Welke Lintzaag? Advies gevraagd, Budget 1000 euro

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Hallo iedereen,

Mijn vader wil binnenkort een lintzaag kopen om eiken balken te zagen, het budget is maximaal 1000 euro maar een machine van een paar honderd euro goedkoper zal waarschijnlijk beter in de smaak vallen.
Wat gaan we er mee doen? De bedoeling is om oude eiken balken (200-300 jaar oud) te verzagen tot planken van 10mm dik. De balken verschillen nogal wat in maat maar de kleinste beginnen bij 120x120mm en de grootste 200-250mm. De lengte is maximaal 3500mm maar de meeste zijn een meter korter.
Ik heb al wat onderzoek gedaan naar verschillende lintzagen. De meeste zagen zoals makita zagen tot 165mm. Dat is eigenlijk te weinig voor de wat grotere balken. Ik kwam daarna uit op de Dewalt:

https://www.kruis.nl/electrisch/lintzagen/dewalt-lintzaagmachine-dw876

Of de:

http://www.toolnation.nl/holzstar-hbs351-2-lintzaagmachine-230-volt.html

Zaaghoogte is 200mm wat voor bijna al de balken hoog genoeg zal zijn, er zit een motor in van 1000w is dit genoeg om oud eiken te zagen? Ik denk zelf van wel met een goed lint maar snel zal het niet gaan, daarbij kreeg ik wel twijfels bij andere tafels met een vermogen onder de 750w. Iemand advies of de Dewalt een geschikte machine is hiervoor? Iemand nog andere merken die in aanmerking kunnen komen? Hoe zit het met de geleiding van deze machines? Moeten deze alsnog worden gemodificeerd? Alles reacties zijn welkom!

vriendelijke groet,

Lars
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik zou de maximale zaaghoogte, net als het optimale verbruik van een auto, niet als maatgevend zien voor dag in dag uit gebruik.
Ik zaag brandhout met een 500 mm lintzaag met 3 PK (Sipa 500, zoals deze http://link.marktplaats.nl/m934879218, en met een scherp lint is 200 mm geen enkel probleem. Maar linten blijven niet zo lang zo scherp, en je kunt ook goed merken dat zagen dwars op de nerf veel beter gaat dan in de lengterichting zagen (wat jij wil gaan doen).

Als je rechte planken van 10 mm dik wil zagen in de lengterichting, heb je een fatsoenlijke spanning op je zaagblad nodig. Ik zou niet voor minder dan 500/600 mm wieldiameter of minder dan 3 PK gaan - en dus een lintzaag op krachtstroom, met een tafel die dit gewicht ook kan tillen (!). Gelukkig worden heel grote lintzagen weer goedkoper, maar ik denk dat je budget te optimistisch ingeschat is.

Bv. zoiets als dit http://link.marktplaats.nl/m935066224. Of een gebruikte mobiele zaagmachine, dat kan natuurlijk ook en is ergonomisch ook goed te doen, lijkt me.

Verder zou ik even goed nadenken over de logistiek (kettingtakel, roltafel) e.d. waar je die balken mee wil gaan bewegen.
 

kluppel74

Nieuw lid
22 jun 2012
8
0
Hoi Lars, met de machines die je op het oog hebt kan je onmogelijk zulke zware balken zagen. Hoe ben je van plan een eiken balk van 250x250 en 3,5 meter lang op de zaag te leggen? Laat staan hem in plankjes van 10mm te zagen. Ik heb het zelf ook gedaan (150mm/150mm) met een veel zwaardere lintzaag met drie personenen ben blij dat het lint het overleeft heeft.

Zagen tegen een geleider in dit zwaar hout is niet makkelijk, je kan het proberen maar je moet inderdaad een zeer zware lint zaag hebben en een geleiding voor de balken gaan bouwen.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Bedankt voor de reactie.

Ik zou de maximale zaaghoogte, net als het optimale verbruik van een auto, niet als maatgevend zien voor dag in dag uit gebruik.

Gelukkig wordt de lintzaag niet dag in dag uit gebruikt. Ik schat dat er ongeveer 20 balken liggen die in het verloop van het jaar gezaagd gaan worden.

Een mobiele zaag zou handiger zijn maar we willen de lintzaag ook gebruiken voor ander zaagwerk en dan is een lintzaag toch wel wat veelzijdiger.

Een roltafel kan inderdaad wel erg handig zijn, hoewel het gewicht toch nog best mee valt.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
We hebben met 2 man de balken getild en zelfs de zwaarste balk gaat met z'n tweeën prima. Een roltafel zou natuurlijk handiger zijn moet er wel bij vermelden dat dat 75% van de balken 150x150mm is en tussen de 2,5 en 3 meter lang zijn. Gelukkig is de balk van 250x200mm nog geen 2,50m maar eerder 2,20 (zo uit mijn hoofd)
Maar het is dus wel verstandig om een lintzaag te kopen die aanzienlijk meer vermogen heeft dan de 1000 van Dewalt?
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Ik zou met dit soort balken ook voor een veel zwaardere lintzaag gaan dan de door jouw genoemde de Walt. Kijk idd eens naar bijv. die Sipa die op marktplaats staat.

Je kunt een balk wel kunnen tillen met zijn tweeën, maar met die lengtes moet je toch echt wel een gehele goede ondersteuning hebben om te waarborgen dat deze goed langs het lint gaat zonder teveel zijwaartse spanning.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Dat is inderdaad waar, net even overgelegd en de kans is ook erg groot dat er iets van een roltafel wordt aangeschaft.

Nog een ander belangrijk punt is dat de zaag eigenlijk naar Duitsland moet (een rit van 3 uur) Het lijkt me zelf een slecht idee om een tweedehands machine in een aanhanger te leggen? Trillingen zal de machine niet ten goede doen lijkt me?
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
Laat gewoon een mobiele zaagmachine komen en je hebt ze zonder problemen op maat gezaagd. Ik denk dat de prijs je mee gaat vallen. Koop van het overgebleven geld een leuke "handzame" lintzaag.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik neem aan dat het plan is ontstaan doordat zich een kans voordeed gratis aan mooie eiken balken te komen en er ""dus bijna voor niks"" mooie plankjes kunnen worden gemaakt. Alleen maar even zagen en..... aan het eind hou je ook nog een ""lintzaagje"" over.

Maar ze vergen 6 uur rijden. Het vergt hulpmiddelen (aanhanger, geleiding, rollen etc) en een lintzaag die VEEL groter is dan je wilde
Werkelijke kosten van je eindproduct zijn niet zo aantrekkelijk laag als in eerste instantie leek. Tenzij....... ja tenzij, zoals vaker met dit soort projecten ook die manuren, autokosten, hulpmiddelen en duurdere zaag "gratis' zijn.. (En Lars, .... ik zou ook gecharmeerd zijn van zo"n avontuurtje :), juist daarom is het goed even eerlijk naar de werkelijke kosten te kijken. Om in balans te blijven he. Althans ... dat geldt voor mij).

Mvg
klaas0639
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Bedankt voor alle reacties. Voor de duidelijk al de achtergrond informatie:

Mijn ouders hebben in 2007 een vakwerkhuis gekocht in een Duits dorpje aan de Moezel. Vanaf Eindhoven ongeveer 3 uur rijden. Mooie omgeving apart, oud en leuk huis. Er moet nog veeeeel aan gebeuren maar goed dat is niet heel erg. Bij een oud huis horen oude balken dus kregen we via een tip van de timmerman om te gaan kijken bij een 'stortplaats' Met de aanhanger erna toe en daar lag een metershoge stapel met van alles en nog wat:2012houthalen02.jpg Ik denk dat 90% brandhout was maar er zaten veel mooie balken bij, een groot aantal is gebruikt om een stuk vakwerk te vervangen in oude stijl. De rest ligt nu te liggen. De bedoeling is om een aantal douglas balken te bekleden met een plank oud eiken hout. Daarom moeten we balken in planken zagen, en het zou misschien ook wel wat zijn om een klein stukje eiken vloer te leggen. De lintzaag zal in de toekomst voor veel andere projecten gebruikt worden maar niet heel intensief.
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Lars, ik kan je adviseren om eens bij ebay.de te kijken en dan bij kleinanzeigen zoeken naar Bandsage in de rubriek heimwerken.

hier zie je voor redelijke prijsjes grotere lintzagen staan die zullen voldoen.

De grote vraag is hebben jullie daar krachtstroom?

De maten die je wil zagen zijn behoorlijk dus denk aan 600 tot 800 mm wieldiameter wat te prefereren is.

Denk aan prijzen van circa €150 tot €500 voor deze machines.

Duitsland is groot maar een dagje expeditie kan een hoop besparen.
 

tuoh

Oud hout
Die balken herzagen is inderdaad een klus voor een herzaagmachine. Op een klassieke zware lintzaag gaat het met wat geklooi ook wel lukken, met de lichte machientjes daarentegen is het een hopeloze zaak, die liggen in puin na één balk.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat er één houtzagerij aan wil beginnen, oude balken herzagen waar gegarandeerd de nodige ingeroeste spijkers inzitten is geen geliefkoosd materiaal voor die mannen of hun machines. Als er eentje aan begint zal het prijskaartje navenant zijn.

Hier in de regio ken ik een bedrijf welke regelmatig oude balken moeten zagen omdat men de buitenste (verweerde) laag hergebruikt voor (zeer)duur meubelwerk. De klus word geklaard op een Stenner en als men met een klus start hangen er een 15 tal scherpe lintzagen klaar, terwijl de slijper dan alle dagen langskomt om de botte zagen op te halen en geslepen exemplaren terug te brengen. Sommige dagen worden er 2 zaaglinten per uur opgesoupeerd:( Vastgeroeste spijkers, steenslag, cementresten, zand, etc... allemaal zooi waar een zaaglint niet van houd. Gouden tijden dan voor de slijpdienst.
De Stenner machine is nu drie jaar oud en het blad van de machine is al eens opnieuw vlak geslepen omdat er serieuze spoorvorming was in het blad:mad: Het herzaagwerk van oude rommel is de pest voor gelijk welke machine, als uitvoerder word je daar niet blij van.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Bedankt voor alle reacties, hoogst waarschijnlijk wordt dit het nieuwe plan:
Een lintzaag kopen voor algemeen werk waarschijnlijk toch de Dewalt, de kosten voor een mobiele zaag vallen op zich best mee dus we hopen dat we hiermee mooie planken kunnen krijgen. Een voordeel is dat er weinig tot geen spijkers in zitten :) Toch zal het wel verleidelijk zijn om het toch op de Dewalt te proberen...
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Op die manier kan het natuurlijk ook! Toevallig lag er in het huis zo'n zelfde zaag dus theoretisch zouden we het kunnen proberen.

Ik ga er vanuit dat de balken zagen met Dewalt een fiasco wordt maar daar komen we redelijk snel achter en dan weten we het weer voor de volgende keer...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.