Tuintafel met zwaluwstaarten

tomwyckhuys

Nieuw lid
16 apr 2009
13
0
Hallo houtvrienden,

Na enkele tekeningen te maken met sketchup ben ik tot het volgende gekomen.
Ik heb een tuintafel gemaakt voor bij ons thuis.
De houtsoort is Afrormosia en kreeg 3 afwerkingslagen met olie.(Australian timber oil van cabot).
Voor de verbindingen heb ik gekozen voor zwaluwstaartverbindingen (liever moeilijk doen dan gemakkelijk he!!) .
Het tafelblad en de zijkant zijn massieve stroken die ik verlijmd heb met behulp van een verlijmingfrees (een visbekfrees bij ons in de volksmond).
De afmetingen zijn 2400mm lengte, 950mm breedte en 760mm hoogte.
Enkel de buitenste balken zijn 60mm dikte, het binnenblad is 30mm dikte. (dit kan je zien op de foto's)
Dit om hout, geld en gewicht te sparen.
De buitenste tafelpoten zijn 148mm breedte en 100mm dikte.
Hopelijk kunnen de foto's jullie bekoren.
Nu nog wachten op het mooie weer zodat we de tafel kunnen gebruiken.
Groeten Tom.

Attached files
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Tom,

Heel erg mooi!
Afrormosia is niet het eenvoudigste hout om te bewerken.
En dan zo keurig met zwaluwstaarten, vakwerk!
Met drie lagen olie ziet het geheel er eigenlijk te mooi uit voor een tuintafel.
Goed, dat je voor moeilijk bent gegaan in plaats van makkelijk, nu heb je iets exclusiefs.

Kor
 
A

Athanor

Guest
Hallo Tom,

Wat een prachtig resultaat!! Ik heb bewondering voor deze mooie uitvoering met zwaluwstaarten. Vind je het niet een groot avontuur om dit fraais aan weer en wind bloot te stellen?

Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Geweldig mooi Tom!! Zoiets zou je ook in huis neer kunnen zetten. Heb je die zwaluwstaarten helemaal met handgereedschap gemaakt? Hoe teken je zoiets af zodat het later toch past?
Heb je de verbindingen goed waterdicht gemaakt en gelet op de afwatering, ik bedoel dat er geen water komt in de zwaluwstaart verbindinge. Ik heb wel eens gelezen dat Engelsen voor hun tuinmeubilair iets afwijkende verbindingen maken, om er voor te zorgen dat er geen water in b.v. de pen-gat verbinding loopt.
Maar super mooi gemaakt!!

jaap
 

tomwyckhuys

Nieuw lid
16 apr 2009
13
0
jaap zei:
Geweldig mooi Tom!! Zoiets zou je ook in huis neer kunnen zetten. Heb je die zwaluwstaarten helemaal met handgereedschap gemaakt? Hoe teken je zoiets af zodat het later toch past?
Heb je de verbindingen goed waterdicht gemaakt en gelet op de afwatering, ik bedoel dat er geen water komt in de zwaluwstaart verbindinge. Ik heb wel eens gelezen dat Engelsen voor hun tuinmeubilair iets afwijkende verbindingen maken, om er voor te zorgen dat er geen water in b.v. de pen-gat verbinding loopt.
Maar super mooi gemaakt!!

jaap
Op de tweede foto kan je zien dat ik eerst de zijkant heb voorzien van zwaluwstaarten daarna heb ik die zwaluwstaarten gebruikt om de zwaluwstaarten van mijn tafelblad over te tekenen.
Het meeste hout heb ik kunnen weg frezen met de bovenfrees, maar daarna was het beitelwerk en veel geduld.
Door de weersomstandigheden zal er wel slijtage op de tafel komen maar dat wist ik op voorhand.
Regelmatig oliën en er komt misschien nog een glasplaat op.
groeten Tom
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
echt heel gaaf!
In verband met een nieuw terras zit ik ook te denken aan een nieuwe tuintafel, maar dat zal wel iets veel eenvoudigers worden dan dit prachtige werkstuk. Complimenten!
 

Epistaxis

Actieve deelnemer
24 jan 2009
43
0
He! Ik zit al een tijdje met een gelijkaardig idee in mijn hoofd om een keukeneiland te maken die op de hoeken verbonden wordt met van die grote zwaluwstaarten. Leuk dat ik het eens zie uitgevoerd worden. Prachtig gedaan trouwens. Als ik er aan kan beginnen zal ik nog wel enkele vragen op je afsturen :D :D !
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
heel mooi werk, Moet een genot zijn om aan te zitten. Mooi hout heb je ook gebruikt.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
je had het ook over een eventuele glasplaat. hoe zou je dit bevestigen?? wat voor soort glas zou je gebruiken? de reden dat ik dit vraag is dat ikzelf ook met een idee rondloop voor een tuintafel
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Kan iemand mij uitleggen hoe zo'n constructie, waar het hout op het eerste zicht weinig speling heeft om zich te zetten, buiten overleeft zonder krom te trekken en te barsten etc? een typische tuintafel heeft toch overal openingen?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Bram, al het hout is zodanig aan elkaar gezet dat alles dezelfde kant op werkt. Overal dezelfde draadrichting. Zet het blad in de breedte uit, dan zal ook die brede "poot" met de zwaluwstarten datzelfde doen. Afromosia is dan ook nog eens een redelijk stabiele houtsoort. Als de olie regelmatig bijgewerkt wordt dan zou deze tafel best een paar jaartjes kunnen overleven. Problemen krijg je als het hout niet kan werken omdat het door een constructie tegengehouden wordt.

Ik hoop wel dat er rekining is gehouden met het verschillende uitzetten van kwartiers en dosse hout, dat kan ik zo niet zien. Het makkelijkste is om alles dosse of alles kwartiers te houden. Of in elk geval dat dosse en kwartiers van het horizontale blad in de verticale poot doorlopen. Dat zou ideaal zijn.

Hoe die andere poten bevestigd zijn kan ik niet zien, maar daar zal ook wel over nagedacht zijn.

Schitterend ontwerp trouwens.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.