Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 18 van de 18
    Bedankt voor alle reacties. Voor de duidelijk al de achtergrond informatie:

Mijn ouders hebben in 2007 een vakwerkhuis gekocht in een Duits dorpje aan de Moezel. Vanaf Eindhoven ongeveer 3 uur rijden. Mooie omgeving apart, oud en leuk huis. Er moet nog veeeeel aan gebeuren maar goed dat is niet heel erg. Bij een oud huis horen oude balken dus kregen we via een tip van de timmerman om te gaan kijken bij een 'stortplaats' Met de aanhanger erna toe en daar lag een metershoge stapel met van alles en nog wat:2012houthalen02.jpg Ik denk dat 90% brandhout was maar er zaten veel mooie balken bij, een groot aantal is gebruikt om een stuk vakwerk te vervangen in oude stijl. De rest ligt nu te liggen. De bedoeling is om een aantal douglas balken te bekleden met een plank oud eiken hout. Daarom moeten we balken in planken zagen, en het zou misschien ook wel wat zijn om een klein stukje eiken vloer te leggen. De lintzaag zal in de toekomst voor veel andere projecten gebruikt worden maar niet heel intensief.
    Tijd voor een ''wijze'' quote:
    ''Alleen de domme ruimen op, de geniën overzien de chaos...''

Lars, ik kan je adviseren om eens bij ebay.de te kijken en dan bij kleinanzeigen zoeken naar Bandsage in de rubriek heimwerken.

hier zie je voor redelijke prijsjes grotere lintzagen staan die zullen voldoen.

De grote vraag is hebben jullie daar krachtstroom?

De maten die je wil zagen zijn behoorlijk dus denk aan 600 tot 800 mm wieldiameter wat te prefereren is.

Denk aan prijzen van circa €150 tot €500 voor deze machines.

Duitsland is groot maar een dagje expeditie kan een hoop besparen.

Als je echt goed planken wil zagen, dan denk ik aan zoiets: http://www.krueger-maschinen.de/cata...UH_800_TR.html

incl. BTW kun je daar toch een best autotje van kopen.

Het advies om daar ter plekke iemand te zoeken (houtzagerij, mobiele zaag) lijkt me dan ook goed. http://kleinanzeigen.ebay.de/anzeige...C3%A4gewerk/k0 bijvoorbeeld.

Die balken herzagen is inderdaad een klus voor een herzaagmachine. Op een klassieke zware lintzaag gaat het met wat geklooi ook wel lukken, met de lichte machientjes daarentegen is het een hopeloze zaak, die liggen in puin na één balk.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat er één houtzagerij aan wil beginnen, oude balken herzagen waar gegarandeerd de nodige ingeroeste spijkers inzitten is geen geliefkoosd materiaal voor die mannen of hun machines. Als er eentje aan begint zal het prijskaartje navenant zijn.

Hier in de regio ken ik een bedrijf welke regelmatig oude balken moeten zagen omdat men de buitenste (verweerde) laag hergebruikt voor (zeer)duur meubelwerk. De klus word geklaard op een Stenner en als men met een klus start hangen er een 15 tal scherpe lintzagen klaar, terwijl de slijper dan alle dagen langskomt om de botte zagen op te halen en geslepen exemplaren terug te brengen. Sommige dagen worden er 2 zaaglinten per uur opgesoupeerd Vastgeroeste spijkers, steenslag, cementresten, zand, etc... allemaal zooi waar een zaaglint niet van houd. Gouden tijden dan voor de slijpdienst.
    De Stenner machine is nu drie jaar oud en het blad van de machine is al eens opnieuw vlak geslepen omdat er serieuze spoorvorming was in het blad Het herzaagwerk van oude rommel is de pest voor gelijk welke machine, als uitvoerder word je daar niet blij van.

Bedankt voor alle reacties, hoogst waarschijnlijk wordt dit het nieuwe plan:
    Een lintzaag kopen voor algemeen werk waarschijnlijk toch de Dewalt, de kosten voor een mobiele zaag vallen op zich best mee dus we hopen dat we hiermee mooie planken kunnen krijgen. Een voordeel is dat er weinig tot geen spijkers in zitten :-) Toch zal het wel verleidelijk zijn om het toch op de Dewalt te proberen...

Athanor
    Guest
    Ervaring is de beste leermeester!

Fons

Joh, gewoon een stellinkje bouwen en zelf aan de slag.

5-8 1 072.jpg

Op die manier kan het natuurlijk ook! Toevallig lag er in het huis zo'n zelfde zaag dus theoretisch zouden we het kunnen proberen.

Ik ga er vanuit dat de balken zagen met Dewalt een fiasco wordt maar daar komen we redelijk snel achter en dan weten we het weer voor de volgende keer...

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten