Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 38

Project: Landelijke keuken (eiken (wit) met teakhouten blad)

Dag allemaal,

Ik zou graag mijn nieuwe project met jullie willen delen en zodoende jullie tips ontvangen. Ik ben nu bezig met onze nieuwe keuken. Het wordt een opstelling met een spoeleilanden een lage wandopstelling met grote schouw. Voor deze keuken gebruik ik Ikea corpussen en lades als basis, waar een eikenhouten voorbouw en eiken ladefronten voor komen. De werkbladen worden van teakhout. Ik ben begonnen met het eiland. Hier wat foto's van de vorderingen:

972.jpg975.jpg007.jpg010.jpg011.jpg

Op dit moment ban ik dus bezig met het blad. Dat heb ik gemaakt van ruw teakhouten balken van circa 65 cm lengte, op maat gezaagd en gevlakt tot 6 cm breed en 4,5 cm hoog. Ik ben nu bezig met schuren (p40, p80, p 120, p240, p320) , ik zit nu op de gang P120.

Ik twijfel nu echter over de afwerking van het blad. Onze badombouw heb ik van hetzelfde teak gemaakt en afgewerkt met bruynzeel waxolie en wax. Het werkblad in de keuken zal echter intensiever worden gebruikt.

Wat raden jullie aan als afwerking?

Met vriendelijke groet,

Daniel

De ladefronten en ombouw zijn zoals gezegd van eikenhout. Dit hout komt van de oude bureau's van ons kantoor, de tafelbladen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2009
    Leuk project.

Alleen is het jammer dat je in dergelijk maatwerk met dure producten een ikea kast gebruikt waar de rijboringen doorlopen tegen boven, midden en overal.
    Misschien in de toekomst het overwegen waard om zelf een laminaten binnenkast te maken op maat, zal je project een serieuze meerwaarde geven.

Mss nog een kleine vraag, waarom heb je de vaat ingestoken terwijl je lijmt?

met vriendelijke groet

Bert

Ik heb ooit een keer een Eiken aanrechtblad in onze keuken gelegd (meter of 8 in U vorm) en daarbij heb ik de voorste lat 3 cm breed en 5mm dikker dan het blad gemaakt, die was met een hele flauwe bocht gefreesd zodat hij voor en achter precies de dikte van het blad had. Deze fungeerde perfect als waterkering.

Daarna hebben we er 2 lagen botenlak (2 componenten) op gesmeerd, dat spul wordt ook op een teakhouten dek gesmeerd alleen doet men er dan een beetje zilverzand doorheen voor de antislip, alleen dat heb jij niet nodig.
    If you can't fix it with a hammer, it must be electrical.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bert1991 Bekijk Berichten
    Leuk project.

Alleen is het jammer dat je in dergelijk maatwerk met dure producten een ikea kast gebruikt waar de rijboringen doorlopen tegen boven, midden en overal.
    Misschien in de toekomst het overwegen waard om zelf een laminaten binnenkast te maken op maat, zal je project een serieuze meerwaarde geven.

Mss nog een kleine vraag, waarom heb je de vaat ingestoken terwijl je lijmt?

met vriendelijke groet

Bert
    Ja, ik weet het... Eerlijk gezegd vraag ik mij dat nu ook af. Een kwestie van tijd besparen met onderdelen die je toch niet ziet. Ik heb straks nog een 4,5 meter lange wand om deze keuze te heroverwegen!

De vaatwasser is geplaatst om ook het passtuk onder de deur op maat te kunnen maken. Dit stuk hout kan worden weggehaald om de vaatwasser uit te kunnen bouwen. De deuren en lades vallen in het hout (dus geen opbouw).

Dit is wellicht nu de eerste keuken met een ombouwkeuken om een vaatwasser (i.p.v. een keuken met een inbouwvaatwasser)!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fantic Bekijk Berichten
    Ik heb ooit een keer een Eiken aanrechtblad in onze keuken gelegd (meter of 8 in U vorm) en daarbij heb ik de voorste lat 3 cm breed en 5mm dikker dan het blad gemaakt, die was met een hele flauwe bocht gefreesd zodat hij voor en achter precies de dikte van het blad had. Deze fungeerde perfect als waterkering.

Daarna hebben we er 2 lagen botenlak (2 componenten) op gesmeerd, dat spul wordt ook op een teakhouten dek gesmeerd alleen doet men er dan een beetje zilverzand doorheen voor de antislip, alleen dat heb jij niet nodig.
    Wij zijn het er over eens dat het geen lak wordt als afwerking. Misschien ter illustratie een foto van onze badombouw. Hier zit waxolie (2 of 3 lagen) en daarna wax op. Onderhoud bestaat uit het eens per jaar aanbrengen van een nieuwe waxlaag. 012.jpg

Ik vraag mij echter af of er geen betere producten zijn. Graag suggesties!
    Laatst gewijzigd door Daniel; 08-06-15 om 20:49.

Ik heb ook nog een vraagje over de bevestiging van het blad. Gelet op de afmetingen (205 bij 95 cm) moet het blad kunnen werken. Ik wil het blad aan de voorkant van het eiland bevestigen met hoekijzers aan de onderkant. Aan de achterkant moet de bevestiging dus het blad in horizontaal opzicht vrij laten bewegen. Wat is daar de beste oplossing voor de bevestiging? Een hoekijzer waarbij aan de kant van het blad een sleuf zit? Zo ja, waar kan ik die dan vinden?

Met vriendelijke groet,

Daniel

mooi project! Ik ben het wel eens met de eerder gemaakte opmerking over de corpussen.
    deze ga ik zeker volgen.

Dat is een mooie klus.
    En ach.. of je nu kastjes van de Ikea koopt, of gelamineerd hout. Dat lijkt me allebei hetzelfde.
    Als je dan zelf corpussen zou gaan maken dan zou ik gelijk voor massief hout met keeplatten gaan. Maar dan wordt het wel een heel ander, langduriger project.
    Op deze manier bespaar je een hoop gedoe en het resultaat is hetzelfde.

Het blad kan je met bladwervels vast zetten.
    Misschien dat Roundy: Gratis aangeboden houten bladwervels er nog een paar heeft?
    Groeten, Raymond

Gisteravond weer wat verder gegaan. Ik heb het blad nu op maat gezaagd en geschuurd tot korrel 240. Het zagen was nog wel een uitdaging. Zie hier het resultaat:

009.jpg008.jpg010.jpg

Ook nog even gekeken hoe de spoelbak geplaatst zal worden met deze mal:

004.jpg

En raad eens wat er vandaag binnen is gekomen: de spoelbak zelf!

Hier nog wat details van de verlijming van de balken. De kopse kanten heb ik voorzien van een groef met veer verbinding. Ook de veer (10mm dik, 94 mm lang) is van teakhout. Bij de balken aan de zijkanten is de groef met veer verdekt gemaakt (halfrond). De langsverbindingen zijn koud op elkaar verlijmd.

001.jpg

De afwerking wordt - zoals het er nu uitziet - als volgt: (1) werkbladolie van Ikea (2) bruynzeel hardwaxolie en (3) bruynzeel vloeibare parketwas. Uiteraard eerst op een proefstuk!

Forum Rechten