Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Question Welke Lintzaag? Advies gevraagd, Budget 1000 euro

Hallo iedereen,

Mijn vader wil binnenkort een lintzaag kopen om eiken balken te zagen, het budget is maximaal 1000 euro maar een machine van een paar honderd euro goedkoper zal waarschijnlijk beter in de smaak vallen.
    Wat gaan we er mee doen? De bedoeling is om oude eiken balken (200-300 jaar oud) te verzagen tot planken van 10mm dik. De balken verschillen nogal wat in maat maar de kleinste beginnen bij 120x120mm en de grootste 200-250mm. De lengte is maximaal 3500mm maar de meeste zijn een meter korter.
    Ik heb al wat onderzoek gedaan naar verschillende lintzagen. De meeste zagen zoals makita zagen tot 165mm. Dat is eigenlijk te weinig voor de wat grotere balken. Ik kwam daarna uit op de Dewalt:

https://www.kruis.nl/electrisch/lint...gmachine-dw876

Of de:

http://www.toolnation.nl/holzstar-hb...-230-volt.html

Zaaghoogte is 200mm wat voor bijna al de balken hoog genoeg zal zijn, er zit een motor in van 1000w is dit genoeg om oud eiken te zagen? Ik denk zelf van wel met een goed lint maar snel zal het niet gaan, daarbij kreeg ik wel twijfels bij andere tafels met een vermogen onder de 750w. Iemand advies of de Dewalt een geschikte machine is hiervoor? Iemand nog andere merken die in aanmerking kunnen komen? Hoe zit het met de geleiding van deze machines? Moeten deze alsnog worden gemodificeerd? Alles reacties zijn welkom!

vriendelijke groet,

Lars
    Laatst gewijzigd door Lars.; 07-06-15 om 22:08.
    Tijd voor een ''wijze'' quote:
    ''Alleen de domme ruimen op, de geniën overzien de chaos...''

Ik zou de maximale zaaghoogte, net als het optimale verbruik van een auto, niet als maatgevend zien voor dag in dag uit gebruik.
    Ik zaag brandhout met een 500 mm lintzaag met 3 PK (Sipa 500, zoals deze http://link.marktplaats.nl/m934879218, en met een scherp lint is 200 mm geen enkel probleem. Maar linten blijven niet zo lang zo scherp, en je kunt ook goed merken dat zagen dwars op de nerf veel beter gaat dan in de lengterichting zagen (wat jij wil gaan doen).

Als je rechte planken van 10 mm dik wil zagen in de lengterichting, heb je een fatsoenlijke spanning op je zaagblad nodig. Ik zou niet voor minder dan 500/600 mm wieldiameter of minder dan 3 PK gaan - en dus een lintzaag op krachtstroom, met een tafel die dit gewicht ook kan tillen (!). Gelukkig worden heel grote lintzagen weer goedkoper, maar ik denk dat je budget te optimistisch ingeschat is.

Bv. zoiets als dit http://link.marktplaats.nl/m935066224. Of een gebruikte mobiele zaagmachine, dat kan natuurlijk ook en is ergonomisch ook goed te doen, lijkt me.

Verder zou ik even goed nadenken over de logistiek (kettingtakel, roltafel) e.d. waar je die balken mee wil gaan bewegen.

Hoi Lars, met de machines die je op het oog hebt kan je onmogelijk zulke zware balken zagen. Hoe ben je van plan een eiken balk van 250x250 en 3,5 meter lang op de zaag te leggen? Laat staan hem in plankjes van 10mm te zagen. Ik heb het zelf ook gedaan (150mm/150mm) met een veel zwaardere lintzaag met drie personenen ben blij dat het lint het overleeft heeft.

Zagen tegen een geleider in dit zwaar hout is niet makkelijk, je kan het proberen maar je moet inderdaad een zeer zware lint zaag hebben en een geleiding voor de balken gaan bouwen.

Bedankt voor de reactie.

[QUOTE=Jurriaan;150010]Ik zou de maximale zaaghoogte, net als het optimale verbruik van een auto, niet als maatgevend zien voor dag in dag uit gebruik.

Gelukkig wordt de lintzaag niet dag in dag uit gebruikt. Ik schat dat er ongeveer 20 balken liggen die in het verloop van het jaar gezaagd gaan worden.

Een mobiele zaag zou handiger zijn maar we willen de lintzaag ook gebruiken voor ander zaagwerk en dan is een lintzaag toch wel wat veelzijdiger.

Een roltafel kan inderdaad wel erg handig zijn, hoewel het gewicht toch nog best mee valt.

We hebben met 2 man de balken getild en zelfs de zwaarste balk gaat met z'n tweeën prima. Een roltafel zou natuurlijk handiger zijn moet er wel bij vermelden dat dat 75% van de balken 150x150mm is en tussen de 2,5 en 3 meter lang zijn. Gelukkig is de balk van 250x200mm nog geen 2,50m maar eerder 2,20 (zo uit mijn hoofd)
    Maar het is dus wel verstandig om een lintzaag te kopen die aanzienlijk meer vermogen heeft dan de 1000 van Dewalt?

Ik zou met dit soort balken ook voor een veel zwaardere lintzaag gaan dan de door jouw genoemde de Walt. Kijk idd eens naar bijv. die Sipa die op marktplaats staat.

Je kunt een balk wel kunnen tillen met zijn tweeën, maar met die lengtes moet je toch echt wel een gehele goede ondersteuning hebben om te waarborgen dat deze goed langs het lint gaat zonder teveel zijwaartse spanning.

Dat is inderdaad waar, net even overgelegd en de kans is ook erg groot dat er iets van een roltafel wordt aangeschaft.

Nog een ander belangrijk punt is dat de zaag eigenlijk naar Duitsland moet (een rit van 3 uur) Het lijkt me zelf een slecht idee om een tweedehands machine in een aanhanger te leggen? Trillingen zal de machine niet ten goede doen lijkt me?

Laat gewoon een mobiele zaagmachine komen en je hebt ze zonder problemen op maat gezaagd. Ik denk dat de prijs je mee gaat vallen. Koop van het overgebleven geld een leuke "handzame" lintzaag.

Ik zou een aanhanger huren en de hele zwik bij een lokale zagerij afgeven

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Ik neem aan dat het plan is ontstaan doordat zich een kans voordeed gratis aan mooie eiken balken te komen en er ""dus bijna voor niks"" mooie plankjes kunnen worden gemaakt. Alleen maar even zagen en..... aan het eind hou je ook nog een ""lintzaagje"" over.

Maar ze vergen 6 uur rijden. Het vergt hulpmiddelen (aanhanger, geleiding, rollen etc) en een lintzaag die VEEL groter is dan je wilde
    Werkelijke kosten van je eindproduct zijn niet zo aantrekkelijk laag als in eerste instantie leek. Tenzij....... ja tenzij, zoals vaker met dit soort projecten ook die manuren, autokosten, hulpmiddelen en duurdere zaag "gratis' zijn.. (En Lars, .... ik zou ook gecharmeerd zijn van zo"n avontuurtje , juist daarom is het goed even eerlijk naar de werkelijke kosten te kijken. Om in balans te blijven he. Althans ... dat geldt voor mij).

Mvg
    klaas0639

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten