Nieuw lid

volkerink

Actieve deelnemer
2 mei 2010
44
1
www.volkerink.info
Mijn naam is Jo Volkerink en ik volg dit forum al enige tijd. Een jaar geleden heb ik mij op de houtbewerking gestort en ik ben niet meer uit de schuur te branden. Het internet is een geweldig medium voor mij. Zoals ook op dit forum leer je veel en krijg je ook veel inspiratie door de getoonde werkstukken.
Een paar jaar geleden heb flink wat Festool machines ingeslagen. Ik zat midden in een verbouwing en toen was er geen aannemer te vinden die tijd had om aan de slag te gaan. Je kreeg zelfs geen offerte. Dat is nu wel anders. De besparing op de aannemer is volledig op gegaan aan Festool apparatuur maar dat maakte de klus wel een stuk eenvoudiger. Vervolgens ben ik een tijd bezig geweest om mijn schuur op orde te krijgen zodat het gereedschap een goede plaats kreeg. Dit heeft zo een jaartje geduurd en toen kreeg ik mijn eerste opdracht. Mijn vrouw vond dat ik een nieuw bureau moest maken. Je hebt dat dure gereedschap toch niet voor niets. Vanaf dat moment ben ik behoorlijk productief geweest. Mijn laatste werkstuk was een gangkast (ook weer een opdracht van mijn vrouw). De foto heb ik bijgevoegd. Aangezien ik ook nog een website heb (die niet gebruikt werd) heb ik mijn andere werkstukken daarop gezet. (http://www.volkerink.info)
Ik hoop dat het lukt.

Attached files
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ziet er netjes uit Jo! Ook mooi dat jouw vrouw je hobby steunt, we zien jou dus voorlopig niet bij "help mijn man heeft een hobby" ;) .
Wij zijn hier altijd geintersseerd in de werkwijze en de gebruikte houtsoorten, dus als je daar wat meer over kan vertellen zou mooi zijn.
 

meblisto

Actieve deelnemer
5 mrt 2010
31
0
Welkom op dit forum.

Als je al die projecten op je website in één jaar hebt gemaakt ben je inderdaad erg productief geweest!
Mooie meubelen zeg!
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Welkom Jo. Je projecten zien er goed uit. Ook het gebruik van al die verschillende houtsoorten is mooi om te zien. Ik vind zelf die spiegels heel erg apart.
 

volkerink

Actieve deelnemer
2 mei 2010
44
1
www.volkerink.info
Bedankt voor jullie reacties.

Voor het blad en de ladefronten heb ik gestoomd peren gebruikt (gekocht bij de Arnhemse fijnhouthandel) en voor het frame heb ik esdoorn gebruikt (gekocht bij fijnhouthandel Drente). Het hout heeft eerst een paar weken in mijn schuur gelegen om te acclimatiseren en ik ben toen begonnen de profiellatjes voor de ronde hoeken te frezen. Hiervoor heb ik een freessetje van Amana Tool gebruikt (http://www.amanatool.com/tambour/). Ik had de hoeken eerst schuin willen maken maar het freessetje was net binnen gekomen dus toen maar voor rond gekozen om zo het setje ook te kunnen testen. Het zijn overigens geen deurtjes die je open kunt schuiven. Het leek me niet zo zinvol en ik had mijn twijfel of het wel soepel zou lopen.
Voor het frame en de ladegeleidingen heb ik het esdoorn op een dikte van 20mm geschaafd en op 40mm breed gezaagd. De verbindingen zijn met de Domino van Festool gemaakt. Het blad en de ladefronten zijn ook verlijmd en verbonden middels het Domino systeem.
Voor het ronde deel van het frame heb ik eerst van multiplex een sjabloon gemaakt en vervolgens deze met de bovenfrees uitgefreesd.
De laden zijn ook van esdoorn gemaakt en met Domino’s in elkaar gezet. Voor de bodems 12mm populieren multiplex gebruikt. Aangezien er nog wat profiellatjes van de ronde hoeken waren overgebleven heb ik deze gebruikt om de multiplex voet mee af te werken. Achteraf gezien was een egale afwerking wellicht mooier en praktischer geweest.
Vervolgens uitbundig schuren, schuren en nog eens schuren. Het geheel afgewerkt met 2 lagen wasolie.
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Welkom Jo!
Het is inderdaad indrukwekkend wat je allemaal hebt geproduceerd, mooie en originele werkstukken. Ik zie dat je veel gebruik maakt van afrormosia hout, is dat met een bepaalde reden? Ik ken het niet, wel van naam, maar nog nooit mee gewerkt.

Heb je nog bepaalde tips voor het bewerken van afrormosia?

gr, Wim
 

volkerink

Actieve deelnemer
2 mei 2010
44
1
www.volkerink.info
Hallo Wim,

Mijn eerste project was een bureau en ik wou een beetje weg van de geijkte houtsoorten zoals eiken en beuken. Na een bezoekje aan een houthandel waar een aantal monsterplankjes aan de wand hingen vond ik het afrormosia een mooie houtsoort. Ik heb toen wat teveel ingekocht en dit opgemaakt aan wat andere projectjes. Het hout is goed te bewerken maar heeft wel wat kruisdraad hetgeen wel flink wat extra schuren ten gevolge heeft. Het is momenteel praktisch niet meer te koop want het staat op een lijst van verboden houtsoorten. Net als Rio Palissander wat ik echt een mooie houtsoort vind. Bij de Arnhemse fijnhouthandel hebben ze een hobbyzolder waar je kleinere stukken exotisch hout kunt kopen. Schandalig duur maar wel leuk om eens iets anders te proberen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Welkom op ons mooie forum Jo! Wat een mooie dingen heb je al gemaakt. Mooi verhaal ook hoe je begonnen bent, je hebt vast geen spijt van je initiatief om zelf aan de slag te gaan.

jaap
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Wat een collectie!
Zijn je notendoosjes op een draaibank gemaakt of gebruik je een andere methode?
Kan je uitleggen hoe je te werk gaat om de pennendoosjes te maken?
Groeten,
Bram
 

berton

Actieve deelnemer
28 aug 2010
80
0
Welkom,

Ziet er allemaal mooi uit, vooral kastje met die ronding vind ik mooi.

Wat voor gereedschap/machines gebruik je allemaal?

Gr. Berton
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik vind zelf de trofee'en wel erg leuk gemaakt. De snijplank is een leuke manier. Deze ga ik ook eens"lenen".

Ben zeer benieuwd naar de komende projecten.
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Erg leuke site met verrassende werkstukken. Ook het filmpje van de spelende veestapel vind ik erg leuk.

Krijgen we de werkplaats ook te zien? :D
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Hallo Jo, van harte welkom.
Geen aannemer kunnen vinden en zelfs geen offerte krijgen, inderdaad een bekend verschijnsel de afgelopen jaren, heeft je er toe gebracht om het zelf maar te gaan doen.
Goed dat je vrouw de drijvende kracht is, want wat ik gezien heb op je website ziet er fantastisch uit.
Hoop nog veel mooie dingen van je te zien.
Je woont in Hardenberg heb ik gezien, daar kwam ik in de jaren 90 erg dikwijls, zaten toen in Collendoorn met mijn jongste dochter om paard te rijden, heb aan Hardenberg leuke herinneringen, dronken dikwijls koffie bij de koffiepot in het centrum na het winkelen.
Groeten, Ad
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Jeetje, ik dacht dat ik wel snel kon leren, maar gezien jouw projecten en de korte tijd waarin je dat allemaal leert....proficiat. Mooie werkstukken.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ziet er uit als een degelijke kwaliteit, complimenten!

Kun je toelichten hoe je de snijplank hebt gemaakt?
 

volkerink

Actieve deelnemer
2 mei 2010
44
1
www.volkerink.info
Beste houtbewerkers,

Ik ben inderdaad maar heel kort op dit leuke forum actief geweest. In die tijd was ik niet uit de schuur te slaan en dat werd me niet door mijn eega in dank afgenomen. Omdat er ook flink verbouwd moest worden bij mijn dochter heb ik maar even een time out genomen van deze fantastische hobby.
De laatste dagen was ik overigens wel weer op dit forum aan het rondkijken om weer wat inspiratie op te doen. Ik ga het zeker weer oppakken maar doe het dan wat rustiger aan.
Bedankt voor de leuke reacties.

Groetjes Jo
 

volkerink

Actieve deelnemer
2 mei 2010
44
1
www.volkerink.info
Enkele foto's van mijn werkplaats.
In het beging vond ik het een aardige ruimte, nu is hij aan de krappe kant maar ik red me er prima mee.
Ik gebruik veel Festool gereedschap en daarnaast heb ik een lintzaag en vlak- en vandikte bankje van Metabo. De lintzaag staat op een module van Festool waarin een freesmachine en een zaagmachine gebruikt kan worden. Uiteraard moet er dan even wat tilwerk verricht worden.

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.