Project: Landelijke keuken (eiken (wit) met teakhouten blad)

Daniel

Actieve deelnemer
23 nov 2011
29
0
En zo ziet het blad er uit na de tweede laag olie:

001.jpg

Ik zal jullie maar niet gaan vervelen met foto's van alle opvolgende lagen.
 

PascalP

Nieuw lid
25 apr 2014
19
0
Schaam je niet om meer foto's te plaatsen hoor. Dit verveelt niet zo snel.
Erg mooi gedaan!
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.200
564
Dat wordt een mooi geheel. Bescherm je de onderkant van het blad ook?
Zonder waterkering zal er vast wel eens wat water over de rand lopen, ik zou daarom aan de onderkant een waterhol frezen op 2-3 cm vanaf de randen (op tijd stoppen!).
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Mooi werk hoor! Zeker voor een eerste keer. De ikea basis kan je mooi vinden of niet maar het scheelt echt werk ( en kosten)

De randen van het gat voor de spoelbak zou ik met een rechte frees even natrekken. Zelf had ik hiervoor de decoupeer ook niet gepakt maar direct die frees. Dan heb je een mooie strak, glade afwerking die ook recht is. Niet dat dat heel veel uitmaakt overigens op die plek.

Wat ik wel nog even zou doen met die rand is het alsnog glad maken en ook goed sealen tegen water. Zeker ook de plekken waar de veren zichtbaar zijn en er wat ruimtes zijn. Je wilt daar echt geen vocht in krijgen. Vocht wat er wellicht wel kan komen als de kitlaag onder die bak een keert faalt.
 

Daniel

Actieve deelnemer
23 nov 2011
29
0
Dank voor de complimenten! De decoupeerzaag was inderdaad geen succes, 4,5 cm teak is kennelijk teveel, de zaagbladen gingen steeds scheef (niet haaks op het blad) staan. Wel steeds naar dezelfde kant, dus ik heb de zaagrichting gebruikt waarbij het blad aan de bovenkant op de juiste plek zat en uitliep richting het gat. Met de bandschuurmachine heb ik vervolgens het geheel recht gemaakt.

Ik weet niet of direct met de bovenfrees werken zou hebben gewerkt, het hout is echt vrij stevig.

Voor vocht ben ik niet bang. De spoelboek is opbouw en de zaagsnede wordt niet afgedekt door de spoelbak, dus vocht zal daar niet blijven zitten.

Ik twijfel nog over een waterhol. Als ik die frees dan wordt dat een zo klein mogelijke, iets van 2 mm diep en 5 mm breed, holle vorm.

De onderkant van het blad wordt op dezelfde wijze behandeld als de bovenkant ter voorkoming van eventueel kromtrekken. Inmiddels zitten er vier lage olie op.
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Ziet er zeer mooi uit!

Als ik het gat had moeten maken zou ik het gat kleiner (een mm of 2 aan alle zijden) inzagen met mn invalzaag, dan zou ik alleen de hoekjes met de decoupeerzaag los maken en dan op de boven of onderzijde een geleidingslatje klemmen of met dubbelzijdig tape bevestigd. En het gat dan op maat maken met de bovenfrees met een kopieerring of lager.

Blijf ons vooral trakteren op foto's, ik vind het erg leuk om te volgen hoe mooi je dit maakt.
 

Daniel

Actieve deelnemer
23 nov 2011
29
0
Weer een update. Het oliën van het blad en een zeer drukke week zorgen er voor dat er niet veel progressie is. De tweede laag grondverf is geschilderd. Omdat ik toch alvast wilde zien hoe de wasbak met kraan tot hun recht komen heb ik deze even geplaatst. Zo ziet het geheel er nu uit (dus nog niet vastgezet):

019.jpg021.jpg

Ik zit verder te dubben over het wel of niet plaatsen van een echte lade onder de spoelbak. De effectieve ruimte van een lade op die plek zou erg beperkt zijn, zie de situatie:

023.jpg024.jpg

Hebben jullie hier ideeën over? Ik neig er naar om een vals front te plaatsen.
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Ik heb een lade gemaakt, met een opstaand randje aan de achterkant, zodat er niks af kan vallen, jij moet de afvoer nog plaatsen en dan blijft er inderdaad niet veel lade over

mbt tot het uitgezaagde gat - je MOET het wel sealen. vocht komt overal en je olie doet absoluut niks. daar moet een goed vernis opkomen - vocht doet hele vervelende dingen
 

Daniel

Actieve deelnemer
23 nov 2011
29
0
Dank! In het voorste gat komt een knop waarmee de afvoer van de linker (grote) spoelbak geopend kan worden.

Inmiddels is het blok behandeld met twee lagen grondverf, het aflakken kan binnenkort van start. Daarna kan ik het blad vastzetten, waarna ook de spoelbak en kraan definitief kunnen worden geïnstalleerd.
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Ik zou kiezen voor een kleine lade ipv een vals front. Is vaak toch handig om wat kleine spulletjes in kwijt te kunnen, die je anders altijd kwijt bent (zoals bij ons de huissleutels, afstandbediening van de garage, etc.). En de ruimte is er toch, dan kun je hem net zo goed benutten.
 

Daniel

Actieve deelnemer
23 nov 2011
29
0
De paneeldeuren en -lades heb ik gemaakt met een paneeldeurenfrees van CMT op mijn stationaire freesmachine:

057.jpg

058.jpg

056.jpg

060.jpg


Het hout is 28 mm dik, dit is ook zo'n beetje de maximale dikte die deze freeskop aankan.

De laatste foto is overigens van de oorspronkelijke bovenkant van de lade onder de spoelbak, waar nu wel of geen echte lade onder komt (ben er nog steeds niet uit!).
 

Daniel

Actieve deelnemer
23 nov 2011
29
0
Tijd voor een update.

Het eiland is inmiddels bijna klaar. De lade onder de spoelbak wordt een vals front, met de afvoer van de dubbele spoelbak paste daar niets meer onder. Ook de verf zit er op, best wel mooi, al zeg ik het zelf (en dat mag ook, want mijn vrouw heeft dit schilderwerk voor haar rekening genomen!).

Ik ben nu bezig met het wandgedeelte. Het was nog redelijk wat werk om de elektra daarvoor op orde te krijgen, daar ben ik de afgelopen tijd dan ook mee bezig geweest. In totaal hebben wij op deze wand 7 wandcontactdozen met in totaal 14 contacten, verdeeld over 5 groepen (waarvan één op krachtstroom,die wij in de definitieve situatie niet gebruiken). Ik ben begonnen met de basis (weer Ikea!). Vervolgens het blad, zodat zo snel mogelijk de kookplaat (gas op glas) geïnstalleerd kan worden. In de tussentijd koken wij op een los keramisch fornuis, dat natuurlijk erg in de weg staat. Hier wat foto's:

IMG_1680.jpgIMG_1681.jpgIMG_1682.jpgIMG_1683.jpgIMG_1679.jpg

Ook niet onbelangrijk: wij hebben eindelijk een keuze gemaakt voor de deurgrepen. Het worden de Formani Timeless MG1934-160 Mat Nikkel/Ebbenhout 160 mm.
 
Laatst bewerkt:

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Welke scharnieren ga je gebruiken? Met de extra eiken opbouw passen die Ikea dingen niet meer in de oorspronkelijke gaatjes. Hoe los je dat op? Nieuwe gaatjes?
 

Daniel

Actieve deelnemer
23 nov 2011
29
0
Welke scharnieren ga je gebruiken? Met de extra eiken opbouw passen die Ikea dingen niet meer in de oorspronkelijke gaatjes. Hoe los je dat op? Nieuwe gaatjes?

De keuken krijgt voornamelijk lades, die hebben geen last van de opbouw. De ijskast en de vriezer krijgen wel deuren. Hiervoor gebruik ik traditionele scharnieren, die in de opbouw komen. De opbouw is evenals de deuren en lades 28mm dik, dus daar is genoeg ruimte aanwezig.
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Bedankt voor de input. Ik wil ook Ikea basiskastjes gaan gebruiken. Goed en goedkoop. Natuurlijk is het mooier/beter/nobeler in vol hout en blablabla, helemaal mee eens... Tijd en portemonnee willen echter ook wat. Wij hadden al een zo'n keuken in ons vorig huis en die gaat al 9 jaar mee. Alleen de deur van de vaatwas kan wat nieuwe verf gebruiken aan de bovenkant. Maar dat is wellicht omdat we niet erg zorgzaam waren. Trouwens heeft heel die keuken het best moeilijk gehad met ons ;).

Gefeliciteerd met het resultaat, ook al is ze nog niet helemaal af. Er kruipt veel werk in en over heel lang ben je nog altijd fier op het resultaat (en je vrouwtje op jou).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.