Salontafel met krasvast blad

Doe-het-zelver

Nieuw lid
3 jun 2015
6
0
Beste forum-leden,

Ik ben van plan een moderne salontafel van MDF te maken met een witte hoogglans afwerking. Aangezien ik een koter heb rondlopen dien ik bij de afwerking extra rekening te houden met het risico op krassen. De uitdaging is dus om een afwerking te vinden die vrij blijft van (haar-) krassen.

Hebben jullie goede ideeën hoe dit te bewerkstelligen?

Groet Willem
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Op het bootjesforum heeft een lid zijn schip in een mooie lak gezet en die daarna met twee lagen blanke lak afgewerkt. Het enige onderhoud dat nu af en toe nodig is is het licht opschuren van de blanke lak en er een nieuw laagje overheen te zetten. Ik kan me voorstellen dat je zoiets ook met parketlak op je salontafel kan doen. Desgewenst na het aanbrengen van een paar lagen polijsten, eerst waterproofen met fijn schuurpaprier (1K - 4K) en daarna met een polijstschijf op een haakse slijper.
 

Schipper

Actieve deelnemer
22 sep 2014
27
1
Die doublecoat is wel een van de beste. Helemaal krasvrij lukt natuurlijk niet maar op die manier kom je wel een heel eind. Blanke lak hierover maakt het in mijn ogen niet beter.
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
in onze spuiterij werken we met polyflex van Sikkens. Systeem van 2 k spuitplamuur, 2 K kleurlak en 2 K blanke lak die in glansgraad kan verschillen van mat tot hoog glans.
Hoogglans wordt meestal daarna nog gepolijst. Blanke vernislagen mogen absoluut geen alkydhars bevatten: die vergelen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Een hek er omheen.
Of de tafel 1,5 meter hoog maken. :p

Om de twee jaar licht opschuren en opnieuw lakken.
Ik heb nl nog nooit een hoogglans afwerking zonder krassen gezien, tenzij je er vanaf blijft (piano, autolak enz).
 

Doe-het-zelver

Nieuw lid
3 jun 2015
6
0
@Raymond: Zou 1,5 meter hoog genoeg zijn? :)

De tafel die ik voor ogen heb, lijkt in basis op onderstaande, maar wordt aan beide lange kanten voorzien van een vak dat ik aan de onderkant afwerk met eikenfineer. HPL zie ik als een mogelijkheid voor het bovenblad, maar alleen indien ik de rest daar naadloos en kleurloos op kan aansluiten middels hoogglans-lak. Is er wellicht iemand die hier ervaring mee heeft?
salontafel.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Dat ziet er wel gaaf uit zo'n tafel.
Maar ik blijf erbij dat het niet te doen is. Een salontafel, die je dagelijks gebruikt, met kleine kinderen erbij.....
Zelfs een hoogglans emaille bad (waar geen glazen, huissleutels, borden enz) op worden gezet, blijft niet krasvrij.

En met MDF zijn de randen ook niet stootvast.
Het is een mooi ontwerp, maar voor dagelijks gebruik niet praktisch.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Ik moet me bij raymond aansluiten. Indien je heel precies bent en geen (haar) krassen wilt accepteren, is er geen middel geschikt zonder dat je teleurgesteld wordt. Je kunt misschien bij een spuiter een staal laten spuiten in de lak die theoretische het beste is en deze een praktijk test geven.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Een blad van Corian? Wellicht een optie ipv hpl. Als je toch voor een afwerking gaat is het wellicht beter een eenvoudig te herstellen of aan te brengen afwerking gaat ipv een arbeidsintensieve.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.