een sleuf zit? Zo ja, waar kan ik die dan vinden?

Met vriendelijke groet,

Daniel
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Dat is een mooie klus.
En ach.. of je nu kastjes van de Ikea koopt, of gelamineerd hout. Dat lijkt me allebei hetzelfde.
Als je dan zelf corpussen zou gaan maken dan zou ik gelijk voor massief hout met keeplatten gaan. Maar dan wordt het wel een heel ander, langduriger project.
Op deze manier bespaar je een hoop gedoe en het resultaat is hetzelfde.

Het blad kan je met bladwervels vast zetten.
Misschien dat Roundy: Gratis aangeboden houten bladwervels er nog een paar heeft?
 

Daniel

Actieve deelnemer
23 nov 2011
29
0
Gisteravond weer wat verder gegaan. Ik heb het blad nu op maat gezaagd en geschuurd tot korrel 240. Het zagen was nog wel een uitdaging. Zie hier het resultaat:

009.jpg008.jpg010.jpg

Ook nog even gekeken hoe de spoelbak geplaatst zal worden met deze mal:

004.jpg

En raad eens wat er vandaag binnen is gekomen: de spoelbak zelf!

Hier nog wat details van de verlijming van de balken. De kopse kanten heb ik voorzien van een groef met veer verbinding. Ook de veer (10mm dik, 94 mm lang) is van teakhout. Bij de balken aan de zijkanten is de groef met veer verdekt gemaakt (halfrond). De langsverbindingen zijn koud op elkaar verlijmd.

001.jpg

De afwerking wordt - zoals het er nu uitziet - als volgt: (1) werkbladolie van Ikea (2) bruynzeel hardwaxolie en (3) bruynzeel vloeibare parketwas. Uiteraard eerst op een proefstuk!
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Dat is een mooie klus.
En ach.. of je nu kastjes van de Ikea koopt, of gelamineerd hout. Dat lijkt me allebei hetzelfde.
Als je dan zelf corpussen zou gaan maken dan zou ik gelijk voor massief hout met keeplatten gaan. Maar dan wordt het wel een heel ander, langduriger project.
Op deze manier bespaar je een hoop gedoe en het resultaat is hetzelfde.

Het blad kan je met bladwervels vast zetten.
Misschien dat Roundy: Gratis aangeboden houten bladwervels er nog een paar heeft?

Het is inderdaad heel wat meer werk maar het neemt je project wel naar een hoger niveau vind ik persoonlijk.
Elk mag natuurllijk doen en laten wat hij wil :)

p.s. Echt mooi hout dat teak!!!

Bert
 

Daniel

Actieve deelnemer
23 nov 2011
29
0
Het is inderdaad heel wat meer werk maar het neemt je project wel naar een hoger niveau vind ik persoonlijk.
Elk mag natuurllijk doen en laten wat hij wil :)

p.s. Echt mooi hout dat teak!!!

Bert

Voor mijn doen (als simpel amateur met te weinig tijd voor deze mooie hobby) ben ik tot dusverre niet ontevreden met dit niveau. Ik heb een aardig "gevecht" met mijn vrouw moeten voeren om zelf de keuken te mogen maken. De snelheid waarmee het eiland kon worden gerealiseerd (i.v.m. de spoelbak) speelde daarbij een belangrijke rol. De rest van de apparatuur heb ik nu in een tijdelijke opstelling staan, dus is gewoon bruikbaar.

Over het teakhout ben ik ook erg tevreden. Het is goed verwerkbaar. Bovendien is het altijd weer mooi om te zien wat voor hout te voorschijn komt uit zo'n ruwe balk. Voor de badombouw was ik destijds op zoek naar teak. Via marktplaats kwam ik een partij teakhouten balken tegen. Nog erg nat, maar het was zo'n mooie deal dat ik toen meteen een ruime 2 kuub heb gekocht. Altijd handig! (en een goede investering, als ik nu de teakprijzen zie, maar dat terzijde)
 
Laatst bewerkt:

Daniel

Actieve deelnemer
23 nov 2011
29
0
Dat is een mooie klus.
En ach.. of je nu kastjes van de Ikea koopt, of gelamineerd hout. Dat lijkt me allebei hetzelfde.
Als je dan zelf corpussen zou gaan maken dan zou ik gelijk voor massief hout met keeplatten gaan. Maar dan wordt het wel een heel ander, langduriger project.
Op deze manier bespaar je een hoop gedoe en het resultaat is hetzelfde.

Het blad kan je met bladwervels vast zetten.
Misschien dat Roundy: Gratis aangeboden houten bladwervels er nog een paar heeft?

Dank voor de tip! Ik moet bekennen dat ik nog nooit van bladwervels had gehoord. Ik heb net gegoogled en zie wat bedoelt, perfect! Het blad wordt aan de achterkant vastgezet met bladwervels en aan de voorkant met hoekijzertjes.
 

Daniel

Actieve deelnemer
23 nov 2011
29
0
Hier wat foto's van de spoelbak. Het is de blanco idessa 6s, een keramische bak. Als kraan hebben wij de quooker fusion. Ik zie net wel dat ik de boiler moet verplaatsen naar de linkerkant van de kast waar het ondiepe deel van de spoelbak zit, ik kom net een centimeter tekort.

033.jpg029.jpg026.jpg

Scherpe kijkers hebben wellicht gezien dat ik ook het ontwerp van de grote 80 cm kast heb gewijzigd. Daar was sprake van één grote lade, dat zijn er nu twee. Een grote lade (waar de afvalscheiding achter zit) is toch te lomp. Ik wil nog bezien of de bovenste lade nog nuttig kan worden gebruikt i.v.m. de spoelbak die daar achter komt.
 

Daniel

Actieve deelnemer
23 nov 2011
29
0
zit er nog een stankafsluiter in de afvoer? lijkt wel of de vaatwasmachine direct in de afvoer zit?

Ik wist wel dat ik iets vergat! :D

Het is nog een tijdelijke situatie, vandaar het boterhamzakje als stankafsluiter! Ik wilde eerst de spoelbak op de definitieve plek hebben voordat de afvoer definitief vast wordt gezet. Geen slecht idee, getuige de te hoge boiler van de quooker op deze locatie. Quooker gaat dus naar links, stopcontacten naar rechts. Voordeel daarvan is dat ik rechts ook weer meer plaats heb voor de sifon.
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
andere vraag

heb je de quooker direct in de kraan??? waarom niet separaat in de worktop. zo heb ik dat ook. het water is veel te heet voor de kraan

de quoteer geeft ongeveer 98 graden water wat voor de tee of coffee is , niet voor in de gootsteen
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Omdat je dan één kraan hebt met drie functies.... koud water, warm water en tegen het kookpunt aan heet water.
 

Daniel

Actieve deelnemer
23 nov 2011
29
0
Het is inderdaad een quooker fusion kraan. Koud water, warm water en heet water in dezelfde kraan (die zelf niet heet zou moeten worden). Voor het heet water heeft de kraan een aparte knop. Ook het warm water komt uit de boiler van het hete water, daartoe wordt het heet water gemengd met koud water. Het voordeel hiervan is dat je ook direct warm water hebt. Dat is in ons geval wel praktisch, want de boiler en de cv voor het warme water (wij kunnen omschakelen) zitten beiden op ruim 8 meter afstand.

Nadeel van één boiler voor warm en heet water is de grotere inhoud en dus de grotere afmetingen. De stopcontacten zitten nog niet definitief vast (drie aparte groepen, één voor vaatwasser, één voor quooker en één voor de wandcontactdozen).

Ik ga vanochtend het gat aftekenen voor de spoelbak en vervolgens uitzagen met de decoupeerzaag. Nu maar hopen dat deze zaag 4,5 cm teakhout aankan!
 

Daniel

Actieve deelnemer
23 nov 2011
29
0
Zo, het gat voor de spoelbak is gemaakt. Dat viel nog best wel tegen: voor het zagen door 4,5 cm hout heb ik twee nieuwe bladen nodig gehad. De zaagsnede is ook niet loodrecht. Gelukkig allemaal niet zichtbaar.

1106.jpg1109.jpg1108.jpg

Inmiddels is ook de eerste laag olie op het werkblad gezet:

1112.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.