Honey Locust crotchwood bowl

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Enkele jaren geleden kwam Ik van een bezoek aan mijn oudste broer die ook in Canada woont en in die tijd vrij dicht bij mij, ze waren de bestrating aan het vernieuwen in zijn straat, en enkele huizen voorbij mijn broers huis hadden ze een Honey Locust verwijdert, maar er lag nog een stuk aan de kant van de weg, een crotch (splitsing) dat wel een mooi draaistuk kon worden, zo het werd in de truck geladen en ging Home with me :).

Het is een soort boom die met de naam Valse Acacia gedoopt is, in het latijn, hier word hij Honey Locust genoemd voor de zoete peul zaad vrucht, de originele wilde boom heeft grote zware en dikke doorns overal aan de stam en takken, maar vooral aan de lagere stam en takken, houdt de klimmers echt wel weg :eek:

Honey Locust tree.jpg

Een afwijkende vorm zonder de doorns die soms voorkomt werd op grote schaal gekloond en geplant hier in de US en Canada op de plaatsen waar ze kunnen groeien, in plaats van de Iepen en Es die voordien veel gebruikt werden.

Deze schaal is zowat 40 cm bij 10 cm, Ik persoonlijk vind het mooi hout, word wel erg hard hout als het droog is, maar toch wel de moeite waard om te draaien vind Ik :).

Honey Locust 1.jpg Honey Locust.jpg Honey Locust 2.jpg Honey Locust 3.jpg Honey Locust 4.jpg
 
Laatst bewerkt:

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Mooie schaal Leo. De boom op de foto lijkt mij de echte Christusdoorn of gleditsia. Het hout daarvan heeft een roze/rood/ooranje kleur, evenals jouw schaal. De pseudo gleditsia heeft niet die stekels. Na droging wordt het hout keihard met eennog hardere nerf. Van devalse christusdoorn heb ik onlangs bij Rick op het symposium in Zwolle een schaal voorgedraaid. Die is nu klaar. Ik plaats hem nog wel even op het forum om het verschil te laten zien.
Vr.gr. Jan Pranger.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Mooie schaal Leo. De boom op de foto lijkt mij de echte Christusdoorn of Gleditsia. Het hout daarvan heeft een roze/rood/ooranje kleur, evenals jouw schaal. De pseudo gleditsia heeft niet die stekels. Na droging wordt het hout keihard met eennog hardere nerf. Van devalse christusdoorn heb ik onlangs bij Rick op het symposium in Zwolle een schaal voorgedraaid. Die is nu klaar. Ik plaats hem nog wel even op het forum om het verschil te laten zien.
Vr.gr. Jan Pranger.

Thanks Jan, yes the Latijnse naam is Gleditsia triacanthos, en deze zonder doorns is de Gleditsia triacanthos inermis, deze boom is native in North Oost Amerika en in het uiterste zuidelijke part van Ontario.

Ik heb enkele Honey Locust bomen met de doorns gezien in de streek waar Ik eerst leefde, deze waren wild groeiende exemplaren, zien er erg woest uit.

Het stuk hout waar Ik deze schaal van gedraaid heb kwam van een boom die geplant was bij de City of London, zo dat is dus van een Gleditsia triacanthos enermis boom.

Als je hier christusdoorn vernoemd dan word er aan Euphorbia millii oftewel Thorns of christ, Crown of thorns gedacht, Ik zie wel dat de info in Nederland de naam valse christusdoorn gebruikt, er is ook veel minder informatie van deze boom in BV de Nederlands talige Wikipedia dan de engels talige, je kunt dit makkelijk zien als je dit oplaad,

file://localhost/Users/leovdl/Desktop/en.wikipedia.org:wiki:Honey_locust.webloc

en vergelijkt met de Nederlandse, ........Oh what we allemaal nog kunnen leren met deze discussies :cool:
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Een mooie schaal Leo, rustige vorm met een mooie tekening in het hout. Wij noemen dat hier Gleditsia of (valse) Christusdoorn. Inderdaad keihard hout.

Thanks Nico, ja het is Gleditsia triacanthos, en technically is het Gleditsia triacanthos inermis voor dit hout dat van een doornloze boom kwam, wel een mond vol, hier is het dus Honey locust en daar bij jullie valse Christusdoorn, we leren nog steeds bij :eek:
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Zoals beloofd hier de schaal van de valse christusdoorn uit mijn tuin.
Hij was al een paar jaar ziek. Dit voorjaar omgezaagd.
De zwarte vlekken zijn ziektesporen. Dit is de nog onafgewerkte vorm. Slechts één keer geolied met paraffine olie.
Afm: doorsnee 17 cm - hoogte 10 centimeter (verhouding ongeveer 5:8)
Voor de vergelijking maar even geplaatst in de bijdrage van Leo - waarvoor dank.
En nog een sierdoosje in echte christusdoorn - voor het contrast.
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl

P6060042.jpg

P6060043.jpg

houtdraai sierwerk 2009 077.jpg
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Zoals beloofd hier de schaal van de valse christusdoorn uit mijn tuin.
Hij was al een paar jaar ziek. Dit voorjaar omgezaagd.
De zwarte vlekken zijn ziektesporen. Dit is de nog onafgewerkte vorm. Slechts één keer geolied met paraffine olie.
Afm: doorsnee 17 cm - hoogte 10 centimeter (verhouding ongeveer 5:8)
Voor de vergelijking maar even geplaatst in de bijdrage van Leo - waarvoor dank.
En nog een sierdoosje in echte christusdoorn - voor het contrast.
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl

Bekijk bijlage 31698

Bekijk bijlage 31699

Bekijk bijlage 31700

Mooi werk Jan, Ik heb een White Ash schaal die zo’n beetje het model heeft van jou schaal, zit al een week of twee aan mijn kleinere draaibank, geen tijd, ben mijn zoon zijn boom stammen aan het zagen voor kachel hout, hij heeft niet genoeg tijd om het zelf te doen, zo vader moet dan wel helpen.

Ik vind je UFO doosje een heel mooi werkje en hout natuurlijk, nou is de vraag, wat is echte christusdoorn, kun je de misschien de Latijnse naam geven ?, die “volksnamen” brengen veel verwarring, als Ik ga zoeken voor Echte Christusdoorn kom Ik er niet uit :confused:
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
OK Leo. De boomsoorten zijn allemaal van de soort Gleditsia triacanthos en zijn al dan niet doornloos. Er zijn ongeveer 9 variëteiten.
Het sierdoosje is van de door jou gebruikte houtsoort: Gleditsia trianthos L oftewel honey locust.
De schaaltjes zijn van de doornloze variëteit gleditsia trianthos sunburst en zijn iets minder rosé/rood van kleur.
De echte christusdoorn is een struik:paliurus spina christii - komt ook wel voor als kamerplant.
Met dank aan mijn boeken en Wikipedia.
Vr.gr. Jan Pranger.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
OK Leo. De boomsoorten zijn allemaal van de soort Gleditsia triacanthos en zijn al dan niet doornloos. Er zijn ongeveer 9 variëteiten.
Het sierdoosje is van de door jou gebruikte houtsoort: Gleditsia trianthos L oftewel honey locust.
De schaaltjes zijn van de doornloze variëteit gleditsia trianthos sunburst en zijn iets minder rosé/rood van kleur.
De echte christusdoorn is een struik:paliurus spina christii - komt ook wel voor als kamerplant.
Met dank aan mijn boeken en Wikipedia.
Vr.gr. Jan Pranger.

OK and thanks Jan, zijn we beiden weer wat wijzer geworden :cool: 1thumb.gif
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.